Pannlampa med gamla 6V batterier

Jag har haft en Silva L1 tidigare och den använde gamla 6V batteriern som är till orienterinslampor av gamla typen och då fick man mycket lång drifttid.

Har ni förslag på liknade lampa där man kan använda mina gamla batterier?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
L1

Har den gamla dött? Varför inte en likadan? Sitter det inte fyra AA-batterier i batteripacket?

Till min L1 var det med ett 6V batteri typ orienteringsbatteri modell för halogenlampa. Lampan började glappa så den har jag slängt.

Tror du X-trail har samma kontakt, heter den moldex tror jag den heter?
Det står att det är fyra AA batteri på X trail och
Fyra gånger 1,5 volt är ju sex volt.

Det är inte samma L1 för min var med kabel till ett löst batteri. Finns nog en orsak till att den är borta. Tycker mig läsa mig till att Silva haft många reklamationer på L1.

XCL-lampan borde passa. Gammalt 6V-system med halogenlampor. Mycket pengar kan tyckas nu då det är LED som gäller.

Jag kör halogen (6V) och tänker byta då batteriet ger upp. Batterierna brukar inte hålla hur länge som helst. Är de gamla? Vilken storlek?

/Lars

xlc

XCL-lampan borde passa. Gammalt 6V-system med halogenlampor. Mycket pengar kan tyckas nu då det är LED som gäller.

Jag kör halogen (6V) och tänker byta då batteriet ger upp. Batterierna brukar inte hålla hur länge som helst. Är de gamla? Vilken storlek?

/Lars

Jo XLC är den typen som batterierna är tänkta för. Jag är ute efter LED men med 6V batterier.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips