Pannlampa med gamla 6V batterier

Jag har haft en Silva L1 tidigare och den använde gamla 6V batteriern som är till orienterinslampor av gamla typen och då fick man mycket lång drifttid.

Har ni förslag på liknade lampa där man kan använda mina gamla batterier?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
L1

Har den gamla dött? Varför inte en likadan? Sitter det inte fyra AA-batterier i batteripacket?

Till min L1 var det med ett 6V batteri typ orienteringsbatteri modell för halogenlampa. Lampan började glappa så den har jag slängt.

Tror du X-trail har samma kontakt, heter den moldex tror jag den heter?
Det står att det är fyra AA batteri på X trail och
Fyra gånger 1,5 volt är ju sex volt.

Det är inte samma L1 för min var med kabel till ett löst batteri. Finns nog en orsak till att den är borta. Tycker mig läsa mig till att Silva haft många reklamationer på L1.

XCL-lampan borde passa. Gammalt 6V-system med halogenlampor. Mycket pengar kan tyckas nu då det är LED som gäller.

Jag kör halogen (6V) och tänker byta då batteriet ger upp. Batterierna brukar inte hålla hur länge som helst. Är de gamla? Vilken storlek?

/Lars

xlc

XCL-lampan borde passa. Gammalt 6V-system med halogenlampor. Mycket pengar kan tyckas nu då det är LED som gäller.

Jag kör halogen (6V) och tänker byta då batteriet ger upp. Batterierna brukar inte hålla hur länge som helst. Är de gamla? Vilken storlek?

/Lars

Jo XLC är den typen som batterierna är tänkta för. Jag är ute efter LED men med 6V batterier.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips