Packning - vandring med pulvermat

En norsk äventyrare lär ju ha klämt hela Norge ( eller i alla fall största delen) på längden och ätit enbart havregryn 😀!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
ok, ja det lät ju billigt, men frågan är om man behöver äta antidepressiva tabletter också för att man blir så nedstämd av den näringen? :-D
Tror inte jag skulle palla 100% pulver, för maten är även en moralhöjare och ger lite tröst efter en tuff dag och nånting man ser framemot.
Grejen är att jag tycker det är gott!

Men smaken är ju bekant som baken. Har kört det dom senaste 4:a åren. Har full förståelse om det inte är för alla. Tycker att det mättar bra och ger bra energi, men ska som sagt testa det med en wasa sandwitch för lite variation som komplement till pulvret i år. Det blir en 3 stegs raket, pulver, sandwitch och snickers (eller dylikt)

Antar att man kan göra egen näringslösning. Lite roligt att kalla det näringslösning, och jag får associationer till dropp.
Koka bönor, grönsaker, whatever...och torka det. Sedan är det bara att pulvrisera det i en mixer och krydda med det man vill.
Klart!
När man sedan ska äta så blandar man med vatten, skakar behållaren och dricker upp det.

Sedan är det bara att gå och lägga sig för natten, och se fram mot morgondagens frukost...pulver, kanske kryddad på annat sätt.

Det verkar ju jättesmidigt.

Det är ju därför vi vandrar, för att maximera dagarnas längd, minimera pauserna och göra måltiderna enkla. Vi räknar inte timmar, utan kilometer. För att gå långt behöver pauserna vara korta.
Vad kan vara enklare än att skaka en behållare och dricka?

(...)
Det är ju därför vi vandrar, för att maximera dagarnas längd, minimera pauserna och göra måltiderna enkla. Vi räknar inte timmar, utan kilometer. För att gå långt behöver pauserna vara korta.
(...)
Nej.
Inte alls därför "vi" vandrar, i varje fall inte jag. Här räknas inga kilometrar, och god mat är en del av njutningen.

Men om detta verkligen är vad du söker lösningar på, så är nog mitt standardsätt - en lättåtkomlig påse nötter, mandel och rostade kikärter (och kanske torkad frukt, om man inte som jag är sockerhatare), att bara stoppa näven i och tugga på medan man går - mer effektivt ur din synvinkel. Man slipper ens stanna för att blanda till något pulver.

På det viset orkar jag faktiskt få i mig mer energi än om jag skulle stanna för att laga lunch. Fast min målsättning är som sagt inte att räkna kilometer, utan att slippa frysa, bära på mindre bränsle, och... kunna ta mina pauser när jag solen skiner och utsikten är häftig, men slippa när det ösregnar med noll sikt.

Plus att det såklart är gott; textur och tuggmotstånd är en underskattad kvalitet, som man inte får med aldrig så välsmakande pulverlösning.

Har periodvis behövt leva på "pulver" och kan rapportera att jag inte skulle välja att göra det frivilligt. Särskilt inte på en vandring.

Mitt inlägg var ett skämt. Jag lagar till min mat, på gasköket, och måltiden är en del av vandringen. Inget pulver för min del.
Jodå, jag anade den subtila ironin, vore ju rätt olikt allt annat du brukar skriva. Men flera som skrivit i tråden verkar ha tagit frågan på allvar, och man kan faktiskt behöva planera för något särskilt, mer prestationsinriktat evenemang.

Och det kan finnas flera andra skäl till att vilja slippa långa lunchpauser, så mitt bidrag till tråden är hur just jag löser just detta. Samt att jag, av egen erfarenhet, ser "vandring med pulvermat" som något nödvändigt ont att välja i sista hand.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips