Pararfin bränsle

Det stämmer!

Fotogenen i fråga hette "Esso Blå" förut även i Sverige. För 10-15 år sedan övertog Statoil alla(?) Esso-mackar i Sverige (den norska imperialismens intåg) och döpte om produkten till Statoil Blå. Förut hade den blå färg, men sedan något år tillbaka är den färglös.

Det kan stämma att Statoil Blå (Esso Blå) luktar lite mer vid förbränning än vissa andra bränslen som är specialgjorda för att inte avge lukter. Det är ju dock mest utomhus eller i tältet som man kör sitt kök, så absolut luktfria avgaser är väl inte det viktigaste. Viktigare är väl att bränslet inte sätter igen köket, och att det inte fryser till en geléklump när det är -30 grader ute.

Peter

Parafinolja - fotogen

Hör med den kunniga personalen på FOGAS i Sth. De kan förklara det mesta som rör fotogen och gas. Vad jag förstod, så är parafinolja bra i veklampor, men inte så bra i kök och trycksatta lmapor eftersom det sätter igen dem. Där är fotogen att föredra.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Lysfotogen

En sak som skiljer fotogentyperna åt är hur mycket aromatiska kolväten de innehåller. Det som i folkmun kallas för lysfotogen har ett lägre innehåll av aromatiska kolväten än "vanlig" fotogen. På förpackningen står det vilken standard fotogenprodukten uppfyller samt aromatinnehållet om man vill jämföra produkterna med varandra. Jag kör med lysfotogen till mitt KAP och har inte märkt någon skillnad mellan olika fabrikat. Just nu har jag OKs (grönfärgade) lysfotogen i tanken. Statoil Blå bör också vara lysfotogen eftersom jag använt det tidigare.

/Tommy

Miljödiesel

...ska också funka bra i KAP enligt Gunnar Finn. kan vara ett alternativ till Statoil (Esso) Blå.

/J.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips