Passar hängmatta/hammock för trasig kropp?

Jag har kronisk värk och älskar att vandra. Jag kör med liggunderlag som har skum i sig och är uppblåsbara, och det funkar bra. Plus korta strapatser, max 1,5 mil per dag, ooooch en hel del värktabl. Jag har hört att hammock ska funka bra om man har problem med värk. Har försökt att googla men lyckades inte. Någon som vet nåt om det?
 
Ja, på marken får ryggen forma sig efter underlaget, men en hängmatta följer din kropp. Det existerar inget liggundrlag som inte ger mig ryggont. I hammock har jag aldrig vaknat med ryggont. I en sån äär det bara problem att vända sig.
 
Sover aldrig så gott som jag gör i hammock. Börjar bli till åren (men vill inte kännas vid det) så jag vaknar oftast stel och har svårt att ta mig upp efter en natt på marken, så icke när jag sovit i hängmattan! Ligg gärna diagonalt i hammocken så blir ryggen mindre bananformad!
/p-a
 
Jag har problem med ryggen men med hammock är det inga problem alls att komma upp.
Ett tips (om du inte redan har), köp ett varmt liggunderlag så du inte blir kall om ryggen.
 
Tror det är individuellt, eller så har jag inte riktigt lärt mig att sova rätt i hängmatta än... Kan isåfall vara värt att veta att det kan ta ett tag innan man får kläm på det och slipper ryggskott.
 
Jag har själv inte problem med ryggen, men vet att det är vanligt att människor med ryggont väljer hammock som alternativ till tält. Det finns ju olika modeller, och har man problem med axlar kan man göra klokt i att välja en som inte trycker ihop ryggen. Hennessy Hammock, UK-hammocks Woodsman X och Warbonnets Hammocks är alla hängmattor som tillåter stor bredd, och relativt platt liggyta.

Det finns en Hennessy som heter Safari, som är extra stor. Den ger stora möjligheter till olika liggställningar, vilket jag antar är ganska bra vid ryggsmärta.
 
Jag har inte ont normalt sett men fick ont bakom skulderbladet när jag sov i min smalare hammock. Fenomenet kallas shoulder squeeze i hammockvärlden och ska tydligen avhjälpas med en längre och bredare hammock samt diagonalt liggande. Har ännu inte sovit i min nya hammock men hoppas på bättre erfarenheter.

Men många verkar utan problem trivas väldigt bra i samma sorts hammock som inte funkade för mig.

Med andra ord, om det inte funkar vid första försöket, ge inte upp.
 
Jag har inte ont normalt sett men fick ont bakom skulderbladet när jag sov i min smalare hammock. Fenomenet kallas shoulder squeeze i hammockvärlden och ska tydligen avhjälpas med en längre och bredare hammock samt diagonalt liggande. Har ännu inte sovit i min nya hammock men hoppas på bättre erfarenheter.

Men många verkar utan problem trivas väldigt bra i samma sorts hammock som inte funkade för mig.

Med andra ord, om det inte funkar vid första försöket, ge inte upp.

Vilken hammock hade du och vilken har du nu?
 
Stor skillnad på liggunderlag

Har ett Exped downmat 9 som jag är helnöjd med. Sä länge ytan under inte är konvex och ingenting sticker upp mer än 5-6 cm så sover man som en kung (eller drottning). Ska bo 100+ nätter på det i sommar. Fick inte ryggont förra gången jag var ute och tältade länge (140+ nätter). Faktum är att jag flera gånger valt liggunderlaget framför säng.

Finns extra bred modell också, kan tänka att den är som en riktigt lyxig säng.
 
Problem

Problemet är väl att en bra Hamock kostar rätt mycket pengar. Och om man - som Linda och jag - inte är säker på om det funkar, drar man sig för kostnaden. Helst skulle jag vilja prova på en Hamock ett par nätter.
En annan fråga jag och trådens skapare diskuterar är:
Var parkerar man jycken under natten, om man sover i en Hamock?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.