Det var en torrdräkt i högsta prisklass...
"Saliga äro de troende ty tro kan förflytta berg"
"Saliga äro de troende ty tro kan förflytta berg"
bergspredikan?
Även den bästa utrustning har en tendens att gå sönder...
Följande scenario inträffar:
du paddlar en tidig morgon. Inga andra är uppe annat än diverse fiskmåsar. OCH ett gäng personer i en stor, snabb motorbåt. Alla är tankade som pelikaner. I litet sund kör de på paddlaren vars kajak blir till fullständigt skrot. Paddlare överlever mot många odds men tillbringar över ett år i intensiv rehab och blir aldrig helt återställd.
Ingen elektronik öht överlevde/hade överlevt den olyckan vilket väckte insikten att man inte bara måste förlita sig på teknik, man måste lära sig oavsett man vill eller inte.
Mot sånt hjälper inte ens all världens häftigaste elektroniska säkerhetssystem. En av anledningarna till att jag lämnar skärgården därhän sommartid är just denna, risken att bli nedseglad är allt för stor. Dessutom är synbarheten på min utrustning nästan lika med noll i vissa lägen och då agerar jag efter det. Yrkessjöfarten och militären vet var jag finns och det är ingen risk att bli nedseglad av dom, eller en u-båt (som det finns gott om där jag tidvis håller hus).Alla är tankade som pelikaner. I litet sund kör de på paddlaren vars kajak blir till fullständigt skrot. .
Det är då man tar upp sin VHF och anropar dom. VHF är en jättebra sak när man är i tätt trafikerade farvatten och inte vet om fartyget uppmärksammat kajaken.när jag ser en Gotlandsfärja vid horisonten tar det 6 min innan den är där jag är. Hur långt hinner jag på 6 min? Vart ska jag ta vägen?
thomas
Re Jessika
Vad är lärdommen?!?!?
Paddla inte i Stockholms innerskärgård?!?
Det har faktiskt hänt några gånger där lederna delar sig eller ligger tätt och jag inte vet vilken led fartyget tänker ta.Re Teknikern
Hur många ggr har du anropat en båt med VHF radio från kajak för att få uppmärksamhet?!?! Var var det?!?!
Jag fattar inte var ni paddlar i Värtahamnen eller Kapellskär?!?!