Personal Locator Beacon (PLB) i Sverige?

Jag undrar om det är någon som har personlig erfarenhet av PLB (Personlig nödsändare)för användning i Sverige.

Fungerar en sådan i Sverige?

Vilken myndighet är ansvarig om man sänder nödsignal, räddningsverket?

Återförsäljare?

Någon som vet?
 
Jag har haft allvarliga funderingar på att köpa en.


landfallnavigation.com har hyvsatt billiga (jag tror dehar chockhöjt priset på senare tid). Cordland tror jag är svindyra.

Typ sjöfartsverket? i Göteborg är ansvariga.
 
Funkar bra

Min PLB, Personal Locator Beacon, har jag köpt på Cordland www.cordland.se. Den var svindyr. Cordland är de som tar in dem till Sverige så de lär inte vara så värst mycket billigare någon annanstans. Möjligtvis utomlands.

Det finns olika modeller. Jag har en värstingmodell som utöver radiosignaler också sänder GPS-position. Apparaten sänder tills batteriserna tar slut (många timmar). Den är ganska stor och skrymmande (366 gram inkl. fodral).

Det kostar inget att registrera den hos Luftfartsverket (enkelt) och det kostar inget att ha den registrerad.

Jag aktiverade min i somras (2008) i fjällen då jag fick en allergisk chock efter flera hundra bett av mygg och Gud vet vad på ett par tre timmar. Jag hade värstingmedicin med mig så jag höll inte på att stryka med men var tvungen att bryta och kunde inte gå tillbaka i det tillståndet jag var i. Det var första larmet någonsin i fjällen i Sverige från en sån apparat så det var lite meck innan larmcentralerna, ff.a. Fjällräddningen, fick ordning på sig. Larmet gick till Göteborg och de var extremt välorganiserade och engagerade. Problemet låg hos Fjällräddningen som inte tog såna larm seriöst (de kom vanligtvis från flygsändare och var alltid falsklarm) men Göteborg stod på sig, ut med er, vi har pratat med hennes pappa och hon är på fjället och vandrar, se så, ut med er! Så Fjällräddningen packade ihop sig och kom i helikopter.

Det ska ha skett en ordentlig genomgång av rutinerna nu så nu ska det funka bättre. Eftersom larmet först går till Göteborg, som alltså har full koll och är mycket seriösa, så känner jag att jag kan lita på apparaten. Göteborg ser till att Fjällräddningen kommer sig iväg.

Det kostar en bra slant, jag minns inte exakt, men en bra bit över 1 000 kr, att få ett nytt batteri efteråt. Batteriet måste bytas efter ca 5 år. Eftersom den inte har några andra driftskostnader efteråt och man inte behöver tänka på batterier mm under tiden så känns den som ett mycket bra val.

Det var när jag skaffade min PLB som mina äventyr tog fart. Nu vågade jag gå utanför lederna, ja, vart som helst. Sannolikheten att jag ska skada mig så illa att jag inte kan aktivera larmet finns, men det får finnas gränser. Jag tror inte den fungerar om man druttar ner i en glaciärsrpicka eller om man är begravd i en lavin, men annars känns det okej.
 
3550 pix, det är ju ingenting!?
Berätta inte det för nån - i så fall kommer fjällräddningen få flyga i skytteltrafik längs kungsleden under 'FjällrävenClassic' för att rädda myggbitna vandrare!! ;)

Per
 
Jag aktiverade min i somras (2008) i fjällen då jag fick en allergisk chock efter flera hundra bett av mygg och Gud vet vad på ett par tre timmar. Jag hade värstingmedicin med mig så jag höll inte på att stryka med men var tvungen att bryta och kunde inte gå tillbaka i det tillståndet jag var i. Det var första larmet någonsin i fjällen i Sverige från en sån apparat så det var lite meck innan larmcentralerna, ff.a. Fjällräddningen, fick ordning på sig. Larmet gick till Göteborg och de var extremt välorganiserade och engagerade. Problemet låg hos Fjällräddningen som inte tog såna larm seriöst (de kom vanligtvis från flygsändare och var alltid falsklarm) men Göteborg stod på sig, ut med er, vi har pratat med hennes pappa och hon är på fjället och vandrar, se så, ut med er! Så Fjällräddningen packade ihop sig och kom i helikopter.

Det ska ha skett en ordentlig genomgång av rutinerna nu så nu ska det funka bättre. Eftersom larmet först går till Göteborg, som alltså har full koll och är mycket seriösa, så känner jag att jag kan lita på apparaten. Göteborg ser till att Fjällräddningen kommer sig iväg.

Det kostar en bra slant, jag minns inte exakt, men en bra bit över 1 000 kr, att få ett nytt batteri efteråt. Batteriet måste bytas efter ca 5 år. Eftersom den inte har några andra driftskostnader efteråt och man inte behöver tänka på batterier mm under tiden så känns den som ett mycket bra val.

Det var när jag skaffade min PLB som mina äventyr tog fart. Nu vågade jag gå utanför lederna, ja, vart som helst. Sannolikheten att jag ska skada mig så illa att jag inte kan aktivera larmet finns, men det får finnas gränser. Jag tror inte den fungerar om man druttar ner i en glaciärsrpicka eller om man är begravd i en lavin, men annars känns det okej.

Kul? att de kom till slut. Hur lång tid tog det innan de kom?

Jag blir så förbannad när jag läser om sånt där. Kanske dags att sloppa frivillighetsorganisationer och ha proffs i stället.

Hur lyckades du få hundratals bett när du är kraftigt allergisk.?

Jag köpte också en plb förra året så det är bra att någon använt en nu i fjällen.
 
Halloj!

Det tog väl nog 5-6 timmar innan de kom... Tur att jag hade värstingmedicin med mig annars hade jag väl varit stendöd.

Jag tycker också det är dags att för professionell Fjällräddning. En polare ringde fjällräddning förra månaden och det kom en ensam stupfull fjällräddare på en skoter utan någon som helst fjällutrustning. Vad skulle folk i stan tycka om det kom amatörräddare i sina privata bilar när någon fick en infarkt eller bröt benet?

Anledningen till att jag fick så mycket mygg var dels att det var värstingår vad gäller mygg, dels att myggen var ovanligt aggressiva, de gick bokstavligen till attack, dels att jag svettades som en tok då jag bar och släpade enorma mängder packning (49 kg!!), och dels för att jag är allergisk mot myggmedel och således var det fritt fram att mumsa på mig.

Jag har aldrig reagerat så kraftigt mot mygg tidigare (men mot mycket annat) så jag brydde mig inte så värst, jag visste att jag snart skulle komma över trädgränsen och att det skulle lugna sig. Men det var väl mängden bett som gjorde att jag reagerade så illa. Det fanns mycket annat också, typ broms och sånt, och jag kan ha blivit biten av det också.

Lycka till på dina äventyr med din PLB!!
/AAneli
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tusenkonstnar Handdukar (Packtowl Personal, Tek Towl, Pocket Towl, Utrustning allmänt 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.