packningsvikt som % av kroppsvikt

Planerar min första vandring i svenska fjällen i september och funderar över packningsvikten. I flera av inläggen jag läst verkar 15kg vara någon slags övre idealgräns för många. Kan man anta att det handlar om en manlig vandrare som väger ca 80 kg så ger det alltså en övre gräns på ca 19% av kroppvikten. Skulle då motsvara dryga 9 kg som övre gräns för mig som (kvinnlig) ca 50 kg tung vandrare. Får väl provpacka och gå en längre sträcka för att känna efter vad som kan vara lagom för just mig, men det kan va bra att ha något att sikta på då det är en del grejer jag måste köpa för att komplettera min utrustning. Någon som har en åsikt?
 
Man brukar säga:

25 % för kvinnor, dvs en fjärdedel
33 % för män, dvs en tredjedel

Normalvikt för en person runt 70 kg blir alltså:

17,5 kg för kvinnor
23,1 kg för män

Behöver man mindre tar man med sig mindre, de som ska ha mer får lida lite extra istället ;) Tänk dock på att alla siffror i världen inte kan hjälpa, då vi alla är helt individuella, med olika ryggar, ben och armar. Bär så lite som möjligt är mitt råd, sen hur mycket "hur lite" är, det lägger jag mig inte i.

// Jocke
 
Jeg tror ikke der er stor forskel på, hvad mänd og kvinder kan bäre. Jeg vejer 70 kilo og min rygsäk 15 kilo (max 18 kilo). Min frue vejer 63 kilo og hendes rygsäk 12 kilo. Altså 20 % af kropsvägten.
Vi er 57 og 55 år. Jeg er af den opfattelse, at konditionen er mere afgörende for, hvordan du klarer vandringen.

Gunnar:)
 
Tack för svaren!

Tack för svaren!
Nu har jag lite mer att relatera till. Nej, jag kan inte påstå att jag är någon superform, men jag har tidigare vandrat lite i Anderna (som höst 4600 möh, vilket visserligen var en kortare sträcka och utan tung packning), otroligt jobbigt men jag vet att jag i alla fall kan vara ganska uthållig. Har inte bestämt vilken led vi ska ta än. Tyvärr har vi inte alltför mycket tid, bara en vecka. Vi kommer välja någon av de mindre tunga lederna. Det viktigaste den här gången är naturupplevelsen och att experimentera lite med utrustningen inför, förhoppningsvis, fler turer av varierande ansträngninsgrad osv. Och visst, en del konditionsträning och styrketräning ben räknar jag med inför turen :)
Tack än en gång och trevlig sommar!
 
I flera av inläggen jag läst verkar 15kg vara någon slags övre idealgräns för många. Kan man anta att det handlar om en manlig vandrare som väger ca 80 kg så ger det alltså en övre gräns på ca 19% av kroppvikten. Skulle då motsvara dryga 9 kg som övre gräns för mig som (kvinnlig) ca 50 kg tung vandrare.

Att 15 kg är ungefärlig ideal för många beror nog lika mycket på bekvämlighet som på nödvändighet. Jag - och många andra tror jag - har kommit fram till att det är onödigt att bära mer än cirka 15 kg eftersom allt jag behöver ryms inom 15 kg.

Men jag har många gånger burit närmare 20 kg och det går också. Så gränsen för minimal bekvämlighet går nog högre än 15 kr för mig (och även andra gissar jag).

Och eftersom 15 kg inte är en gräns av nödvändighet så tror jag du kan bära mer än 9 kg utan problem. Men å andra sidan skulle 9 kg vara mycket bekvämt :)

Som redan skrivits så är det viktigare att vara väl förberedd och tränad än att följa procentsatserna. (Procentsatserna ter sig snarare som en ad hoc-konstruktion som bara råkar "stämma" för normalvandrare som är genomsnittstunga och friska).
 
Och hur mycket du behöver bära är i högsta grad beroende på hurdan rutt du/ni väljer att göra. Gå mellan stugor innebär att du kan skippa tältet, och kanske ta en lite lättare sommarsovsäck, men å andra sidan är naturupplevelsen (åtminstone för mig) betydligt större om man går med tält och slår läger där man hittar fin utsikt mm. (bara så att ingen missförstår mig: inget fel att gå mellan stugor heller, kanonfint det också).

Ett annat sätt att komma undan med lite lättare ryggsäck är att gå i en grupp om tex 3. Då räcker det med ett tält och en uppsättning grejer för matlagning mm.
 
På min första långa vandring bar jag 27 kg och kom hem till civilisationen med några helt oanvända plagg. Galet! Nu försöker jag hålla mig kring 20 kg på veckolånga tältturer, och jag försöker banta vikten ytterligare. Det jag och tjejen har kommit fram till är att vi båda fixar max 1/3 av vår vikt. Jag väger 68 kg och hon 47 kg, så vi bär max 23 respektive 16 kg. Hon bär ibland lite mer än så. (Och är därmed starkare än jag relaterat till kroppsvikten... Eller möjligtvis envisare.)
 
-97 träffade jag på en äldre herre som bar på 63kg! Han såg visserligen ut som en sådan där som glatt, och lätt, åker om en i Vasaloppet men ändå. Jag som väger mindre än så kunde inte låta bli att fråga om det verkligen var bekvämt. "Vem f-n har sagt att det ska va bekvämt att vandra i fjällen?!" var svaret.

Det som vägde var nog stekpannan och de två kastrullerna, plus gasolflaskan model husvagn...
 
-97 träffade jag på en äldre herre som bar på 63kg! Han såg visserligen ut som en sådan där som glatt, och lätt, åker om en i Vasaloppet men ändå. Jag som väger mindre än så kunde inte låta bli att fråga om det verkligen var bekvämt. "Vem f-n har sagt att det ska va bekvämt att vandra i fjällen?!" var svaret.

Det som vägde var nog stekpannan och de två kastrullerna, plus gasolflaskan model husvagn...

Fantastiskt! Du har alltså träffat den där mytologiske "tungpackaren" i verkligheten.

(Känner iofs en som burit på en hel platta öl ...)
 
Man blir lite nyfiken, vad hade karl´n för ryggsäck?

Han hade en urgammal ram med tillhörande ljusblå säck. Utanpå den (på sidorna) så hade han sjösäckar av grått tyg hängande. Tältet hängde under nedre, böjda delen av ramen, och en filt var hoprullad på toppen. Stekpannan satt fast med läderremmar ytterst på den ljusblå säcken.

Han hade förresten kängor med spikar/nubb under...
 
Fantastiskt! Du har alltså träffat den där mytologiske "tungpackaren" i verkligheten.

(Känner iofs en som burit på en hel platta öl ...)

Jo då! Han finns (om det nu inte finns flera...). Det här var vid Stalo och han var på väg mot Sulitelma. Han var medelpunkten på kvällen med alla historier han hade. Han hjälpte tydligen fjällräddningen då och då, det var fler som rös när han berättade om den tyska turist som frusit ihjäl i sitt tält och sedan blivit gnagd på av en järv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rookien Hur mycket jobbar lättpackare med sin kroppsvikt ? Lättpackning 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.