Passande vandringsled för nybörjare med hund?

Jag och min flickvän planerar att vandra i ca. 3-4 dagar i norrbottens fjäll med vår hund. Tyvärr verkar det praktiskt taget omöjligt att hitta bra information om hur mycket erfarenhet man borde ha, om man får ha hund och liknande för en led. Vi vill njuta av mycket vacker natur i ganska långsam takt. Vi planerar att sova i tält för att dra ner kostnaden. Min flickvän har vandrat tidigare men det var flera år sedan så vi kan båda betraktas som riktiga nybörjare. Har ni några tips på leder som kan passa oss?

Tack på förhand!
 
Det är faktiskt rätt svårt att svara på en fråga som är så allmänt hållen. För en person utan fjällvana är ALL fjällnatur vacker - åtminstone om du håller dig på led.
Mina tips är två:
1) Skaffa/låna Grundstens böcker om fjällvandringar i norr. När du hittat ett område du är intresserad av kan du höra av dig igen och ställa mer specifika frågor.
2) Använd Utsidans sökfunktion så hittar du mängder av trådar med liknande innehåll.

Om du har bestämt dig för att gå på led så är det inga större problem. Lederna "ligger där de ligger" dels för att det är någorlunda lättvandrat och dels för att där är vacker natur. Dessutom finns en hel del stugor och vindskydd att tillgå om det kniper.

Grattis till beslutet!

HåkanF
 

avslutad210712

Gäst
Det är inte lederna som är problemet angående om man får vandra med hund eller ej utan det är nationalparkerna. Utgå från att det är förbjudet med hund i parkerna förutom 1 januari - 30 april. Undantaget som bekräftar regeln är Kungsleden där det är tillåtet med hund året om.

http://www.fjallen.nu/

Klicka högst upp på nationalparker eller klicka på

http://www.fjallen.nu/1index.htm
 
MAJJEN; sa:
Det är faktiskt rätt svårt att svara på en fråga som är så allmänt hållen. För en person utan fjällvana är ALL fjällnatur vacker - åtminstone om du håller dig på led.
Mina tips är två:
1) Skaffa/låna Grundstens böcker om fjällvandringar i norr. När du hittat ett område du är intresserad av kan du höra av dig igen och ställa mer specifika frågor.
2) Använd Utsidans sökfunktion så hittar du mängder av trådar med liknande innehåll.

Om du har bestämt dig för att gå på led så är det inga större problem. Lederna "ligger där de ligger" dels för att det är någorlunda lättvandrat och dels för att där är vacker natur. Dessutom finns en hel del stugor och vindskydd att tillgå om det kniper.

Grattis till beslutet!

HåkanF

Tack för svaren! Vad behöver du mer specifikt för information för att hjälpa oss vidare? Den jag gav nu är den vi själva känner till och jag tyckte inte den var särskilt allmän. Som sagt, min flickvän har fjällvana men inte i norrbottens fjäll och det är ett par år sedan hon gav sig ut på vandringar längre än en dag. Självklart förstår vi att ALL natur är vacker för nybörjare, men det lät väl bättre än att skriva att vi vill titta på natur rätt och slätt? ;) Sökfunktionen är använd och jag hittar inga som uppfyller det jag skriver här. Antingen är inte hund inräknat, tidsaspekten är kanske för lång, tältplats finns inte med i planeringen eller något annat liknande. Vi ska försöka att ta oss till ett bibliotek för att se om vi hittar ditt boktips!

Staffan: Tack för hjälpen men det är lite för lång tid, vi ska vara ute i 3-4 dagar. Vad menar du med breach?

Björn: Jo, den där sidan har vi varit inne på många gånger så vi har förstått att det nästan måste bli Kungsleden för oss. Vilka delar av den leden passar oss bäst? Vi har försökt att söka fram kartor för leden och information om de olika delarna men jag tycker inte att vi hittar något som känns väsentligt.
 
[QUOTEMina tips är två:
1) Skaffa/låna Grundstens böcker om fjällvandringar i norr. När du hittat ett område du är intresserad av kan du höra av dig igen och ställa mer specifika frågor.
HåkanF [/QUOTE]


Staffan: Tack för hjälpen men det är lite för lång tid, vi ska vara ute i 3-4 dagar.
[/QUOTE]

Grundstens böcker är helt klart en bra utgångspunkt! Det här med att ha hunden med - det har du säkert läst redan. (http://www.fjallen.nu/besoka/hund.htm). Koppel på för det mesta... Sen är det väl i sig inget märkvärdigt att vandra med hund, titta på hundforumet - vilket du säkert redan har gjort. Tänk på att börja träna i tid om du tänker klövja hunden - och det är inte fel om ni själva tränar lite med ryggan på heller. En bra etapp att börja med kanske är Saltoluotka till Kvikkjokk och sen göra lite dagsturer runt Kvikk... men undvik STF-stugan (förutom kanske att ta en whisky på myggverandan). Har ni hund är det bättre ni hyr en stuga en liten bit bortom STF.

Om er hund har lätt för att frysa planera in ett täcke och kanske en bit liggunderlag...

Nu ville ni ju till norra fjällen, annars så kan man göra en trevlig tur från Sälen till Grövelsjö - den kanske tar 5 dagar. Eller Wasaloppsleden? Men det är lite annat än fjäll som ni har tänkt.
 
thomast2; sa:
Vad behöver du mer specifikt för information för att hjälpa oss vidare? Den jag gav nu är den vi själva känner till och jag tyckte inte den var särskilt allmän.

Jag menade att det är lättare att ge specifika tips om ni bestämt er för ett visst område. Ett "problem" för er är att ni inte tänker vara ute så många dagar. Då blir det lätt så att man måste gå ut och sen tillbaka samma väg om man bara tänker gå på led. Förhoppningsvis reagerar en del på detta och skriver in lite konkreta tips på rundturer. Du ska få en av mig - en helt fantastisk. Ett problem dock: Den går delvis genom Abisko nationalpark och jag vet inte vad reglerna säger om hund där.

Dag 1: Kliv av tåget vid Abisko turiststation. Vandra på leden som går väster om Abiskojåkkå och följ den i riktning mot Gorsavagge. Slå läger kanske redan vid den lilla jokken som kommer uppifrån skidbacken.
Dag 2: Följ leden in i Gorsavagge. Det är ovanligt mäktig och brant dalgång som ändå är lättvandrad. Slå läger i närheten av stugan.
Dag 3: Följ den mycket branta men vackra leden norrut från stugan upp genom Latnjavagge. Ta en paus vid forksningsstationen och prata en stund med personalen. De tycker alltid(?) att det är roligt att berätta om sitt arbete. Följ leden vidare till Låktatjåkkastugan där ni kan äta underbart god mat och ta ett glas vin eller öl. Tälta i närheten.
Dag 4: Följ leden ner till Björkliden och ta sedan tåget därifrån. Har ni tid och råd ska ni definitivt följa med på en guidad tur i grottorna i närheten.

Det går MINST lika bra att vandra åt andra hållet. Kanske är det till och med lite häftigare att komma till Gorsavagge "uppifrån". Du behöver fjällkarta BD6.

HåkanF

PS Blir du intresserad av detta område rekommenderar jag dig att läsa denna vandringsbeskrivning:

http://www.utsidan.se/ddb/lasarberattelser/lasarnas/972.htm
 
Nähä - det sket sig direkt.
Jag gick just in på en sida om Abisko nationalpark. Det är ju hundförbud. Då måste jag bara komma med en variant på den föregående. Den är vild och mäktig, men lättvandrad och trygg.

Dag 1: Kliv inte av tåget i Abisko utan fortsätt några stationer längre - till Vassijaure. Följ stigen mot sydost in i Kärkevagge (Gearggevagge). Lämna sedan stigen och följ vattendraget längre in i detta myller av fantastiska stenblock. Det känns som att gå i en jättelabyrint, men är ändå helt ofarligt: man kan inte gå vilse.
Dag 2: Ägna hela denna dag till Kärkevagge. Sjön längst in har Sveriges största siktdjup - mer än 30 meter!
Dag 3: Följ "den andra" stigen mot norr och Låktatjåkka, men sväng av mot SO längs leden till Låktatjåkkastugan (se mitt förra inlägg).
Dag 4: Ner till Björkliden.

Vandringens höjdpunkter är tre (vilket är fantastiskt på en så kort vandring):
Kärkevagge - Låktatjåkkastugan med mat och service - Grottorna i Björkliden.

HåkanF
 
MAJJEN; sa:
Jag gick just in på en sida om Abisko nationalpark. Det är ju hundförbud.


Jag tolkar det som att jag får ha hunden med till Kårsavagge för det är väl en markerad led?

/Ulf

Hund
Det är förbjudet att medföra hund i nationalparken,. Under tiden 1 januari - 30 april får du dock medföra kopplad hund. Vidare är det tillåtet att under hela året medföra kopplad hund på vägar och markerade leder samt i omedelbar närhet till turiststationen och Abiskojaurestugorna.
 

avslutad210712

Gäst
Wolf25; sa:
MAJJEN; sa:
Jag gick just in på en sida om Abisko nationalpark. Det är ju hundförbud.


Jag tolkar det som att jag får ha hunden med till Kårsavagge för det är väl en markerad led?

/Ulf

Hund
Det är förbjudet att medföra hund i nationalparken,. Under tiden 1 januari - 30 april får du dock medföra kopplad hund. Vidare är det tillåtet att under hela året medföra kopplad hund på vägar och markerade leder samt i omedelbar närhet till turiststationen och Abiskojaurestugorna.

Finns i alla fall ett antal kryssmarkeringar på mina fotron från Kårsavagge så det borde vara en markerad led.

*stryker ännu ett streck över mitt dåliga samvete och inser att min septembervandring i området kan gå genom Kårsavagge helt legalt*
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Karta med vandringsled Vandringsleder 2
utesälen Vandringsled västra Götaland, gärna med fiskechans Vandringsleder 0
NyslipadeKanter Vandringsled mellan Åre och Hemavan? Vandringsleder 5
neabjork Tipps till vandringsled södra mellan-sverige? Vandringsleder 3
Ny kustnära vandringsled i Norrbotten Vandringsleder 0
Tobias.H Behöver välja vandringsled idag, står mellan två. Vilken är att rekommendera? Vandringsleder 3
omni96 Vandringsled vid Arlanda Vandringsleder 5
Johnne_boy Vandringsled i öppet landskap nära uppsala Vandringsleder 4
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
JElling 2-3 dagars vandringsled när Göteborg Vandringsleder 1
Hakan P Forslag pa vandringsled Vandringsleder 9
Askel Skapa en vandringsled Vandringsleder 17
Valpish Vandringsled Mora-Sveg? Samt Sveg-Vemdalen? Vandringsleder 3
TROY GARNER Omröstning i DN , Sveriges bästa vandringsled Vandringsleder 0
Stinats Eftersöker tips på bra vandringsled för tre dagar och två nätter. Vandringsleder 3
Still Alive Tips på vandringsled i södra Norrland? Vandringsleder 14
MPR Från Grövelsjön till Hemavan. Vandringsled? Vandringsleder 2
HannaD Vandringsled runt Gävle? Vandringsleder 4
Yesaja Vandringsled för löpning runt Motala Vandringsleder 0
NiklasGr9 Vandringsled i norra Småland? Vandringsleder 0
asbrink Vandringsled kalfjäll? Vandringsleder 1
Håkan K Vilken vandringsled i Sydsverige? Med kidsen? Vandringsleder 2
Nitsson Söker vandringsled nära Skåne Vandringsleder 6
granfront Vandringsled i Norrlands kusttrakter Vandringsleder 7
Sputnik2 vandringsled i juni Vandringsleder 0
quicksilver tipps på lättare vandringsled Vandringsleder 7
dennis antonsson Hjälp mig med val av vandringsled Vandringsleder 5
Rulaman Vandringsled "Hermelins ridled" Vandringsleder 1
Suss78 Vandringsled på Billingen Vandringsleder 1
Zeeke Ny kustnära vandringsled i Bohuslän och Östfold Vandringsleder 1
8863 elmoppe/scooter på vandringsled? Vandringsleder 8
EmelieN Hemsida för vandringsled Vandringsleder 15
Zeeker Vandringsled med fiskemöjlighet i södra Sverige. Vandringsleder 2
skånepågen Vandringsled känd från TV efterlyses! Vandringsleder 1
FGillberg Vandringsled Göteborg-Uddevalla Vandringsleder 1
olaband Vandringsled upplandsväsby, Stockholm Vandringsleder 3
desty Vandringsled vid Skytteholm. Vandringsleder 3
gwb Fårö runt för en nybörjare - Hur gå tillväga? Vandringsleder 2
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
LoaferTherapy Sörmlandsleden nybörjare Vandringsleder 6
sigge_ Tips tälta i götaland, nybörjare med hund Vandringsleder 0
martin_uppsala Nybörjare söker tältplats nära vatten i Uppsalatrakten Vandringsleder 1
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
Zombina Nybörjare i Grövelsjön Vandringsleder 8
salvion Sökes: Första turen för en nybörjare i Stockholmstrakten Vandringsleder 10
frippe99 nybörjare Vandringsleder 2
Joakimlejon Nybörjare i Göteborg vill ut o fiska ett par tre dagar Vandringsleder 3
Fredrikmollgard Nyfiken nybörjare Vandringsleder 12
iVåttochTorrt Tips till nybörjare Vandringsleder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.