Padjelantaleden på 6 dagar?

När ni gör det, prova på en led med varierande underlag (gärna stenigt) och inte på en preparerad motionsslinga. Dessutom visar en dags vandring sällan överansträngningssymptom på fötter och leder (främst knän) som oftast kan komma efter några upprepade dagar när man utsätter kroppen för en ansträngning den inte är van vid från vardagen. Just detta är bra att planera på en vandring och ta det lite lugnare de första 2-3 dagarna för att låta kroppen vänja sig innan man kan öka efter hur det känns.
Själv brukar jag tycka det är en ganska lagom första etapp i bra väder att ta morgonbåten över från Ritsem till Änonjalme och sikta på Gisuristerassen för första nattläger på ex en längre tur in i Sarek när man har tung startpackning. Detta motsvarar ca Gisurisstugan eller Treparksmötet (eller däromkring) om ni fortsätter Padjelantaleden.
 
Hej igen,

En fin och betydligt kortare tur i samma område (om ni kommer fram till att detta är önskvärt) är att ta båten till Vajsaloukta och gå Nordkalottleden väster ut mot Norge. När man sen kommer fram till Suollagajåhkå kan man:
1: Antingen fortsätta längs Nordkalottleden norrut och vidare tillbaka till Ritsem.
2: Eller gå oledat mot sydost ner till Kutjaure och sen tillbaka till Vajsaloukta eller Änonjalme beroende på vad tiden räcker till.
Gjorde alternativ två med vår lilla 4-åring för två somrar sen och vill man uppleva Padjelanta utan att träffa på några andra människor kan jag varmt rekommendera denna vandring. Betydligt finare än Padjelantaleden om du frågar mig, men så tillhör jag definitivt den "gamla" stammen som helst vill slippa alla möten med andra människor på mina turen :)

/ Stefan
 
En liten filmsnutt på vandring efter Padjelantaleden - Hiking in Padjelanta National Park 2020 - YouTube
Dom tyckte att det var gott om tid att gå det på 6 dagar, men de hade lätt packning!
" The route we took was in total about 160km and we hiked it in 6 days. This gave us time to hike in a comfortable pace and document the hike and test out some new gear."
 
Stollar!

Att tro att man hinner Padjelanta på den tiden är snudd på den värsta hybris jag skådat! Banne mig om ni inte är från innanför tullarna i Stockholm. Tror ni att Gud han själv gett er krafter de gamla grekiska gudarna blivit avundsjuka på?!

Jag avråder er å det grövsta att ta er an denna best på 6 dagar. Blåsor, björnar, hunger och trasiga knän säger jag bara! Inte ens elitsoldater från Israel hade gjort detta.

Ack o ve på er ungdomar

Mvh,
Berra
 
Det kan också vara bra att ha god koll på b-rutter som man kan ta till om kropparna eller vädret strejkar. Och att ha koll på klockan är alltid viktigt - sätt gärna delmål i stil med "dag två ska vi ha kommit dit". Såklart kan b-rutter vara svårt eftersom det inte är så många exits från fjällen där ni ska vara.
Med sex personer blir det sex gånger så många saker som kan gå fel eller ta lite extra tid, ensam går man oftast mycket fortare av den anledningen.
Att variera tunga och lätta dagar är kan vara behagligt. Jag går gärna 25-35 km (kanske två stugetapper) två-tre dagar och sen en lite lättare dag på 15-20 km för variation. Efter några hårda dagar (8-10 timmar ren vandring) har det hänt att jag fått problem med sömnen och har tvingats ta någon halv vilodag extra.
 
Stollar!

Att tro att man hinner Padjelanta på den tiden är snudd på den värsta hybris jag skådat! Banne mig om ni inte är från innanför tullarna i Stockholm. Tror ni att Gud han själv gett er krafter de gamla grekiska gudarna blivit avundsjuka på?!

Jag avråder er å det grövsta att ta er an denna best på 6 dagar. Blåsor, björnar, hunger och trasiga knän säger jag bara! Inte ens elitsoldater från Israel hade gjort detta.

Ack o ve på er ungdomar

Mvh,
Berra

Haha, tack för dagens första skratt 😂
 
Den är väl drygt 14 mil va? Det borde man kunna hinna på en vecka iaf och är man ung och spänstig är nog 6 dar fullt möjligt. Har själv planerat den för en vecka, men inte blivit av än. Två veckor kan man ju planera för om man har långsamma lufsare med sig som ska stanna och fotografera eller lukta på varenda blomma de ser :p.
 
Senast ändrad:
En liten filmsnutt på vandring efter Padjelantaleden - Hiking in Padjelanta National Park 2020 - YouTube
Dom tyckte att det var gott om tid att gå det på 6 dagar, men de hade lätt packning!
" The route we took was in total about 160km and we hiked it in 6 days. This gave us time to hike in a comfortable pace and document the hike and test out some new gear."
Jag tittade på delar av den här filmen och den var välgjord och trevlig. Killarna verkade vara vana och såg inte ut att jäkta. De hade mestadels bra vandringsväder men även en del regn och blåst. Med så lätt packning orkar en van vandrare gå länge, särskilt på en jämn led. Är man däremot ovan vet man inte riktigt hur kroppen reagerar efter några dagar, som flera redan påpekat.

Vad som kan vara lurigt med en film som denna är att vem som helst kan få för sig att en färd i Padjelanta går smärtfritt, typ "Det gick ju utan problem för dem, hur svårt kan det va?" Speakerrösten sa också något som fick mig att ta mig för pannan - i Stáloluokta så ägnade de tid åt att "explore the small church there". Sannerligen en hög nivå av utforskande! 😂
 
Första gången jag gick Padjelantaleden i slutet av Juli 1983 fastnade vi inregnade (eller kanske rättare sagt delvis insnöade) invid Låddejåhkå nästan 2 dygn...
För mig är fjällvandring även upplevelse, avkoppling och att komma bort från vardagen, inte enbart ett "mandomsprov" där man skall hinna en sträcka på minimal tid.
 
För mig är fjällvandring även upplevelse, avkoppling och att komma bort från vardagen, inte enbart ett "mandomsprov" där man skall hinna en sträcka på minimal tid.
Jag kan bara hålla med. Men tiden förändras, liksom fjällresenärernas inställning till vandring. Genom reklam, nya trender inom friluftslivet, nya trender som inte har med friluftslivet att göra osv. Mitt intryck är att fjällvandring som kontrast till det liv vi har hemma i hög grad har blivit likt det vi lever hemma. Här skulle finnas mycket att prata om som kan göra fjällvistelsen rikare för oss alla. Men jag vill inte kapa denna tråd till detta...
 
För mig är fjällvandring även upplevelse, avkoppling och att komma bort från vardagen
Det tror jag de flest skriver under på vare sig de är UL-vandrare, fjällöpare eller MTB:are.

Semestertid är ju en given mängd dar som måste planeras och ofta är det mycket man vill hinna med. 2 veckor är för många halva semestern och plus resdagar blir det än mer.

Finns många fördomar om att man inte njuter om man håller lite tempo. Även en ULare som går Padjelanta på 6 dar färdas ju betydligt långsammare än långsammaste semstercyklist eller motorcykelåkare.
 
Det tror jag de flest skriver under på vare sig de är UL-vandrare, fjällöpare eller MTB:are.

Semestertid är ju en given mängd dar som måste planeras och ofta är det mycket man vill hinna med. 2 veckor är för många halva semestern och plus resdagar blir det än mer.

Finns många fördomar om att man inte njuter om man håller lite tempo. Även en ULare som går Padjelanta på 6 dar färdas ju betydligt långsammare än långsammaste semstercyklist eller motorcykelåkare.

Amen!

Mitt normala gångtempo olastad är runt 6,5 km/h, med närmare 30kg säck håller jag fortfarande 5km/h om det är lättgånget. Nu har jag en hel del UL grejer och startvikten är inte närmare 30 längre, dagsetapperna har ökat nån km i snitt, dock mindre än jag trodde. Efter 8-10h är man trött i kroppen oavsett packning tydligen 😝Men 30-35km är för mig vad det landar på när jag är på tur själv, med enstaka dagar över 40km. Då tar jag ganska många pauser, fotar, badar osv. Man får ju tänka på att forumet representerar hela spektrat, vandrare är som tur är ingen homogen grupp. Gamla, unga, vältränade och mindre vältränade.

Jag har gått kungsleden på 14 dagar, det var inte planerat eller något jag siktade på, det bara blev så utan att jag hetsade alls. Det är fortfarande nada mot ultralöparna som flänger runt där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
svenjohan Kniv upphittad på Padjelantaleden. Fjällvandring 4
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
litentuva Padjelantaleden Fjällvandring 5
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
PPlys Dyr paa Padjelantaleden? Fjällvandring 2
Nimco Padjelantaleden - Proviant Fjällvandring 12
avsl_22-07-26 Padjelantaleden - säkerhet och vad? Fjällvandring 7
givdeh Padjelantaleden Fjällvandring 49
Magnus H Padjelantaleden vs Sarek Fjällvandring 11
Sezziyanen Padjelantaleden höjder/profil? Fjällvandring 3
dandan Padjelantaleden - vilket håll Fjällvandring 7
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 3
lampsia padjelantaleden Fjällvandring 4
Norman69 Padjelantaleden Juli-aug -11 Fjällvandring 4
Fredrik85 Padjelantaleden Fjällvandring 1
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Veggie trekker Padjelantaleden Fjällvandring 2
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
MagnusEnbom Etappförslag Padjelantaleden Fjällvandring 4
AnnaLundin Padjelantaleden Fjällvandring 11
furdil Padjelantaleden Fjällvandring 9
87tln Padjelantaleden, Fjällvandring 21
goaskAlice [english] padjelantaleden in June Fjällvandring 14
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
pergit Padjelantaleden är gjord! Fjällvandring 6
pergit Padjelantaleden! Fjällvandring 26
Fisch Padjelantaleden Fjällvandring 6
ulrikami Båttrafik Padjelantaleden-Kvikkjokk? Fjällvandring 2
Guz Antal vandringsdagar för Padjelantaleden Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.