Pararfin bränsle

Hej,

Finns det någon som kan ge lite info om vad som skiljer fotogen från parafin bränsle.
Parafin bränsle används bla till tändning av utegrillar.
Det fungerar lika bra som fotogen i kök och lyktor men luktar lite annorlunda.

Per
 
Stelnar i kyla

Enligt uppgift så funkar det inget vidare i kyla. Parafinet stelnar och orsakar stopp i köket. Däremot ska bränsle med hög parafinhalt ge fin låga i fotogenlampor.

Per
 
Tycker att vårat KAP-kök sotar litet väl mycket jämfört med tiden då vi andvände endast sprit. Beror detta på skillnader i bränslet? Vi använder nu lampolja (bl a för fotogenlyktor och värmekaminer). Finns det bättre alternativ?

hälsn My
 
Fotogen mm

Fotogen är bättre än lampolja!
Reabränsle fungerar fint, även i kyla medan parrafin stelnar och sotar....
Ren bensin är ok medan mottorbensin, även sk blyfri, innehåller så många tillsatsämnen att den är en färskvara och sotar....
Har vi någon bränslekemist här som kan reda ut lite mer detaljerat?
 
Statoil Blå

Jag har srivit det förut, och skriver det igen:

Statoil Blå är det bästa bränslet för fotogenkök!

Peter
 
Hjälp! Vi får nog inte tag på Statoil blå här i österlandet. Ngt speciellt som skiljer just detta märke från andra?
(och sorry, är litet lat med researchen idag - kanske svaret redan finns här ute på webben?)
 
Bra fotogen

Statoil Blå är ett mycket rent bränsle med låg parafinhalt. Det brinner mycket bra i fotogenkök och håller sig flytande även i sträng kyla. Gunnar Finn rekommenderar det till KAP-Arctic. Rent kemiskt har jag inte järnkoll på vad som skiljer det från övriga fotogenliknande bränslen. Man får väl be kompisen kemisten köra det i kromatografen någon gång...

Om det finns något motsvarande i Finland vet jag faktiskt inte. Ett tips till er i öster är kanske att köpa en dunk Statoil Blå om ni har vägarna förbi Sverige (kronan är svag mot marken, det är billigt här!). Sedan kan ni försöka hitta något liknande i Finland. Lukt, viskositet, smältpunkt och uppträdande vid förbränning är egenskaper som man kan jämföra utan analysinstrument.

Hittar ni något bra bränsle, så kan ni ju rapportera det här. Man kanske måste köpa bränsle i Finland någon gång...

MVH

Peter
 
Statoil blå

Statoil Blå är enligt dem själva "Blandning av alifatiska kolväten med kokpunktsintervall mellan 185 och 220 °C.", från ett datablad på Statoils hemsida. Det verkar vara vad man normalt kallar just fotogen eller kerosine. Blå har smältpunkt på under -50 grader C och flampunkt på 62 grader C. Detta innebär att bränslet klarar kyla utan stopp bra men kräver förvärmning av något slag. Jag har iofs inte provat att köra det så jag vet inte hur lätt det skulle gå att förvärma med, det kanske går med lite möda. Själv använder jag ren besin, i princip detsamma som heptan, till mitt kök (MFS-kök). Med en mycket låg smältpunkt ca -90 C och en flampunkt på -4 C och ett relativt brett brännbarhetsområde (0,8-8 vol%) så kan man enkelt förvärma sitt kök med bränslet i sig. Båda bränslena är giftiga så inget har någon fördel där. Det är väl ett val kring hur lätt det går att tända med just ditt eget kök. Konstruktionerna kring förvärmning skiljer sig ju åt lite grann.

/Micke
 
Hejsan!

Jag vet inte om det här har så mycket med allt att gøra, men jag avänder iallafall etanol i mitt trangiakøk før det sotar nästan ingenting jämført med allt det andra. Den enda nackdelen (om man nu kan kalla det før det) är att man nästan inte kan se lågan, så det är svårt att se om den tändes eller inte, men det känns ju :)
 
Tackar, tackar för infon Peter o Micke!

Det blir nog till att ge sej ut på fotogenjakt på stan imorgon. Nuvarande (paraffinhaltiga) flaskan hittade vi på en bensinmack, men välsorterad båtaffär borde vara ett säkert (men knappast billigt) kort. Nästa gång jag provkör köket inomhus ska jag komma ihåg att ta ut brandvarnarens batterier. Det blev ett jädrans oväsen senast... ;)

hälsn My
 
Statoil Blå

Jag kommer också från "Österlandet" och har lyssnat på vad den äldre generationen har pratat om olika typer av fotogen. Jag har kommit till den slutsatsen att det som i Sverige kallas för "STATOIL BLÅ" i Finland går under namnet "ESSO BLUE". Lär vara/ha varit det bästa fotogenet som gick att få tag på. Själv köpte jag det en gång för en värmare, och tyckte att det luktade litet väl mycket, men det kan ha berott på själva värmaren.
 
Tack för tipset, Anders

Ska hålla utkik efter Esso blue hädanefter - tydligen tankar jag på fel bensinmack! Det renaste jag kunde komma över var en 10 liters dunk med specialpetroleum (Erikoispetroli, Aspokem). Såldes i båtbutik. Om just det märket säljs i mindre kvantiteter vet jag inte, men det brinner verkligt fint! Rekommenderas varmt (i dubbel bemärkelse).

/My
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
avslutmedlemskap0904 Gel bränsle trangia Kök och brännare 0
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Picea Hur var det nu med bränsle på vintern? Kök och brännare 24
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Karpaterna.se Bränsle i Indien Kök och brännare 4
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
1337rumpan Bränsle i Trangia brännare Kök och brännare 8
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
aborren vilket bränsle ska man använda? Kök och brännare 16
Joakim Ambrosson Bränsle Kök och brännare 19
Karpaterna.se Bränsle i Montenegro Kök och brännare 5
DMH Fältkök med träpinnar som bränsle Kök och brännare 10
adventure_transport Kan man lämna kvar bränsle i köket? Kök och brännare 4
zzeezz Bästa bränsle Volymmässigt? Kök och brännare 18
ollefisk bränsle i fotogenkök Kök och brännare 25
Milosz Bränsle i Sydamerika? Kök och brännare 2
KLAGER Bränsle i gelform Kök och brännare 23
avslutat080903 Vilket bränsle har högst effekt? Kök och brännare 14
The_Lost_Cyclist msr xgk 2-vad för bränsle Kök och brännare 2
Jock Scott vad för bränsle till radius ?? Kök och brännare 5
Broder Bob Bränsle & plast Kök och brännare 10
tingdahl Plast eller aluminiumflaska för bränsle Kök och brännare 17
Hinka Bränsle Kök och brännare 12
nils2 Bränsle på Nya Zeeland Kök och brännare 1
sajberjohan Bränsle på andra språk Kök och brännare 0
Mickexxx Bränsle Kök och brännare 1
thomastg Gammalt primus 210, vilket bränsle? Kök och brännare 1
havskayak Bränsle till ett nova Kök och brännare 10
oeriksson Hur mycket bränsle? Kök och brännare 0
s022vq MFS-Bränsle Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.