Pårte eller Tarrekaisestugan.

Senare i sommar ska jag upp till Kvikkjokk på en fyradagarstur med mina föräldrar.
Vi kommer spendera en dag med att gå till antingen Pårtestugan eller till Tarrekaisestugan. Och två eller en dagar beroende på väder till dagsturer.
Jag vet inte vilken stuga som lämpar sig bäst. Så min fråga är, vilken stuga tycker ni jag ska ha som bas. Ni får gärna komma med bra tips på fina turer också. Dagsturerna bör inte vara allt för krävande då båda mina föräldrar är runt 60 år, dock i rätt bra form.
Tack på förhand
Med vänlig hälsning, Peter

Hej,
Jag skulle föreslå Tarrekaisestugan, vad jag minns var det lätt att gå till Sommarlappstugan och det finns säkert flera utflyker rundomkring. Vägen från Pårtestugan till Kvickjokk mins jag som något tråkig, mycket skog.
Mvh. Veni

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Föresten, visst är Pårtestugan felplacerad på STFs hemsida? Har inte köpt några kartor på området ännu men enligt både Eniro och hitta.se så ligger den fel. Och enligt STFs egna beskrivning så låter det som att den ligger där hitta och Eniro satt ut den.

Jag håller med Veni. Pårtestugan ligger i och för sig i ett av landets finaste urskogsområden, men jag gissar att ni kommer till trakten för att uppleva fjällnaturen. Och då är ju valet enkelt. Med Tarrekaise som bas kan man göra en fin tur över Tarraälven, besökaTarraälvshyddan och gå upp en bit i Guravagge. Om ni vill ha lite mer äventyr går det att göra en rundtur och gå över bron vid Njunjes. Och kanske kan man låna en båt på Tarraure?

Hälsn Pelle

Håller med övriga om Tarrekaise.Tarralvshyddan och Guravagge är verkligen fina mål. Om orken räcker ända upp på Guratjåhkkå ger det en upplevelse som närmast liknar Sarek i sin dramatik. Fantastiskt och storslaget, en brant på 600 meter ner till Tarraälven.

Föresten, visst är Pårtestugan felplacerad på STFs hemsida? Har inte köpt några kartor på området ännu men enligt både Eniro och hitta.se så ligger den fel. Och enligt STFs egna beskrivning så låter det som att den ligger där hitta och Eniro satt ut den.
Ja på STFs hemsida är Pårtestugan felplacerad.
Om du inte har köpt kartan kan du bruka kartan på http://kso.lantmateriet.se/ för den första planlegning.

Själv skulle jag föredra Tarrekaise,

Henning

Tack för de bra tipsen!
Tror ni det är möjligt att ta sig upp på Biernnagajsse via Badurgårsså som en dagstur, ser ut på kartan som om det kan bli aningen brant och krävande.
Frågar också av eget intresse eftersom jag efter turen med mina föräldrar kommer vandra i området själv i cirka tre veckor. Då kommer jag ha tält med mig så då behöver det inte vara en dagstur utifrån en stuga.
Hälsningar, Peter

Din idé att gå från Padjelantaleden/Tarrekaisestugan upp til Biernagaisse tror jag blir allt för brant. Du antyder ju att det inte skal bli för mycket ork. Att gå upp i Guravagge och se tillbaka från andra sidan mot Tarrekaise tror jag som de andra debattörer blir mycket bättre.

Ett annat argument för Pårtestugan är evtl att den är närmare Kvikkjokk, men ändo ganska långt för en dagsetapp. Mellan Kvikkjokk och Tarrekaise finns o andra sidan Njunjesstugan på drygt halvvägen.

Ett bättre kart än det Henning K omnämnar tycker jag är detta: http://gis.lst.se/lanskartor/

Där är Pårtestugan också rätt inritad

Din idé att gå från Padjelantaleden/Tarrekaisestugan upp til Biernagaisse tror jag blir allt för brant. Du antyder ju att det inte skal bli för mycket ork. Att gå upp i Guravagge och se tillbaka från andra sidan mot Tarrekaise tror jag som de andra debattörer blir mycket bättre.

Ett annat argument för Pårtestugan är evtl att den är närmare Kvikkjokk, men ändo ganska långt för en dagsetapp. Mellan Kvikkjokk och Tarrekaise finns o andra sidan Njunjesstugan på drygt halvvägen.

Ett bättre kart än det Henning K omnämnar tycker jag är detta: http://gis.lst.se/lanskartor/

Där är Pårtestugan också rätt inritad

Så brant blir det inte tycker jag. Den vägen som jag tänkt mig upp så blir det brantaste partiet ca 28 grader. Visst blir det ansträngande men även om vi inte orkar hela vägen upp så är alla med på att försöka och jag tror det kan bli en fin dagstur utav det hela även om vi måste vända.
Det är iaf planen ena dagen.
Och den andra tänkte vi som jag fick tips om ta oss över på andra sidan.
Jag hoppas jag inte avskräcker dom allt för mkt. Och ska verkligen försöka tänka på att inte pressa dom för långt, man ska ju orka ta sig tillbaka också :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips