Padjelanta - Sarek - Augusti 2026

Hej alla!

Efter att ha läst nedan länkat inlägg om Claes Grundstens jubileumstur i Sarek började jag fundera på att kopiera den tillsammans med min flickvän. Skillnaden mellan den och vår rutt är att vi inte tänkte flyga till Staloluokta. Låter det rimligt att ta med mat för 9 eller 10 dagar och sikta på att genomföra turen på 7 eller 8 dagar? Om 7 dagar blir snittlängden på etapperna ca 18,5km, om 8 dagar 16,25km.

För att kunna förkorta turen har jag främst kikat på dalgången norr om Stuorra Båravarasj till Gisuris, det ser blött ut på kartan, är det någon som gått där? En annan förkortning är att följa Låddejåhkå österut och slippa runda Huornasj.

Jag söker dock främst råd gällande ungefärlig tidsuppskattning för rutten då vi hade tänkt att åka buss till/från Ritsem och sedan tåg vidare söderut. Inte för att vi har tidsbrist utan för att vi ska kunna lägga upp turen enligt rimlig tidsplan med eventuella oväntade hinder i form av vad och dåligt väder.

Första 43km går längs Padjelantaleden vilket enligt min uppfattning borde vara rätt snabba kilometrar, första natten räknar vi med vid Gisuris-stugorna och andra vid Låddejåhkå.

Därefter känns det klurigare att planera. Biten österut längs Miellädno är sällan beskriven, är det någon här som har följt den på norra sidan till Alkavare kapell? Har någon vadat Alep Nasasjågåsj? Fördelen med att hålla norra sidan av Miellädno är att vi slipper vada eller ta oss över bron som verkar förfallen.

Alggavagge låter som en långsammare dal att vandra, särskilt västra delen som jag hört och sett på karta ska vara rätt mycket videsnår i. Vadet över Guohperjåhkå är inget jag oroar mig för efter att ha läst Karl-Johan Piehls bok om Sarek där han beskriver ett enligt honom enkelt vadställe.

Skarja och norrut i Ruohtesvagge verkar förhållandevis enkel, där siktar vi på dagsetapper på mellan 20-30km/dag. Då är packningen betydligt lättare eftersom vi käkat upp det mesta av maten.

Jag har erfarenhet av fjäll (dock inte Sarek) och båda är i bra form. Ingen av oss har någon erfarenhet av vad men i rutten finns inga avancerade vad beskrivna, Claes skriver dock att det är ovanligt torrt under deras tur. Vi har också hyfsat lätt utrustning som vi använt under några års tid vilket gör att vår ungefärliga totalvikt inklusive mat för 10 dagar blir runt 12kg respektive 18kg. Då räknar vi med 900g/dygn för mig och 750g/dygn för min flickvän.

Alltså, vad tror ni om tidsåtgång för denna långtur? Är den kanske för ambitiös för en Sarek-premiär? Jag försöker vara ödmjuk men det är lätt att råka vara kaxig hemma framför kartan...

Bilagor

• PadjeSarek-ink. förkortning 1-2.JPG
    PadjeSarek-ink. förkortning 1-2.JPG
    208.3 KB · Visningar: 68
  • IMG_4726.PNG
    IMG_4726.PNG
    317.1 KB · Visningar: 65
  • Sarekkarta-Claes Grundsten.jpg
    Sarekkarta-Claes Grundsten.jpg
    334.3 KB · Visningar: 63
Inget uttömmande svar på alla dina frågor, men rekommendationen är att läsa någon av guideböckerna för Sarek för bättre information. Du skriver även att ni har fjällvana men inte Sarek, skillnaden ligger inte enbart i området utan just av erfarenheten att gå oledat med den extra planering och erfarenheten det innebär map vägval, terräng, vad mm. Även distanserna man rimligtvis kan gå per dag skiljer sig markant från att gå på led, där 3-4km/h på fin fjällhed eller led i vackert väder lika snabbt byts mot kanske under 1km/h i vide, stenskravel eller letande efter lämpligt vadställe. När jag planerar min vandring brukar jag inte lägga upp mer än 12-15km/dag i snitt, plus någon extra dag i reserv inte minst om vädret blir riktigt uselt.
Vill ni ta er på snabbaste sätt in mot Gouphervagge kan ni följa den väg jag markerat på kartan nedan från treparksmötet. Det är några vad på vägen men inga som kommer vålla några stora problem den årstiden.

1777291308782.png

Enligt infomation skall det gå att vada Låddejåhkkå i höjd med Nasasvagge om man vill ta den vägen genom Nasasvagge och fortsätta mot Alkavaare kappell. Jag har inte gått den vägen genom Nasasvagge själv eller utmed Miellädno, men det kanske blir till sommaren beroende på vad jag kommer fram till i planeringen. Vad jag läst mig till är det en hel del vide utmed Miellädno vilket även syns på kartan NV om Alkavarre kapell, och konsten här är nog att hålla höjd över Lánjekbuollda efter passagen genom Nasasvagge för att slippa just videt.
Jag har däremot gått vägen jag markerat på kartan samt genom Alggavagge och Routesvaggen mm som ni tänkt på er tur. Goupherjåhkkå (innan sammanflödet med Galmmejåhkkå) är normalt inget svårt vad vid normal vattenföring. På vägen därifrån mot Skarja rekommenderar jag att ni håller höjd kring 800m istället för att följa den vanliga stigen nere vid vattnet så slipper ni en hel del videtrassel.

Jag ställde några frågor i forumet förra året kring just ev vandring utmed Låddejåhkkå in mot det område ni siktar på och fick många bra svar som jag vill dela med er:

Nu kom jag av olika anledningar inte tillbaka till Sarek förra året, men inför kommande sommar hoppas jag återse detta fantastiska område.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Några tips på hur man vadar,nu när man inte har en stabil stav så kan det vara bra med stavar iaf 1 st av stabil sort dvs i Al.
Bäst anv någon typ av fotskydd typ Crocs med tåskydd och hälrem eller skalkängor alt typ orienteringsskor som torkar fort.
Handduk för att snabbt få upp värmen och sätta på strumpor finns ju vissa som går i trailrunning skor även i Sarek.
Gå där det är bredast,på väg mot ett vad kan man gå upp på en höjd och kolla bästa stället,vissa går på botten andra på stenar men då gäller det att de är stabila.
Se framåt i vattnet efter en "led"av stenar ev gå till baka ist för att chansa.
Om det regnat mkt kan vatten nivån öka markant så ett vadställe blir omöjligt att säkert vada.
Går ni nära snöfält eller glaciärer så en dag när det är varmt ökar även då nivån mkt. ,det är oftast bra att vada tidig morgon.Sedan kan man äta frukost och bli varm, vissa tycker det är bra att vada på kvällen och krypa in i tältet och i en varm sovsäck efter lite varm dryck,senare kan man göra om det är ett grunt snabbt vad.
Är det "omöjligt"att vada där det är utmärkt gå uppför jokken om en sluttning eller berg där kan det vara mkt mindre vatten.
Första långa svåra vadet lär ni komma ihåg, bland det svåraste är att fatta mod att gå ut fast du fryser och du känner hur du/ni börjar tappa känseln i fötterna det är då något skydd är bra för att slippa plåstra om fötterna när man kommer upp på andra sidan.
Lossa bröst och höftbältet på ryggsäcken för att kunna slänga av om ni ramlar så ni inte dras under vattnet pga ryggsäcken,ha nödsändare lös utanpå kläderna i karbinhake så snabbt kan komma åt,detta är speciellt viktigt om man går själv.

Vada Aldrig över midjan om ni är ovana vissa vadar upp till bröstet men inget att rekommendera iaf inte utan rep och säkrad med karbinhake i linan.
Ensam går gränsen vid underbyxorna och som 192L så kommer jag över på många ställen.
Om ni har 1 stav flytta stav sedan ett ben och sedan andra benet 1 stödjepunkt i taget Hela tiden.
Som exp när det gick bra var en gång i Sarek: vad upp till midjan på mig karbin i rep som den första med många vandringar gått över med linan om midjan och sedan håller sträckt på andra sidan,i mitten på gruppen går en person som får obalans och tappar ryggsäcken men kommer Inte under vattnet pga att ryggsäcken Inte satt fast.
Alla kom över och sedan var det att leta upp ryggsäcken som försvunnit ur synhåll långt nerströms i jokken.
Inte nog med att det kan vara djupt är det ofta även strömt och i vissa fall kommer det stora stenar farande i vattnet som det gjorde på detta stället som för övrigt var ett känn vadställe som var utsatt på kartan.

Senaste exp från i "somras"i Breeheimen i Norge,regn hela eftm kall och hungrig ser att det är mkt mer vatten på vadstället för att det ska verka säkert kollar efter ett bättre ställe men bestämmer mig för att slå läger och vänta ut lägre vattenstånd.
Nästa dag med endast lite regn,på natten var det uppehåll och kanske 2-3 dm lägre vattenstånd kallt pga bara några meter till ett mindre vattenfall tog kanske 15 min inkl ombyte och sedan gick jag tills värmen kom åter i kroppen med "regnställ"på.
Även denna gång berodde det höga vattenståndet på att det regnade och speciellt när det bara var någon km till en stor glaciär.

Jag går i mountineringskängor i läder med GTX och ca 20 cm gräns tills vattenfylls i bland chansar man men inte flera gånger på en tur då det tar 1-2 d före acceptabelt torra då med plastpåse över sockar.(bättre när jag kunde ha skalkängor då oftast torra över natten om bra ventilerat tält.

Padjelantaleden är lätt och snabb. Så även Ruotesvagge. Andra bitar som Grundsten beskriver verkar mer trixiga. Det är alltid bra att ha marginal, och hur långt man kommer på en dag vet man bäst själv.

Jag har gått genom Alggavagge en gång för kanske 5år sedan och kan inte minnas att det gick särskilt långsamt. Då gick jag från Skarja till Alkajaures nordstrand på en dag. Sträckan mellan vadet vid Guohperjåhkå och Skarja är mer svårgången än Alggavagge i sig.
Både Alggavagge och Ruohtesvagge är svårighetsmässigt som att gå på en led men utan markeringar och några vad.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.