• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Paddla och se en fyr!

Hej alla,

Jag och en bekant har planerat en liten kajaktur med "fyrtema", med start nu på söndag. Fyrtemat innebär att vi tar oss ut till en fyrplats ute vid havsbandet och tittar på fyren där (och kanske nån säl om man har tur). Fyren ifråga blir antingen Landsort (nere vid Nynäshamn), svenska högarna (öster om Möja) eller söderarm (ost om Norrtälje). Vilken det blir beror på hur många som följer med, tillgång på kajaker och paddlingsvana hos de som följer med.

Vi tänkte som sagt paddla iväg nu på söndag den 17:e och vara ute i fyra,fem dagar men den som vill kan följa med en dag och sedan vända, det går alldeles utmärkt.

De som är intresserade får gärna höra av sig till mig på adressen ragnar@lonn.org

Mvh,

/Ragnar

Ärtsoppsrodd

Var lite bilder i dagens DN från Landsort som inte direkt lockade till paddling. Ni kanske ska väga in algblomningsläget när ni väljer destination?

Mikael

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Algblomningen är väl ganska extrem i hela östersjön, vad jag förstått. Algerna ligger dock på lovartsidan om större öar så det ska inte vara några problem att hitta ställen fria från alger där man kan stanna. Däremot kan det ju bli en del paddling genom alger, ja.

Men är det någon som känner till var det finns detaljerad information om algläget på olika ställen i skärgården tas det tacksamt emot såklart.

Annars resonerar jag som så att om man väntar på perfekta förhållanden kommer man aldrig ut i skärgården öht. Nu har vi iallafall långt mer sol och klar himmel än vad som är normalt och det är ju inte fel. Sedan går det säkert att hitta algfria områden man kan vara på, även om man måste ta sig igenom algbälten för att komma dit.

Mvh,

/Ragnar
[Ändrat av prl 2005-07-13 kl 12:30]

Jag kan rapportera att paddlingen blev mycket lyckad. Vi var ute i fyra dygn och hade superfint väder. Måndag, tisdag var helt klarblå. Onsdag och torsdag var det mulet på förmiddagen men klarnade upp framåt eftermiddagen båda dagarna (däremot blåste det en del på onsdagen när vi steg iland på Söderarm).

"Ärtsoppan" lyste med sin frånvaro. Under fyra dygn i havsbandet kring Söderarm såg vi alger *en* gång och det var några tunna strimmor i vattnet bara som vi paddlade förbi på 5-10 minuter. Ingen ursäkt att stanna hemma alltså!

Jag har lagt upp några bilder på:

http://lonn.org/ragnar/soderarm-05

Mvh,

/Ragnar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips