Packnings tips - Sovsäck, liggunderlag

Hejsan

Skulle behöva tips av er som varit med. I sommar är vi två som ska cykla långt (genom landet) och vi diskuterade var man bäst sätter skrymmande saker som Sovsäck och liggunderlag.
Vi har väskor fram och bak

Mvh Stellan

Pakethållaren

Jag brukar ha sovsäcken en mycket liten sådan. I ena bakväskan väl inpackad för att skydda mot vatten. I samma väska lägger man lämpligen något tungt så att vikten blir bra fördelad. Liggunderlaget brukar jag ha på pakethållaren tillsammans med eventuellt tält i en packpåse som är någorlunda vattensäker. /Henrik

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Och jag gör tvärt om - dvs har tältet i cykelväskan och sovsäcken på pakethållaren.

En poäng med att ha tältet i väskan är att jag inte behöver rulla ihop ett blött och hemskt tält så väl att det går ner i den tajta tältpåsen.

Söligt

Blir inte det rätt söligt i cykelväskan.
Men visserligen om man har plats i väskorna så är det väl bra om man får i både sovsäck och tält för det behöver man ju ändå inte under dagen. Man kan ju ha mat och vatten i lös packsäck om man vill det fastän då blir det ju lite hög tyngdpunkt på lasten, man det kanske kan vara värt att prova.

Kanotsäck...

Jag brukar rulla ihop liggunderlag och sovsäck tillsammans och ha i en kanotsäck på pakethållaren. Garanterat torr sovsäck :) Tältet får bo i en av bakre packväskorna, tältpåsen klarar av rätt mycket väta utan att det blir söligt, + något lägre tyngdpunkt.
/Magnus

Att det blir blött i av tältet spelar ingen roll då jag förstås inte har något fuktkänsligt i samma väska. Marmeladburk till exempel:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips