Paddling vid Lofoten. Har du tips på rutt?

Hej
Kan du tipsa om en bra rutt under en Lofotenpaddling?
Vi är två relativt vana paddlare som tänkte paddla i tio dagar vid Lofotentrakten. Saltenkusten eller Västervålen eller ta färjan till och från Röst och sedan paddla från Moskenes mot Narvik är rutter som vi funderat på.
Vi är ute efter storslagen natur med höga berg, fågelliv, vågor.... Vi panerar att bo i tält och paddla ca 30 km om dagen.

Matte
 
Hej,
se tidigare inlägg på

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32902

Förra sommaren paddlade jag mellan Bodö och Harstad och tog sedan Hurtigruten tillbaka. Det är ett rätt trevligt sätt för att slippa paddla runt eller tillbaka.

Annars är det ett alternativ att runda några av Lofotens yttre öar, har inte gjort det själv ännu, men det borde vara en av de finare (och mest utsatta)turerna som går att göra i området. Utsidan är riktigt dramatisk och sällan besökt.

Västerålen har jag rundat (förutom Andöya) och det är en lite snällare tur men det är utsatt ändå på några ställen, kan också rekommenderas.

Att paddla in mot Narvik skulle jag inte rekommendera för det blir tråkigare ju längre in i fjorden man kommer. Dessutom ökar båttrafiken. Det är finare ute mot Lofoten/Västerålen tycker jag, och Bodö eller något av samhällena på Lofoten/Västerålen är en bättre startpunkt.

Röst har jag paddlat vid och det är riktigt coolt att paddla under fågelbergen men det är tillräckligt med en eller två paddeldagar därute så ska ni göra en 10-dagarstur är det inte kanske så bra (såvida ni inte ger er på en spännande överfart mot Lofoten...)

Fler tips kan du få på

http://www.gkf.info/paddling/Turer/Norge v7/kap 01/kap_inledning.html

/Andreas
 
Var defensiv.

Jag har paddlat i olika områden vid Lofoten vid ett par tillfällen. Däremot har jag inte paddlat från A till B utan vi har haft bil och med bilen som utgångspunkt gjort rundrurer med övernattningar. Fina ställen är Röst (t ex rundat Skomvaers fyr längst ut). Kirkefjord på Moskenesöya är kanonfint men där räcker 2 dagar. Trollfjorden norr om Svolvaer är också fin via Raftsundet. Man kan komma lite närmare med bilfärja. Även fastlandet innanför Vestfjorden bjuder på spektakulära berg. Svartisen kan man nå med kajak utifrån kort paddling från bilvägen.


Tidvattenströmmar och fallvindar kan ställa till det. Vattnet håller ca +8 grader. Vädret är ofta regnigt dagar i sträck.

Men med försiktiga upplägg kan man få fantastiskt fin paddelsemester däruppe. Mängder med havsörnar, krykjor lunnefågar havssulor mm. En rolig upplevelse var späckhuggare som surfade på aktersvallen efter bilfärjan mellan Bodö och Moskenesöya.

Thure
 
Aust- och Vestvågöya

Har paddlat runt såväl Aust- som Vestvågöya och båda turerna var suveräna. Start och stopp i Svolvaer som är en bra utgångspunkt. Sydsidorna på lofot-öarna är generellt mindre eroderade = brantare, hårdare och fräckare klippor. Därtill sandstränder lite här och där.
 
Tack

Hej
Stort tack för ditt svar och tack för bra länkar. Har letat en hel del på webben utan att hitta de som du tipsade om.
Det verkar som att vi börjar med Røst, färja till Moskenes och paddling mot Västerålen via Raftsundet om vi kommer så långt.
Ditt tips med Hurtigrutten tillbaka låter som en höjdare.

Stort tack
Matte Westerberg
 
Tack Thure

Tack för bra tips. Kjerkfjorden verkar fint och Røst låter otroligt lockande. Det är bara att hoppas på någorlunda lugnt väder.
vi ska hålla utkik efter späckhuggare från färjan.

Matte
 
Det var så lite!

Jag har paddlat Raftsundet och det är på sina ställen väldigt vackert. Det finns några platser som erbjuder fantastiska lägerplatser, bla Kalvsöya (väster om Stormolla) och västra Braköya (strax söder om inloppet till Trollfjorden). Även öarna strax norr om bron över Raftsundet har fina lägerplatser. Trollfjorden är mycket fin att paddla in i, lägerplatsen längst in är till synes perfekt men jag har trots alltför stor erfarenhet av
mygg knappt upplevt någon värre plats. Strömmen i Raftsundet är ibland ganska stark, framförallt (självklart) där det är som smalast men går man
nära land kan man hitta "bakström". Det brukar bli någon stående våg mitt i sundet men vi hade inga större problem.

Har även haft en fantastisk lägerplats på Aesöya, mitt på öns östra sida (sydväst om Stamsund). Lagomt med sand på stranden och sedan gräs att tälta
på och en grym utsikt.

Jag skall upp med en kompis och paddla sträckan Rörvik-Bodö i sommar, är inbokad på Hurtigruten tillbaka från Bodö den 22/7.

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sushi Paddling vid Lofoten Paddling allmänt 2
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
Kennan423 Parkera bilen vid paddling Paddling allmänt 1
Welsh Våtdräkt vid paddling? Paddling allmänt 17
glenn o.c. Dun eller konstfiber vid paddling Paddling allmänt 7
ljaw Kniv vid paddling? Paddling allmänt 8
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
Ödling Skor vid vinter paddling? Paddling allmänt 4
liedberg mat vid paddling Paddling allmänt 20
Anvib Paddling vid Ålesund, Norge Paddling allmänt 3
jp Paddling vid Högakusten Paddling allmänt 2
kjellinge Paddling vid Sula i Norge. Paddling allmänt 5
Pask Ryggont vid paddling? Paddling allmänt 10
Tältval vid paddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 15
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...