Paddelflottör - uppblåsbar eller skumplast?

Jag har en av varje, båda har ju sina fördelar. Man kanske gärna slipper uppblåsningsmomentet om man hamnar i kallt vatten även om det går fort. Skumplastvarianten (tror min är av märket "Hiko" ) är som sagt skön att ha som sittdyna bla. Men den är mindre bekväm som sovkudde än den uppblåsbara, ävem om jag har en fleecetröja runt. Är ju ingen jätteinvestering direkt, och alltid bra att ha en extra eller två, om man har med sällskap som hyr kajaker, där det sällan ingår flottör.
 
Skumplast!

Seattle Sports Paddelflottör BoosterBlox II
Artikelnummer: SS013095

http://www.kajaksidan.se/ (One Design Centers kajakprylar) kolla under säkerhet

Jag har ingen erfarenhet av uppblåsbara, det ska erkännas direkt. Jag fattar inte alls poängen med att ligga i vattnet och blåsa upp något som man behöver använda omgående.
Jag använder min till att dra upp kajaken på land hela tiden. Inte så mycket för att skona kajaken som att få bra glid på en tung turpackad kajak.

Den var dyr tycker jag, kostar nu 499 SEK. Nästa gör jag själv.

thomas
 
Har som tur var aldrig behövt använda en paddelflottör till det den är till för, som flottör. Däremot har jag använt paddelflottören väldigt ofta till helt andra saker, framför allt att dra upp kajaken på! Även att sitta på, vila huvudet på m.m.

Som flottör vill du ju helst slippa använda den och kommer förhoppningsvis att slippa använda den i skarpt läge så att säga. Välj alltså en hård flottör så kommer du få mycket användning för den!
 
För mig funkar en uppblåsbar bäst! Brukar även använda den som kudde ibland! Sen har jag 1 el 2 kayaksavers som jag lätt drar upp även en fullpackad kajak med ;)

/Janne
 
Jag har haft en uppblåsbar flottör som gått sönder, också en tanke.
Upptäckte det på en räddningsövning i bassäng lyckligtvis och inte i skarpt läge.
 
Jag har en i skumplast som är skön att sitta på och har också funderat över hur bra det är att blåsa upp flottören för hand. Det finns flottörer (t.ex från NRS) som innehåller en gaspatron och därmed är självuppblåsande. Någon som har erfarenhet av en sådan?
 
Oavsett vilket ni har/väljer så fundera en gång till hur ni gör när ni väl kommit upp och ska ta bort flottören. Förmodligen är det ju en del vågor och det är inte det enklaste att tömma en flottör på luft och stoppa in den under däckslinor bakom sig.

Själv har jag en hemtillverkad av tjockt liggunderlag som fyller funktionerna skydd för kanoten på berg och sittdyna. Den går också att använda som flottör eftersom den är dubbel och ihopsydd så att paddeln ryms inuti.
 

Bilagor

  • P6170001-1.JPG
    P6170001-1.JPG
    9.4 KB · Visningar: 1,926
efter en alltför badrik höst med för mycket surfande å badande med kajak med alldeles för stor sittbrunn, i alldeles för mycket brytande sjö så har jag faktiskt hunnit testa lite flottörräddningar i år : )
jag hade ju inte badat på ca 15 år före den här badsäsongen : )
som erik skriver så är ju knappast förhållandena bättre när man tagit sej upp igen å ska ta bort flottören eller flottörerna. jag har numera ALLT sitter fast i kajaken med gummicord, typ paddelssäkringslina typ gemmaldags telefonsladd. det är jobbigt nog i vågorna att försöka samla ihop ev skor eller grejor som börjar flyta iväg. så jag riskerar inte längre att nån flottör eller pump flyter iväg. så när man tagit sej upp å tömt kajaken kan man bara öppna luftventilen och slita loss flottören i släppa den i sjön. sen när man är i lite bättre läge så tar man rätt på den å rullar ihop å sätter den på sin plats igen. det funkar bra tycker jag.
det är ingen nackdel att veta att grejorna finns kvar efter ett bad. det blir ju rätt bra krafter i brottsjöarna, så även sånt som ligger under däcksnät vill gärna flytta på sej. så har man bara gummicord att lägga grejorna under är risken att dom lossar vid bad ganska stor.
årets vurpa va nog när vi lyckades välte en liten tjock prijon K2a snett framåt. vågen lyfte aktern å kastade den snett framåt å fören grävde ner sej. den vurpan hade man önskat att nån filmade : )

det finns flottörer med dubbla luftkammare. å har man 2 st med sej så har man 4 chanser att nån håller tätt : )
 
efter en alltför badrik höst med för mycket surfande å badande med kajak med alldeles för stor sittbrunn, i alldeles för mycket brytande sjö så har jag faktiskt hunnit testa lite flottörräddningar i år : )
jag hade ju inte badat på ca 15 år före den här badsäsongen : )
som erik skriver så är ju knappast förhållandena bättre när man tagit sej upp igen å ska ta bort flottören eller flottörerna. jag har numera ALLT sitter fast i kajaken med gummicord, typ paddelssäkringslina typ gemmaldags telefonsladd. det är jobbigt nog i vågorna att försöka samla ihop ev skor eller grejor som börjar flyta iväg. så jag riskerar inte längre att nån flottör eller pump flyter iväg. så när man tagit sej upp å tömt kajaken kan man bara öppna luftventilen och slita loss flottören i släppa den i sjön. sen när man är i lite bättre läge så tar man rätt på den å rullar ihop å sätter den på sin plats igen. det funkar bra tycker jag.
det är ingen nackdel att veta att grejorna finns kvar efter ett bad. det blir ju rätt bra krafter i brottsjöarna, så även sånt som ligger under däcksnät vill gärna flytta på sej. så har man bara gummicord att lägga grejorna under är risken att dom lossar vid bad ganska stor.
årets vurpa va nog när vi lyckades välte en liten tjock prijon K2a snett framåt. vågen lyfte aktern å kastade den snett framåt å fören grävde ner sej. den vurpan hade man önskat att nån filmade : )

det finns flottörer med dubbla luftkammare. å har man 2 st med sej så har man 4 chanser att nån håller tätt : )

Nån mer med erfarenheter från skarpt läge, alltså inte övningar?
Själv har jag en i skumplast för att slippa blåsa upp den, men uppenbarligen går det att göra så också.
 
Har skippat det här med flottörer

Kan nog bero på att jag har en liten grönlandskajak med liten sittbrunn. När jag gått ur i vågor så jag aldrig haft tanken att slita upp en flottör som ska fästas på en paddel för att sen klättra upp i vågor. Inte ens lönt, jag vet att risken för att misslyckas är väldigt mycket för stor. Misslyckas jag blir jag liggande i vattnet, blir trött och chansen att lyckas med andra metoder minskar. Även på plattvatten tycker jag det finns andra lättare metoder t ex cowboyräddning. Säkrare och snabbare.
Det interssanta är att jag har tappat min flotttör någonstans. När jag sen skulle köpa en ny började jag tänka - behöver jag den verkligen? Och det visade sig, nej, för det finns andra metoder jag föredrar och som jag hellre lägger tiden på att träna. För det är trots allt roligare att rollträna än träna räddningar med flottör :) Man blir ju bra på det man tränar på.

Det flottören kan vara bra till är flottörassisterad roll. För det skulle jag använda en uppblåsbar med gaspatron. Istället jobbar jag på kamraträddning, cowboyräddning, rollar och reentry med roll. Den sistnämnda är jag ganska kass på och behöver öva mer.

Vill bara påpeka att detta är mina tankar och erfarenheter, det är inte ett propagerande för att rollar o d är den enda rätta räddningsmetoden. Det finns säkerligen förutsättningar där en flottörräddning är ett bättre val och har större förutsättningar att lyckas.
 
jo, till exempel när man har lite för stor sittbrunn och gillar att ha gott om plast i kajaken.
då glider man lätt ur : )

fråga:har du testat "cowboyräddning" i 15 sekundmeter och öppen brytande sjö???

fixar du inte att rolla upp i ovanstående väder så tror jag inte du kommer upp på nåt annat sätt heller UTAN flottör. alla fall inte ensam och det är ju inte alltid man är ute flera stycken. å även om man är det så kommer man att kvadda kajakerna om en av dom är en vattenfylld glasfiberkajak som med vattnet i väger över 100 kg och som man ska försöka hålla fast när nån klättrar upp i den.

men även med flottör finns det alla möjligheter att klanta till det. när kajaken väger över 100kg pga att brytande vågor fyller den hela tiden. så det behövs det BRA fästen för paddeln för att fixa en flottörräddning i stora vågor. min erfatenhet är att det inte duger med att stoppa in den under några däckslinor å tro att den ska hålla sej på plats. för det gör den inte.

men testa själva! prova först på lugnt vatten å stick sen ut i hård vind å brytande sjö. helst då vind MOT land, så man driver in till land. det är en väldigt nyttig efarenhet att testa när man inte är i badhuset och när det inte är spegelblankt. ta med en kompis med stadig kajak och en bogserlina. för jag tror att det kommer att visa sej att det där som va så himla lätt i badhuset eller i en lugn vik, kommer att bli ett väldigt väldigt stort problem i brytande sjö. bryande sjö rullar gärna runt kajaken i sidled och att försöka tömma den innan man ska upp i den i vågorna, det är både hopplöst och meningslöst, efter som sjön bryter över den å fyller den igen.

så ut å testa så vet ni vad som funkar å inte funkar.
det är kul och nyttigt.

reentry och att sen dra sej upp i kompisens för, skulle vi testa en gång i ovanstående väder. men vi vågade inte, för det kändes livsfarligt med 2 kajaker så nära varann i brytande sjö.
det är väldigt svårt att hjälpa nån utan att själv bada eller utan att slå sönder kajakerna. i mindre vågor går det bra, men när det börjar bli meterhöga vågor så kan man glömma det.det blir rätt stora krafter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutat_17_06_20 Paddelflottör grönlandspaddel och bra pump Paddling allmänt 11
Lasse Be Paddelflottör Paddling allmänt 4
ANDBEN Ensamräddning med paddelflottör Paddling allmänt 10
Strmbrg DIY-Paddelflottör Paddling allmänt 3
viavescovile01 KONSTRUKTION AV PADDELFLOTTÖR Paddling allmänt 1
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
Nirrebosse Uppblåsbar flytväst. Paddling allmänt 6
Jote Uppblåsbar kajak - Advanced Elements Paddling allmänt 9
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Niak65 Uppblåsbar kanot/kajak Paddling allmänt 18
hs Uppblåsbar kajakbrygga? Paddling allmänt 1
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
JohanLund Uppblåsbar kanot? Paddling allmänt 11
Tobbelar Uppblåsbar kajak?? Paddling allmänt 8
Ullis71 Vikbar/uppblåsbar kajak Paddling allmänt 18
peter1969 Uppblåsbar flytväst? Paddling allmänt 35
guhj Hyra uppblåsbar (eller möjligen falt-) kajak? (Sthlm) Paddling allmänt 2
tums Fördelar med uppblåsbar kajak Paddling allmänt 58
David_ uppblåsbar kajak Paddling allmänt 8
Monica P Uppblåsbar kanot SEVYLOR Paddling allmänt 10
bengtfalke Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 1
lilonjo uppblåsbar kanot Paddling allmänt 8
traser Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 18
realout Flottör - fast eller uppblåsbar? Paddling allmänt 1
1145 Packsäck/flythjälp - konisk och uppblåsbar Paddling allmänt 5
bunte Uppblåsbar rysk kajak... Paddling allmänt 9
blondin Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 9
torbjorn Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 2
uppblåsbar flytväst Paddling allmänt 5
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.