Paddling vid Lofoten. Har du tips på rutt?

Hej
Kan du tipsa om en bra rutt under en Lofotenpaddling?
Vi är två relativt vana paddlare som tänkte paddla i tio dagar vid Lofotentrakten. Saltenkusten eller Västervålen eller ta färjan till och från Röst och sedan paddla från Moskenes mot Narvik är rutter som vi funderat på.
Vi är ute efter storslagen natur med höga berg, fågelliv, vågor.... Vi panerar att bo i tält och paddla ca 30 km om dagen.

Matte

Hej,
se tidigare inlägg på

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32902

Förra sommaren paddlade jag mellan Bodö och Harstad och tog sedan Hurtigruten tillbaka. Det är ett rätt trevligt sätt för att slippa paddla runt eller tillbaka.

Annars är det ett alternativ att runda några av Lofotens yttre öar, har inte gjort det själv ännu, men det borde vara en av de finare (och mest utsatta)turerna som går att göra i området. Utsidan är riktigt dramatisk och sällan besökt.

Västerålen har jag rundat (förutom Andöya) och det är en lite snällare tur men det är utsatt ändå på några ställen, kan också rekommenderas.

Att paddla in mot Narvik skulle jag inte rekommendera för det blir tråkigare ju längre in i fjorden man kommer. Dessutom ökar båttrafiken. Det är finare ute mot Lofoten/Västerålen tycker jag, och Bodö eller något av samhällena på Lofoten/Västerålen är en bättre startpunkt.

Röst har jag paddlat vid och det är riktigt coolt att paddla under fågelbergen men det är tillräckligt med en eller två paddeldagar därute så ska ni göra en 10-dagarstur är det inte kanske så bra (såvida ni inte ger er på en spännande överfart mot Lofoten...)

Fler tips kan du få på

http://www.gkf.info/paddling/Turer/Norge v7/kap 01/kap_inledning.html

/Andreas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Var defensiv.

Jag har paddlat i olika områden vid Lofoten vid ett par tillfällen. Däremot har jag inte paddlat från A till B utan vi har haft bil och med bilen som utgångspunkt gjort rundrurer med övernattningar. Fina ställen är Röst (t ex rundat Skomvaers fyr längst ut). Kirkefjord på Moskenesöya är kanonfint men där räcker 2 dagar. Trollfjorden norr om Svolvaer är också fin via Raftsundet. Man kan komma lite närmare med bilfärja. Även fastlandet innanför Vestfjorden bjuder på spektakulära berg. Svartisen kan man nå med kajak utifrån kort paddling från bilvägen.

Tidvattenströmmar och fallvindar kan ställa till det. Vattnet håller ca +8 grader. Vädret är ofta regnigt dagar i sträck.

Men med försiktiga upplägg kan man få fantastiskt fin paddelsemester däruppe. Mängder med havsörnar, krykjor lunnefågar havssulor mm. En rolig upplevelse var späckhuggare som surfade på aktersvallen efter bilfärjan mellan Bodö och Moskenesöya.

Thure

Aust- och Vestvågöya

Har paddlat runt såväl Aust- som Vestvågöya och båda turerna var suveräna. Start och stopp i Svolvaer som är en bra utgångspunkt. Sydsidorna på lofot-öarna är generellt mindre eroderade = brantare, hårdare och fräckare klippor. Därtill sandstränder lite här och där.

Tack

Hej
Stort tack för ditt svar och tack för bra länkar. Har letat en hel del på webben utan att hitta de som du tipsade om.
Det verkar som att vi börjar med Røst, färja till Moskenes och paddling mot Västerålen via Raftsundet om vi kommer så långt.
Ditt tips med Hurtigrutten tillbaka låter som en höjdare.

Stort tack
Matte Westerberg

Tack Thure

Tack för bra tips. Kjerkfjorden verkar fint och Røst låter otroligt lockande. Det är bara att hoppas på någorlunda lugnt väder.
vi ska hålla utkik efter späckhuggare från färjan.

Matte

Det var så lite!

Jag har paddlat Raftsundet och det är på sina ställen väldigt vackert. Det finns några platser som erbjuder fantastiska lägerplatser, bla Kalvsöya (väster om Stormolla) och västra Braköya (strax söder om inloppet till Trollfjorden). Även öarna strax norr om bron över Raftsundet har fina lägerplatser. Trollfjorden är mycket fin att paddla in i, lägerplatsen längst in är till synes perfekt men jag har trots alltför stor erfarenhet av
mygg knappt upplevt någon värre plats. Strömmen i Raftsundet är ibland ganska stark, framförallt (självklart) där det är som smalast men går man
nära land kan man hitta "bakström". Det brukar bli någon stående våg mitt i sundet men vi hade inga större problem.

Har även haft en fantastisk lägerplats på Aesöya, mitt på öns östra sida (sydväst om Stamsund). Lagomt med sand på stranden och sedan gräs att tälta
på och en grym utsikt.

Jag skall upp med en kompis och paddla sträckan Rörvik-Bodö i sommar, är inbokad på Hurtigruten tillbaka från Bodö den 22/7.

/Andreas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips