Paddelflottör - uppblåsbar eller skumplast?

Så intressant diskussion på gång att jag känner mig lockad att delta. :)

Av de olika räddningsmetoderna för ensampaddlare verkar sidouppstigning (där man stiger upp vid sittbrunnen, sätter sig och tar båda benen in från samma sida) aningen instabilt, lika så rodeoräddningen som börjar från aktern (där kroppstyngden lätt får fören att stiga och kajaken att välta).

Själv har jag tränat rodeoräddning som är en mellanvariant av dessa två, dvs att jag sparkar upp mig på akterdäck, kastar ena benet över till andra sidan och fortsätter som vanlig rodeoräddning. (Precis samma teknik som Gordon Brown visar i sin nyaste video.)

Den klassiska flottörräddningen med flottören som utriggare anser jag vara rätt värdelös då det gäller... oavsett all den extra tid som går åt så fungerar den för mig mycket mindre pålitligt än rodeoräddningen och samtidigt använder jag mer krafter som kunde komma till nytta senare. I träningssammanhang har jag oftare misslyckats med flottörräddning än rodeoräddning.

Orsakerna till att jag ändå alltid har flottören med mig är två: 1) Lyckas inte rodeoräddningen kan "re-entry and roll" fungera, men är man trött och utan bombsäker roll så fungerar flottören som ett utmärkt hjälpmedel. Man behöver inte blåsa flottören full, rätt liten mängd luft räcker till att tvinga paddelbladet i rätt vinkel och startläge för en C2C roll och lite mer luft ger mer bärkraft om man inte riktigt har "hip flick" i sync med paddeldraget. Blåser man inte flottören full kan man i nödfall även paddla några paddeltag med flottören monterad, och flottören får man också loss och stuvad utan att tömma den. 2) En uppblåsbar flottör fungerar utmärkt som dyna i campingsammanhang, förutsatt att man har hållit den torr. (Jag förvarar min i sittbrunnen där den i regel hålls torr.)
 
Åter till trådskaparens fråga

Litet hopp bakåt:
Skumflottörer - hur bra är det egentligen att använda dem som sittdynor mm? En flytväst ska man ju inte sitta på, det ska visst slita hårt. Eller så använder man den och accepterar att livslängden blir kortare.
Själv kan jag tycka att skumflottören verkar rätt smidigt. Man slipper ju allt bök med att blåsa upp den och den kan användas till flera saker.
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Litet hopp bakåt:
Skumflottörer - hur bra är det egentligen att använda dem som sittdynor mm? En flytväst ska man ju inte sitta på, det ska visst slita hårt. Eller så använder man den och accepterar att livslängden blir kortare.
Själv kan jag tycka att skumflottören verkar rätt smidigt. Man slipper ju allt bök med att blåsa upp den och den kan användas till flera saker.

Om du gör en flottör själv så bestämmer du alla mått och egenskaper, och så blir det billigare.

Jag hör till dom som använder flytvästen till lite av varje och "accepterar att livslängden blir kortare".
Men jag har en enkel och billig flytväst och gråter inte när jag får köpa ny.

thomas
 
Litet hopp bakåt:
Skumflottörer - hur bra är det egentligen att använda dem som sittdynor mm? En flytväst ska man ju inte sitta på, det ska visst slita hårt. Eller så använder man den och accepterar att livslängden blir kortare.
Själv kan jag tycka att skumflottören verkar rätt smidigt. Man slipper ju allt bök med att blåsa upp den och den kan användas till flera saker.

Om vi bortser från frågan om hur de påverkas av att man sitter på dem, finns det en fråga till:

Hur säkra att du kan anväda den om du satt på den. När du vurpar på riktigt, och det gungar på vattnet, riskerar du att saker trillar ur kajaken. Jag vet folk som förlorat sina sittdynor vid vurpan. Om sittdynan dessutom var din tilltänkta flottör, så har du förlorat den med.

Så du måste då fästa den på något sätt inne i kajaken, och utan att ha för långa linor där inne som du kan fastna i. Och på ett sätt som gör det lätt att komma åt att ta loss den när du är i vattnet.

--- Mats --
 
Vad kan tjockleken vara på en skumflottör? 5 cm? Med en sån som sittdyna i en Tahe Greenland har man plötsligt en sitontop :)

Säkring av padldar, flottörer mm kan också vara omvänd. Gick ur en gång meterhöga vågor. Fick kajaken bogserad in till land medan jag lugnt kunde driva in mot sandstranden (Vi var flera som gick ur) med paddeln i handen. Paddeln satt fast i kajaken med en lina. Bra i början när jag höll i både kajak och paddel men vid bogseringen blev den en belastning. Tur att linan inte snärtade upp i ansiktet när den slets av...
 
Vad kan tjockleken vara på en skumflottör? 5 cm? Med en sån som sittdyna i en Tahe Greenland har man plötsligt en sitontop :)

Säkring av padldar, flottörer mm kan också vara omvänd. Gick ur en gång meterhöga vågor. Fick kajaken bogserad in till land medan jag lugnt kunde driva in mot sandstranden (Vi var flera som gick ur) med paddeln i handen. Paddeln satt fast i kajaken med en lina. Bra i början när jag höll i både kajak och paddel men vid bogseringen blev den en belastning. Tur att linan inte snärtade upp i ansiktet när den slets av...

Ledsen, jag missförstår dig nog den här gången med. Hängde du kvar i paddeln som var fäst i kajaken medans den blev bogserad?

--- Mats ---
 
Mitt fel - är uppenbarligen inte bra nog på att förklara :( (eller korrekturläsa)

Höll i paddeln, den satt fast i kajaken via en paddelsäkringslina. Jag låg och flöt med paddeln i ena handen, den andra höll jag i kajaken. En kompis kom fram, hakade fast bogserlinan i kajaken för att bogsera in den. Det var inte någon fara för mig: 14 grader i vattnet, sandstrand, tillräckligt låga vågor för att inte vara någon fara, vågor som går in mot stranden men inte brytande längst in. Bra lärdom helt enkelt på att gå ur och vara i vattnet. Höll på att fippla med att få loss säkringslinan men gick inget vidare. När nästa våg kom drog kajakerna iväg medan jag stannade kvar. Linan gick av och snärtade till. Tack och lov inte upp mot ansiktet. Så nu är jag misstänksam mot alla linor som ska säkra paddlar, går de att lossa på när det verkligen behövs?
 
Vad kan tjockleken vara på en skumflottör? 5 cm?

Denna köpte jag, lite dyr, nästa gör jag själv. Måtten i cm är 45 X 20 x 8.
Seattle Sports Paddelflottör BoosterBlox II

http://www.kajaksidan.se/ (One Design Centers kajakprylar) kolla under säkerhet

Jag har en lite plastkarbinhake på säkringslinan till paddeln. Den sitter i paddeln. Lätt att lossa.
Använder sällan säkringslinan till paddeln. Men den finns redo. Jag har inte varit ute i så mycket busväder men linan bör väl åtminstone klara krafter som kan uppstå mellan drivande kajak och drivande paddel. Bogsering kanske kräver andra dimensioner. Men det blir ju tungt för den som bogserar. Fördelen med säkringslinan är väl åtminstone 2, bromsar en herrelös kajak och bekvämt att bara lägga paddeln i vattnet vid pauser. Men det finns visst nackdelar också, man kan trassla in sig och man kan, som du var nära, få en snärt av den om den brister. Jag har ingen som helst erfarenhet av detta, bara läst mig till.

Vad gäller bogsering och simma tror jag inte att det kan göras särskilt långt. Bättre att försöka ta sig ombord igen. Innan man blir nedkyld och trött.

thomas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips