Pessinki

Har planer på att vandra från Suijavaara till Parkalombolo i sommar, ungefär 52 km fågelvägen. Ser på kartan att det finns stigar hela vägen.

Jag undrar om nån här på utsidan har varit där? Kommer själv ursprungligen från Pajala, så det är nästan hemmaplan. Vet att det är gott om mygg och knott å sånt där, har varit och plockat hjortron några ggr kring Parkalombolo.

Skulle vara glad om nån vet mera eller/och har foton därifrån o.s.v
 
Vildmark!

Har inte varit just i dessa trakter men däremot i Kuttainen och Övre soppero där släkten kommer ifrån! Skogsterräng med låga berg och i värsta fall en biljon små stickande varelser! Säkert en fin vandring! Har hört att det ska finnas en del björn.
 
Skitfint där , lite högre belägen långsam växande skog med varierande terräng - lite som Svartedalen norr om Göteborg.

I Juli har man väldigt gott om mygg men en fiskerunda i aug , tror tom början så var det helt tomt på mygg.
Det var som i en disneyfilm man kunde sitta helt episk och grilla i kortärmat.
 
Vildmark!

Tomt på mygg i norra Tornedalen i augusti??Det låter verkligen som en Disneyfilm. Min erfarenhet är att mygg,knott och svidd försvinner med första frosten i september, men man kan ju ha tur här i livet.
 
Vi har stuga inte långt därifrån (Kangos). Visst kan det vara mygg och knott, men värst är det i början av sommaren, från midsommar och tre veckor framåt innan "andra vågen" kommer med mindre aggressiva flygfän i andra halvan av juli. Från ca 20-25 juli och några veckor framåt är hjortronperioden och då är det klart uthärdligt att vandra i myrkanterna och smocka i sig bär.
Björn finns, men inte alls som i norra Jämtland.
Ärligt talat rätt trist natur dock.
 
Jag har haft nattfrost redan i juli i torndalens övre delar på lite höjd - har man tur har det varit nån sådan där och då är mygg/knott och bromsplågan väldigt begränsad redan i början på aug.

Början på juli kan verkligen vara en pina där..verkligen en pina...
 
Vandra/Fiska

På kartan ser det ut som att det finns stigar där, även över högsta berget Halju. Tänkte även vika av till en av många "kursudalar" som finns där. Hur är det med fisk i bäckarna som rinner där?
 
Harr

Gick mellan Suijavaara och Viikusjärvi för en himla massa år sen. Inte raka vägen utan kryssade runt en del. Fick harr i Merasjoki, inga stora men i ätbar storlek. Fint område.
 
Gick mellan Suijavaara och Viikusjärvi för en himla massa år sen. Inte raka vägen utan kryssade runt en del. Fick harr i Merasjoki, inga stora men i ätbar storlek. Fint område.

Ok! Hur var stigarna där, om du gick på dem alltså? Undrar hur många dagar man ska boka in om man ska gå hela sträckan som jag funderar? Alltså Suijavaara-Parkalombolo..
 
Det var 20 år sen så minnet är väl inte det bästa. Men det var fint att gå från Suija vill jag minnas, gick längs en fin bäckravin till en början. Sen stack vi ut i terrängen. Gick även upp på Halju. Vi var ute några dar, hade inte bråttom utan gick och spanade efter fåglar. Visst fanns det myrar att korsa också.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.