Passar hängmatta/hammock för trasig kropp?

Problemet är väl att en bra Hamock kostar rätt mycket pengar. Och om man - som Linda och jag - inte är säker på om det funkar, drar man sig för kostnaden. Helst skulle jag vilja prova på en Hamock ett par nätter.
En annan fråga jag och trådens skapare diskuterar är:
Var parkerar man jycken under natten, om man sover i en Hamock?

Jag vet inte vilka som klassas som bra och vad som är "rätt mycket pengar" men jag har en sånhär hängmatta som jag är nöjd med http://www.pickpack.se/bo-sova/hangmattor/amazonas-moskito-traveller som jag visserligen köpte på rea för 269:- och nu kostar 369:-. Det är ju iallafall rätt mycket billigare än de där engelska/amerikanska märkena. Hängmattan har inbyggt knottsäkert myggnät som öppnas med dragkedja. Komplettera med lite rep (max 50:- på byggvaruhus el liknande) och en tarp (10-30:- på byggvaruhus el liknande) så har du ett komplett "hägmattepaket" redo för camping för ca 400:-!
 
Problemet är väl att en bra Hamock kostar rätt mycket pengar.

Bra vet jag inte, men 185:- för en hängmatta (inte hammock...) är väl inte så farligt? Jag har sovit i motsvarande i en utebox och hade det rätt trevligt.

http://www.recon.se/overlevnadsutrustning/bcb-jungle-hammock

Eller några andra:

https://www.desertrat.se/us-black-ops/hangmatta-mini-hammock/
https://www.desertrat.se/idf-israel-zahal/hangmatta-med-talt-och-myggnat-jungle-vietnam-war-typ/
https://www.desertrat.se/us-delta-s...ta-hammock-jungle-m-66-vietnam-1969-original/

Var parkerar man jycken under natten, om man sover i en Hamock?

Hunden kan väl ligga under?
 
Längden är viktig för komforten

Flera av de billigaste hammockarna är relativt korta. Det blir väsentligt mer komfort i en hammock när den blir 3-3.5m (10-12 fot) och med en rejäl bredd, så man kan ligga på tvären. Jag har korta hammockar som jag använder till barnen eller som "stol". Skall jag sova riktigt skönt, så blir det en lång hammock.
 
Den jag länka är 140cm bred och mer än så behövs nog inte om man inte ska vara 3 pers eller fler i den. Apropå att de till vettigt pris skulle vara mindre.
 
Måste beror på vad man har för problem. Klarar man inte av att ligga på ett uppblåsbart liggundelag borde man väl inte klara en vanlig säng heller?
 
Som redan nämnts så är den största komforthöjaren det faktum att hammocken formar sig efter kroppen, Det finns olika typer av hammockar som beter sig lite olika.

Jag sällar mig till Fotografiskt att erbjuda möjlighet till att testa/låna/dema hängmattor av de tre vanligaste typerna. Jag bor i Järfälla.

Med de tre vanligaste typerna avser jag gathered end assymetrisk á la Warbonnet Blackbird, gathered end "raka" á la DD Frontline och Bridge Hammock (Warbonnet). Har även en Hennesy Scout (alltså en barnmodell) som kan ge en känsla för det märket som är rätt vanligt förekommande.
 
Den jag länka är 140cm bred och mer än så behövs nog inte om man inte ska vara 3 pers eller fler i den. Apropå att de till vettigt pris skulle vara mindre.

De må vara breda, men om du läser mitt inlägg så är längden viktig för komforten, sedan Skall bredden matcha också. Den längsta hammocken i urvalet är 270 cm, medans de övriga är 220-250 cm, helst skall man över 300 cm för att få det riktigt komfortabelt. Jag har både korta och långa hammockar, men de skönaste är de längsta.

Även jag sällar mig till utlåningserbjudandet och liksom fotografiskt, så bor jag i Göteborgstrakten. Skicka PM om du vill prova.
 
amazonashammocken är för barn eller andra kortväxta. en hängmatta på 2,20 är inte detsamma som en madrass på 2,20. Den blir krökt och upplevs som flera dm kortare. fötter och huvud kommer att ligga och trycka mot myggnätet.
 
De må vara breda, men om du läser mitt inlägg så är längden viktig för komforten, sedan Skall bredden matcha också. Den längsta hammocken i urvalet är 270 cm, medans de övriga är 220-250 cm, helst skall man över 300 cm för att få det riktigt komfortabelt. Jag har både korta och långa hammockar, men de skönaste är de längsta.

He he he .
 
amazonashammocken är för barn eller andra kortväxta. en hängmatta på 2,20 är inte detsamma som en madrass på 2,20. Den blir krökt och upplevs som flera dm kortare. fötter och huvud kommer att ligga och trycka mot myggnätet.

Va? Om du har köpt en sån och fått en barnmodell så får du skicka tillbaka, det är ju en vuxenmodell, en extra stor dessutom, och enligt ovanstående talare en av de största på marknaden.

Så då får du allt skcika tillbaka och be att få rätt vara!

(jag förstår att du blir ledesen när du hittar komplett hängmatta för 300 pix efter att betalt 3000 till nån nyrik tjomme i england för en matta som inte ens är komplett ;) Men det är ingen anledning att sitta och ljuga för andra på internet för att få dom att begå samma misstag, så skippa skitsnacket och var tacksam för tipset istället så gör du inte samma misstag igen!)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.