Pararfin bränsle

Det stämmer!

Fotogenen i fråga hette "Esso Blå" förut även i Sverige. För 10-15 år sedan övertog Statoil alla(?) Esso-mackar i Sverige (den norska imperialismens intåg) och döpte om produkten till Statoil Blå. Förut hade den blå färg, men sedan något år tillbaka är den färglös.

Det kan stämma att Statoil Blå (Esso Blå) luktar lite mer vid förbränning än vissa andra bränslen som är specialgjorda för att inte avge lukter. Det är ju dock mest utomhus eller i tältet som man kör sitt kök, så absolut luktfria avgaser är väl inte det viktigaste. Viktigare är väl att bränslet inte sätter igen köket, och att det inte fryser till en geléklump när det är -30 grader ute.

Peter

Parafinolja - fotogen

Hör med den kunniga personalen på FOGAS i Sth. De kan förklara det mesta som rör fotogen och gas. Vad jag förstod, så är parafinolja bra i veklampor, men inte så bra i kök och trycksatta lmapor eftersom det sätter igen dem. Där är fotogen att föredra.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Lysfotogen

En sak som skiljer fotogentyperna åt är hur mycket aromatiska kolväten de innehåller. Det som i folkmun kallas för lysfotogen har ett lägre innehåll av aromatiska kolväten än "vanlig" fotogen. På förpackningen står det vilken standard fotogenprodukten uppfyller samt aromatinnehållet om man vill jämföra produkterna med varandra. Jag kör med lysfotogen till mitt KAP och har inte märkt någon skillnad mellan olika fabrikat. Just nu har jag OKs (grönfärgade) lysfotogen i tanken. Statoil Blå bör också vara lysfotogen eftersom jag använt det tidigare.

/Tommy

Miljödiesel

...ska också funka bra i KAP enligt Gunnar Finn. kan vara ett alternativ till Statoil (Esso) Blå.

/J.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips