Paddelflotör

Inspirerad av tråden Resp.ytterskärgården.
Någon som "byggt" sin egen paddelflotör. Tänker att en fast ( inte uppblåsbar) funkar så bra att lägga under kajaken eller att sitta på eller som mycket lågt bord att ställa middagen på. Man är ju mest liggandes när man väl hamnat på nattplatsen.
 
Jag har ett tunt, vikbart liggunderlag som jag tänker att man kan ha som flottör. Har dock inte provat det än vilket jag naturligtvis borde.
 

Bilagor

  • 20140811_212025.jpg
    20140811_212025.jpg
    24.4 KB · Visningar: 1,432
Ni har samma material men lite olika idéer, intressant. Själv tänkte jag på markfrigolit, kompakt och mindre risk för att bli uppätet i kanterna men jag tror jag överger den idén.
Har ni någon uppfattning om vilken volym som behövs?
Tycker era ser små ut. Har bara försökt att klänga upp på mage med näsan bakåt men det gick inte eller rättare sagt det gick runt en gång till, men det var lek i sommarens 26 gradiga insjövatten.
 
Flottör är väl bra, men tror det blir bökigt i hög sjö.

Testat en gång att gå upp från aktern av kajaken och det gick på första försöket. Lite vingligt att hasa sig fram till sittbrunnen och blir säkert inte lättare i vågor, men tycker det är bra att inte behöva hålla reda på en massa redskap och bara köra med händer och fötter.

http://www.youtube.com/watch?v=dCDyq4KWBVg
 
Har ni någon uppfattning om vilken volym som behövs? Tycker era ser små ut.

Tränar man räddningsmetoder som inte är helt beroende av flottör räcker mindre volym ypperligt för att ge den extrastabiliteten man kan behöva. Om man tränar roll med uppblåsbar flottör och tekniken börjar sitta märker man hur lite luft som behövs för att styra paddeln rätt och ge tillräckligt flytkraft om man lite misslyckas i sitt försök. Samma gäller cowboy-räddning, den kan man göra helt utan, men bara paddeln hjälper och en skuplastficka på paddeln hjälper ytterligare. Fullt uppblåst flottör börjar kännas overkill och klumpigt när man väl är upp ur vattnet. Det är praktiskt taget omöjligt att paddla med en fullt uppblåst flottör på paddeln, men med en skumplastficka på paddeln kan man i nödfall paddla en bit för att komma från omedelbar fara.
 
Jeg har laget egne flottører av posen fra bag-in-box vin og gaffa-tape. Fungerer utmerket. Billig (hvis du liker vin, i alle fall).
 

Bilagor

  • IMG_20110517_134244.jpg
    IMG_20110517_134244.jpg
    46.2 KB · Visningar: 629

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.