packning för dagen från basläger

jag har fjällvandrat en gång förrut, då vandrade vi med tält mellan abisko och nikkaloukta, då tyckte jag att det var lätt val det här med ryggsäck, varsin 70 liters ryggsäck. I år ska vi vandra först till ett basläger för att sedan köra enbart dagsutflykter från tältlägret, då känns det onödigt med två så stora ryggsäckar, vad har ni för tips? en stor och en lite mindre rygga?
 
Det finns ju småryggsäckar som inte tar så mycket plats. T.ex. Marmot Kompressor och liknande. Jag har nån Halti fast ska jag jaga har jag med en 24 liters Lundhags som inte är varken liten eller lätt.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag brukar ha med mig en liten dagsturssäck för utflykter och toppturer på mina vandringar. Jag använder en REI Flash 18 (väger 300g) och när den inte är dagsturssäck fungerar den som packpåse för kläder i den stora ryggsäcken.
 
Svaren ovan fungerar utmärkt om det är kortare dagsturer.

Då vi gjort kortare anmarsch till basläger för att sedan göra dagsturer med tyngre packning (typ glaciärtur) så har jag kört med två "riktiga ryggor" där den stora burits på ryggen och den lilla på magen. Men som sagt har ni lång väg till basläger och bara bär lätt på dagen så satsa på den lättaste dagryggan du har liggande hemma eller skaffa en av de där säckarna som blir stora som tennisbollar då man packar ihop dem.
 
Topplock?

Tjena funkar de inte med enbart topplocket på den stora ryggan? Ska själv iväg imorrn och tänkte göra korte dagsturer med Topplockspackning... E jag en idiot elr kommer de funka?

Ska kanske tillägga att jag räknar med att byta lägerplats nästan varje dag också.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Tjena funkar de inte med enbart topplocket på den stora ryggan? Ska själv iväg imorrn och tänkte göra korte dagsturer med Topplockspackning... E jag en idiot elr kommer de funka?

Ska kanske tillägga att jag räknar med att byta lägerplats nästan varje dag också.

Topplocket på min Bora 80 fungerar som midjeväska, så visst har jag använt den för kortare turer. Men helt klart inte samma som en liten ryggsäck som både har bättre balans och är skönare att bära.
 

avslutad210712

Gäst
Topplocket fungerar hjälpligt men speciellt mycket får man inte med sig och det hänger rätt bra om man har lite mer grejor i.

Skall man satsa på ett basläger som inte ligger alltför långt bort så skulle jag i alla fall välja att bära med mig en mindre extra säck för dagsturerna. 1 kg extra på vägen till baslägret är guld värd på dagsturerna.
 
Topplocket på min Bora 80 fungerar som midjeväska, så visst har jag använt den för kortare turer. Men helt klart inte samma som en liten ryggsäck som både har bättre balans och är skönare att bära.

Har också en Bora 80! :D
Men borde inte det räcka? (Tanke) Vindjacka, regnbrallor, lite godis, macka, o termos + 2 påsar VK.
Tänkte dessutom dra den med midbältet tvärsöver som axelväska. (Funderingar?) Kör en första vandring nu med ryggan och ensam så har något övervikt o onödiga prylar med mig. Så fick inte plats med en riktig dagsturssäck. Men erfarenheten lär segra när jag kommer hem. Så kommer nog också köra med en sådan nästa gång. :)
 
Har också en Bora 80! :D
Men borde inte det räcka? (Tanke) Vindjacka, regnbrallor, lite godis, macka, o termos + 2 påsar VK.
Tänkte dessutom dra den med midbältet tvärsöver som axelväska. (Funderingar?) Kör en första vandring nu med ryggan och ensam så har något övervikt o onödiga prylar med mig. Så fick inte plats med en riktig dagsturssäck. Men erfarenheten lär segra när jag kommer hem. Så kommer nog också köra med en sådan nästa gång. :)

Där ser man:) Skall bli intressant att höra din erfarenhet av locket som midjeväska, jag tycker dock det är ganska obekvämt att ha denna klump i korsryggen. Betydligt skönare på ryggen som en vanlig ryggsäck.
En mindre tursäck (som ex den jag har - REI Flash 18) tar i princip ingen extra plats i ryggsäcken då man vränger den ut och in (så bärsystemet kommer inuti säcken) och använder som packpåse till kläder. Väger 300g vilket är lite mer än en vanlig packpåse, men ingen stor extra vikt.
Själv bär jag aldrig termos med mig på sommarturer.
 
Jag kör med en som jag hitta på Intersport, vattentät med rullstängning. Har den som vattentät packpåse i vanliga ryggan, väger kanske 200-300g. Sitter ganska bra och funkar som rygga när jag cyklar till jobbet med. Pris 299 kr.

137101503889456857.png


http://www.intersport.se/utrustning/outdoor/jrgear-apeture-daypack-ryggsack-rod-p74311
 
Även jag har en Bora 80 och brukar använda topplocket som väska vid toppturer på sommaren. Där får jag ned det allra nödvändigaste och jag tycker att den brukar sitta skönt som midjeväska vid korsryggen. God tur!
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.