Paddeltur i Skellefteå (havskajak)

Någon som har förslag på lämpliga turer kring Skellefteå? Har lite svårt att surfa mig fram till infon. Tackar på förhand!

jag kan rekomendera från Örviken ända ner till Bjuröklubb. Alltså från Skellefteälens utlopp söderut.

Där finns många mysiga vikar, någon med bastu.

Åker du norrut så är det mycket sten. Förutom Kågefjärden och Furuögrund (söder om Byske) som är mysiga ställen.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Är rentav sträckan Örviken - Bjuröklubb en lagom dagstur? Eller vad tror du det tar i tid om man glider längs kanten?.

Det var några år sedan jag seglade i dessa trakter men jag tror att det tog en 4-5 timmar att segla sträckan Kurjoviken (Skelleftehamn) till Bjuröklubb. Paddlar man efter kusten så blir det mer snirkligt. Paddlar du in mot Burvik finns det några fina sandstränder och sen när du kommer ut ur Storsladafjärden följ kusten söderut och håll utsikt efter några klipphällar som kallas Burehällorna där kan man åka in i en naturlig hamn där det finns Bastu och grillplats.
Dit tror jag blir en lämplig dagstur.
Fortsätter du sedan mot Bjuröklubb så finns det en liten ö, Skötgrönnan, en dryg distans ut från kusten, som kan vara värt ett besök.
Längst ut på Bjuröklub finns också en liten bastu (jag tror att det behövs en propp till den), en gammal fyr och en härlig utsikt.

Tack för tipsen. Blir nog en dagstur söderut med start från mobackenbadet. Hoppas kunna ta mig nedåt Bjuröklubb inom rimlig tidsram.

Fick inte riktigt till det med länken du hänvisade till Maria. Vore mer än tacksam om du kunde beskriva turen lite mer i detalj. Många tack!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips