Padjelantaleden på 6 dagar?

Hej, vi är ett gäng på 7 grabbar som planerar att vandra padjelantaleden i sommar.
Pga av begränsad ledighet så har vi bara 6 dagars vandring planerad.

Är detta möjligt för padjelantaleden?
Vi är alla i 25 års ålder och i god fysisk form.
Vi fattar att det kommer bli tunga vandringsdagar men skulle vilja höra från folk som har gjort det innan o höra vad dom tycker.

Mvh
Eddie
 
Det är ungefär 14 mil totalt, så ganska tufft på så kort tid då ni inte kan beräkna vädret eller alla deltagares förutsättningar. Kan ju även innebära att någon inte känner sig OK, eller överbelastningssymptom på ex knän eller fötter efter så tuffa dagar, vilket normalt kan tvinga till att dra ner på tempo utan att ni har tid till det. God fysisk form säger inte allt, det är annorlunda att vandra långa sträckor hemmavid och på en led i fjällen med packning. Vilken erfarenhet har ni alla från denna typ av vandring sedan tidigare?
Dessutom har ni båttider att passa i Änonjalme för att ta er över till Ritsem (om ni startar i Kvikkjokk).
 
Absolut, det blir 26km om dagen på 6 heldagars vandring, Inga herrejösses dagar i mina ögon.
Det är lättvandrad led med få jobbiga höjdmeter.
Jag gjorde nästan samma 2017 men jag tog omvägen ut till pieskehaure och fiskade där en dag och via vaimok tillbaka till leden, det blev då 7 vandringsdagar.

Åker ni på nån skada så finns reguljärturer med helikopter från staloluokta som ligger halvvägs.
 
Hejsan,

Håller med bjornbuse. Har själv gott sträckan Staloluokta - Änonjalme på knappa 2 dagar vid två tillfällen. Den norra delen av Padjelantaleden är mycket lättvandrad. Om ni dessutom tänker sova i stugorna behöver ni ju dessutom väldigt lite packning! Ett litet obs bara, pga corona-eländet ska man åtminstone i STF's stugor förboka plats!

Sen är det givetvis en god idé att köra ett gäng 3-mils vandringar hemmavid så kroppen vänjer sig vid att vara igång så många timmar per dag.....och glöm inte skavsårstejpen!

/ Stefan
 
Tack för alla snabba svar!

Lite mer info om oss.
Vi har alla tidigare erfarenhet av att vandra i fjällen med tungpackning. 20+kg.

Vi planerar med att tälta så inga stugor.
Och vi tänker gå från norr till söder.

Vad kostar en helikoptertur ifall någon av oss skulle åka på en skada?.

Mvh
Eddie
 
Hur långt man kan gå är ganska inviduellt. Även om man är i fysiskt gott skick så tar det rejält på knän och fotsulor att knata på 25-30 km/dag. Självklart inte omöjligt, och om man är van vid det så är det inga större konstigheter. Men som skrevs tidigare, testa det hemmavid. Gå 3 mil på en dag med full packning, och känn efter hur ni mår dagen efter.

Jag ska själv gå Padjelantaleden till sommaren har jag tänkt och har då räknat med 8 dagar. Går jag varje dag så blir det lite drygt 1.5 mil per dag, och jag har även marginal så jag kan ta en vilodag om det skulle bli otroligt dåligt väder eller liknande. Även om ni känner att det känns lugnt att gå 25-30 km/dag så har ni kanske inte marginalen att kunna ta en vilodag om vädret blir väldigt dåligt eller liknande.

Med risk för att låta överdrivet försiktig eller tråkig skulle jag rekommendera att ta nån lite kortare led, framförallt för att ni ska kunna njuta av vandringen. Jag har gått dödsmarscher några gånger, och jag har gått vandringar där man kännt sig stressad varje dag för att man måste tillryggalägga en viss distans för att hinna fram i slutet och tycker det tar död på glädjen/lugnet med friluftsliv. Vissa gillar det, jag föredrar att gå en vandring där jag inte behöver känna mig stressad för att jag måste hinna fram till tåget hem. Men det är upp till er, se bara till att ni har ombokningsbara biljetter om ni blir försenade :)
 
Hej igen,

Ett litet tips om vädret är fint är att vika av upp i Slithavagge en 4 km för Sommarlappa och gå till Kvikkjokk via Vallevagge och Prinskullen. Förvisso lite mer kuperat, men å andra sidan 5-6 km kortare och enligt mig en trevligare tur än nere i Tarradalen. Framför allt om det är soligt och massor med mygg nere i Tarradalen.

/ Stefan
 
Kör på, men det är som de flesta säger avhängigt av hyfsad form och vana. Det jag själv försöker vinna tid på när jag gått långt och fort är att ha en utarbetad rutin vid frukost, avfärd och lunch. Ni kan absolut hinna att njuta en del även om ni ska gå 26 km per dag. Det blir en hel arbetsdag (7-8 timmar ren vandring) så det är värt att hålla tempot uppe under raster så man får vila på kvällen.
 
Om ni kan tänka er en helikopterfärd (ca 1600 pix) så är ett alternativt förslag att ”bara” gå till Tarraluoppal och flyga ut därifrån till Kvikkjokk. Det måste dock förbeställas. Då får ni ett behagligare tempo och kanske en mer njutbar upplevelse? Om det är det ni vill och inte absolut vill gå hela leden.

Ytterligare en variant kan vara att från Stalo gå via Viejevágge ner till Tarraluoppal och passera gruvorna i Silbbatjåhkkå. Det är utanför led men spelar kanske ingen roll om ni är fjällvana - och sträckan är lättgången. Gruvområdet och dess historia är spännande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
svenjohan Kniv upphittad på Padjelantaleden. Fjällvandring 4
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
litentuva Padjelantaleden Fjällvandring 5
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
PPlys Dyr paa Padjelantaleden? Fjällvandring 2
Nimco Padjelantaleden - Proviant Fjällvandring 12
avsl_22-07-26 Padjelantaleden - säkerhet och vad? Fjällvandring 7
givdeh Padjelantaleden Fjällvandring 49
Magnus H Padjelantaleden vs Sarek Fjällvandring 11
Sezziyanen Padjelantaleden höjder/profil? Fjällvandring 3
dandan Padjelantaleden - vilket håll Fjällvandring 7
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 3
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 4
Norman69 Padjelantaleden Juli-aug -11 Fjällvandring 4
Fredrik85 Padjelantaleden Fjällvandring 1
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Veggie trekker Padjelantaleden Fjällvandring 2
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
MagnusEnbom Etappförslag Padjelantaleden Fjällvandring 4
AnnaLundin Padjelantaleden Fjällvandring 11
furdil Padjelantaleden Fjällvandring 9
87tln Padjelantaleden, Fjällvandring 21
goaskAlice [english] padjelantaleden in June Fjällvandring 14
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
pergit Padjelantaleden är gjord! Fjällvandring 6
pergit Padjelantaleden! Fjällvandring 26
Fisch Padjelantaleden Fjällvandring 6
ulrikami Båttrafik Padjelantaleden-Kvikkjokk? Fjällvandring 2
Guz Antal vandringsdagar för Padjelantaleden Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 2
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...