Pajas-äventyrare på P4

Har ett minne av att Skinnarmo sa något i stil med att det springer folk över Grönland hela tiden och syftade på att det inte nödvändigtvis är prestationen som är det viktiga utan marknadsföringen.

Har varit med själv någon gång där journalisten slängt på både salt peppar och sötsur sås. Som tur var fick man se skrivet innan det publicerades.
 
Är inte detta symptomatiskt med allt "äventyrande"? Är inte Skinnarmo, Chlumska och allt vad de heter likadana med den skillnaden att de sistnämnda har en betydligt större budget?

Det där fattar jag inte riktigt, på vilket sätt är de likadana och varför är det fult?

För övrigt håller jag med den mjukare falangen här, varför denna hårda ton?

A
 
Ja var inte så hårda mot grabben. Det är ju trots allt en väldigt ung man, även om någon i ett tidigare inlägg trodde att han var en höna, som inte har så mycket livserfarenhet. När pöjken blir lite äldre så kommer han garanterat se tillbaka på inslaget och skratta åt det själv.

Men visst, man fick sig några goda skratt, det får erkännas.
 
Sjukt roligt när han skryter om sin "kalla vecka" här i Sverige för att se hur mycket man kan klara av...
Hur länge man kan vara utan laptop och mobil.
Det var som att åka 1000år tillbaka i tiden säger denna äventyrare.

Där han påstår att det var pga sina tidigare äventyrsresor som han klarade av att tälta i en vecka...

Han vet heller ingen som har gjort detta tidigare.

Som sagt...en vecka i början av Januari var han ute :)

Grabben måste väl driva med hela Sverige va eller är detta verkligen på allvar??
 
Hmmm, vad är det som krävs?

Ok, jag har inte hört intervjun.
Ok, jag kan tycka att begreppet äventyrare är lite uttjatat och utnyttjat.
Ok, jag vet att mycket är marknadsföring.
MEN

Vad krävs för att man ska vara en äventyrare?

Sen kan jag tycka att man kan kritisera folk, men utan att vara elak eller komma med påhopp. Utsidan brukar hålla en bra ton.
 
Det är intressant att notera hur friluftsliv de senaste decennierna dragit till sig en helt ny typ av små psykopatiska entreprenörer/karriärister vars ultimata mål tycks vara att tjäna storkovan på föreläsningsgigg och spons. Folk som redan innan de dratt på sig vandringskängorna riktat in sig på att göra karriär av det.

Det märker man i alla nivåer av friluftslivet, inte bara enskilda "äventyrare" utan i princip all friluftsaktivitet. Friluftslivet har blivit genomkommersialiserat. Arrangerar någon ett lopp av nåt slag är det med uppenbar vilja att tjäna pengar på det, det är svårt att hitta info om natur och vandringsleder på nätet utan att hamna hos folk som säljer "personal experience trainer guide-adventure med Yoga och TRAIL-HIKING 17000 kr exkl moms"

Exakt, man ser det också på att stölder ökat och ansvar för gemensam utrustning osv minskat.
 
Vad krävs för att man ska vara en äventyrare?

Det beror nog på vad som räknas som äventyr! Ett dåligt svar kanske men ett äventyr för mig kanske inte är ett äventyr för någon annan. Det är väldigt subjektivt. Jag till exempel tycker att jag själv är en äventyrare, vilket är subjektivt om något. Jag lever av det men jag försörjer mig inte på det. De flesta människor anser nog att bli förälder är det största äventyret men dom får nog inte titeln "äventyrare" av sin omgivning (eller av sig själva) på grund av föräldraskapet ...och man tjänar definitivt inga pengar på föräldraskapet även om man blir rik av det.
 
Senast ändrad:
Ja det är lite synd att hans äventyr upplevs som så kärringaktiga så det hånas - han är ganska ung faktiskt.

Nästan knattescout!

Men man måste inse att -7 (och döden) är inget - han måste härdas mycket för att bli en respekterad äventyrare.
Skall man respekteras idag måste man typ åka till mars eller iaf köra polarkyla,Mount Everest utan gas eller nått sånt.

Hans äventyr dög inte helt enkelt för att vara nationwidebrodecast med medaljer och kungen, regeringen och så skulle adla han
 
Hans Himalayagrej var ju lite underlig, men om killen gått hela Te Araroa som han påstår måste han ju göra något rätt. Nu vet jag visserligen att de flesta som går den liftar stora delar av sträckan då säkert 60 % är väg.
 
Problemet är väl när folk försöker få saker att framstå som en prestation, trots att det är saker som miljontals människor gör varje dag.

För folk som bor i norra delarna av vårt land så är ju -7 typ "nu får man ta sig långärmat".

Och sen verkade det ju vara rena faktafel, att lokalbefolkningen aldrig hade sett vita människor?

Jag tycker media idag är lite för godtrogna och för lite ifrågasättande. Bara för att en inbjuden gäst påstår något betyder ju inte att det är korrekt.
 
Tagga ner

Tycker reaktionerna här är lite överkillad. Den unge äventyraren är 21 år och året är 2015. Inte 1915. Det innebär ju för de flesta att allt utanför den digitala världens trygghet är ett spännande äventyr. Bara att läsa en del här på forumet. Även programledarens mungipor gick ju t.om att höra här.

Alla är vi äventyrare - hela livet är ju ett äventyr!
😄
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kirunabo kan bli "Årets äventyrare Allmänt om friluftsliv 1
Phyllobates Sveriges största levande äventyrare, bushcrafter, mm? Allmänt om friluftsliv 60
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
Nilsson.J Vilka svenska äventyrare ser du upp till? Allmänt om friluftsliv 49
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.