Paddla kajak ensam

Har tänkt att sticka i väg två till fyra nätter själv till sjön Immeln,med min kajak13 - 17 Maj är det något man skall tänka på, som är viktigt när jag är helt ensam.

Vindriktningar och vägval. Rätt öppna ytor. Rätt mkt fågelskydd se https://www.lansstyrelsen.se/downlo...089783/Beslut om djurskyddsområdet Immeln.pdf

Thure

Screenshot_20250511_173456_Chrome.jpg

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har tänkt att sticka i väg två till fyra nätter själv till sjön Immeln,med min kajak13 - 17 Maj är det något man skall tänka på, som är viktigt när jag är helt ensam.
Se till att ha alla dina säkerhetsmarginaler stora.
Som ensampaddlare måste du kunna lösa alla uppkomna situationer på egen hand.

Och njut av turen! =)

Klä dig efter vattentemp så du klarar ett plurr. Det kan blåsa på de större ytorna på Immeln. Vet inte om det fortfarande krävs någon form av "camping-kort" för att ta del av de iordninggjorda rastplatsernas service med utkörd ved, vindskydd osv. Tror också man vill styra tälning till de ordnade rastplatserna, som är ganska många.

Kolla eldningsförbud om du tänkt elda. Det har inte regnat mycket här nere senaste månaderna.

Ja, nu blir det väl en tråd om huruvida någon kan kräva betalning eller inte men tycker man det är värt att ha finna rastplatser som man nyttjar så kan man ju swisha av egen fri vilja.

Fågelskyddsområden är man däremot skyldig att respektera.

Ett fint område, Raslången har mindre strandnära bebyggelse.

/Patrik

Jag undviker att gå rakt över stora sjöar om inga på stranden och paddlar runt samt har visselpipa i snöre i flytvästen.

En sak som kan vara till hjälp när man sätter sig i situationer där man kan behöva simma i land är att testa sin förmåga att simma olika distanser under rådande förhållanden. Det ger ökad självkännedom, bättre självförtroende i situationen, och möjliggör bättre beslut. När man testar sin förmåga ska det givetvis vara under säkra förhållanden så att man kan avbryta när som helst.

Immeln är en populär sjö. Tror inte du blir helt ensam när du paddlar på sjön. Vissa ställen är inte alls så djupa vad jag kommer ihåg. Skåneleden passerar också längs sjön så det finns säkert folk som vandrar och tältar runt sjön.

Torrdräkt är ju att föredra på våren, jag brukar sluta använda min när det är badtemperatur i vattnet.
Annars kanske en Long John i neopren funkar också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips