Handikapp-hjälpmedel!
När det gäller packningen vikt har undertecknad noterat ett par saker. Som tidigare påtalats väger faktiskt själva ryggan mycket olika beroende på modell. Själv kör jag numera med en FJS-säck. Väger en hel del, men ack sån underbar säck. Har burit i en vecka på över 40kg utan problem. Vid vikter runt 30kg går det tom. att ha riktigt högt tempo. Hur går det till då?
1. Säcken är jäkligt bra. Notera dock att klädseln på höfterna påverkar höftbältets funktion kraftigt. Glansig syntet försämrar friktionen vilket ökar trycket på höftbenen.
2. Jag använder två stycken teleskopiska vandringsstavar ("handikapp-hjälpmedel"). Började med detta för flera år sedan, långt innan det blev "modernt". Ger en mycket stabilare gång i terrängen, avlastar knän osv. Faktum är att jag inte fattar de som går utan någon form av vandringsstav?!?!?
3. Träning. Att köra några pass i steppmaskin på gymmet samt lite vandring innan gör underverk. Och nu snackar vi inte jogging eller "nu skall jag gå in kängorna-turen", utan träning.
4. BRA kängor. Efterssom jag själv har klumpfot är detta en extra viktig del för mig. Kör med Lundhagskängor, specialgjorda efter mina fötter (kängorna blir efter vissa renoveringar 22år i år). Ortopediska iläggsulor. Lundhags sockar (tunna + tjocka). Dessa kostar lite mer. Skulle aldrig köpt dessa om det inte var för att jag fick ett par. Sedan dess har jag ej använt andra. Sista turen behövde jag för övrigt ej tejpa fötterna på hela veckan. Sug på den!
5. Stretcha på raster.
6. Motivation: vilken kan komma av mat-vikt-njutning-kaloriekvationen. Den innebär att god mat väger mer, vilket ger högre energiförbränning. Tung packning gör maten godare. Kontrasterna är också njutning...eller hur det nu var...