Paddlare räddad på ö.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det var en torrdräkt i högsta prisklass...

bergspredikan?

Även den bästa utrustning har en tendens att gå sönder...

Osäker men tror det är i Paulus 2:à brev på utsidan

Intressant är dock Matteus 24:36:

"Men om den dagen och den stunden vet ingen något,
icke ens änglarna i himmelen,
ingen utom Fadern allena."

Tror Matteus syftar på hur länge en torrdräckt håller...,
 
Följande scenario inträffar:
du paddlar en tidig morgon. Inga andra är uppe annat än diverse fiskmåsar. OCH ett gäng personer i en stor, snabb motorbåt. Alla är tankade som pelikaner. I litet sund kör de på paddlaren vars kajak blir till fullständigt skrot. Paddlare överlever mot många odds men tillbringar över ett år i intensiv rehab och blir aldrig helt återställd.

Ingen elektronik öht överlevde/hade överlevt den olyckan vilket väckte insikten att man inte bara måste förlita sig på teknik, man måste lära sig oavsett man vill eller inte.
 
Det var en torrdräkt i högsta prisklass...

Prisklass och kvalitet är två helt skilda saker. Likväl som det finns billigt skit, och dyrt skit så finns ju motsatsen också och min torris är varken den billigaste eller den dyraste, men håller rejält hög kvalitet. Eftersom jag ställde kraven direkt till fabriken fick jag vad jag förväntade mig.
 
Du har så rätt, där hjälper ingen elektronik.

Följande scenario inträffar:
du paddlar en tidig morgon. Inga andra är uppe annat än diverse fiskmåsar. OCH ett gäng personer i en stor, snabb motorbåt. Alla är tankade som pelikaner. I litet sund kör de på paddlaren vars kajak blir till fullständigt skrot. Paddlare överlever mot många odds men tillbringar över ett år i intensiv rehab och blir aldrig helt återställd.

Ingen elektronik öht överlevde/hade överlevt den olyckan vilket väckte insikten att man inte bara måste förlita sig på teknik, man måste lära sig oavsett man vill eller inte.

Snabba motorbåtar som inte har rätt uppmärksamhet föröver, vad kan man göra åt dom? Dom behöver inte ens vara onyktra för att lyckas pricka en kanot. Jag har min flagga, men vad hjälper den om ingen tittar framåt. Jag har en sprayburks-siren, men räcker det för att överrösta en motor? Jag har min fula lysgula vägarbetarväst, men ingen tittar ju åt mitt håll.

En Gotlandsfärja gör 32 knop och besättningen är utbildad och står högt upp på en brygga. Men ändå, när jag ser en Gotlandsfärja vid horisonten tar det 6 min innan den är där jag är. Hur långt hinner jag på 6 min? Vart ska jag ta vägen?

Men varken GPS eller PLB försämrar situationen. Inte mobilen heller.

thomas
 
Alla är tankade som pelikaner. I litet sund kör de på paddlaren vars kajak blir till fullständigt skrot. .
Mot sånt hjälper inte ens all världens häftigaste elektroniska säkerhetssystem. En av anledningarna till att jag lämnar skärgården därhän sommartid är just denna, risken att bli nedseglad är allt för stor. Dessutom är synbarheten på min utrustning nästan lika med noll i vissa lägen och då agerar jag efter det. Yrkessjöfarten och militären vet var jag finns och det är ingen risk att bli nedseglad av dom, eller en u-båt (som det finns gott om där jag tidvis håller hus).
Med fritidsbåtarna är det ju ett helt annat läge då dom varken ser mig bra, har dålig koll, kan vara påverkade eller kör för fort. Tyvärr utgår jag numera efter ett halvt liv bland vågorna från att fritidsbåtarnas skeppare är döva, blinda eller förståndshandikappade tills motsatsen bevisats, jag har sett alldeles för mycket. Jävligt tråkigt, men så är det.
 
när jag ser en Gotlandsfärja vid horisonten tar det 6 min innan den är där jag är. Hur långt hinner jag på 6 min? Vart ska jag ta vägen?

thomas
Det är då man tar upp sin VHF och anropar dom. VHF är en jättebra sak när man är i tätt trafikerade farvatten och inte vet om fartyget uppmärksammat kajaken.
 
Re Teknikern

Hur många ggr har du anropat en båt med VHF radio från kajak för att få uppmärksamhet?!?! Var var det?!?!

Jag fattar inte var ni paddlar i Värtahamnen eller Kapellskär?!?!
 
Re Teknikern

Hur många ggr har du anropat en båt med VHF radio från kajak för att få uppmärksamhet?!?! Var var det?!?!

Jag fattar inte var ni paddlar i Värtahamnen eller Kapellskär?!?!
Det har faktiskt hänt några gånger där lederna delar sig eller ligger tätt och jag inte vet vilken led fartyget tänker ta.

Sverige består inte enbart av Stockholm med omnejd serru, det finns fler ställen med ganska tät trafik. :)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips