Packlista - Lättpackning

Smaken är som baken

Precis hemkommen från en tur genom Sarek. Jag gick i löparshorts hela tiden förutom när jag behövde regnbyxor. Krävs myggspray så klart så här års. Jag har även ett par lätta vindbyxor att dra på vid behov men de använde jag nog bara när jag skulle ut ur tältet någon gång och på tåget.

Löparshorts med innerbyxor --> mycket mindre svett än kallingar + byxor.

Prova dig fram men ta med ett par lätta överdragsbyxor är mitt tips.
 
Precis hemkommen från en tur genom Sarek. Jag gick i löparshorts hela tiden förutom när jag behövde regnbyxor. Krävs myggspray så klart så här års. Jag har även ett par lätta vindbyxor att dra på vid behov men de använde jag nog bara när jag skulle ut ur tältet någon gång och på tåget.

Löparshorts med innerbyxor --> mycket mindre svett än kallingar + byxor.

Prova dig fram men ta med ett par lätta överdragsbyxor är mitt tips.

Det rationella inom mig vill givetvis att jag tar med mig byxor och testar vad som fungerar för mig men gramjägaren inom mig vill motsatsen. Äger inte några riktigt lätta överdragsbyxor men jag får besöka någon lokal sportbutik dagen innan avfärd för att se om jag hittar något som passar. Knepigt!
 
Supersnyggt! Vart hittade du så tjock rörisolering och vilken diameter/radie hade du på rörisolering?

Ja du, den bara stod i ett hörn i ett förråd på jobbet... Men det borde vara standardisolering inom vvs. Det var ju bekvämt med ett färdigt rör, men det funkar att limma ihop vanligt liggunderlag också, det gjorde jag till den stora burken jag äter ur.
 
Ja du, den bara stod i ett hörn i ett förråd på jobbet... Men det borde vara standardisolering inom vvs. Det var ju bekvämt med ett färdigt rör, men det funkar att limma ihop vanligt liggunderlag också, det gjorde jag till den stora burken jag äter ur.

Tack för svar! Har inte lyckats hitta så omfångsrik rörisolering på något av den vanliga ställena: Biltema/Jula/HaraldNyborg/Bauhaus -- men liggunderlag fungerar kanske nästan lika bra.


Får man fråga vad för burk du utgått från för burken du äter ur?
 
Kläder

Hej, undrar hur ni gör med sovkläder, funderar på att köra endast med strumpor som byte. Långkalsånder och underställs tröja har ja när ja går och även när ja sover. Har alltid kört med separata sovkläder innan men har oftast kunna sova med kläderna ja vandrat i. Hur gör ni? Ja går i aclima woolnet så de torkar ju hyffsat snabbt.
Mvh
 
Hej, undrar hur ni gör med sovkläder, funderar på att köra endast med strumpor som byte. Långkalsånder och underställs tröja har ja när ja går och även när ja sover. Har alltid kört med separata sovkläder innan men har oftast kunna sova med kläderna ja vandrat i. Hur gör ni? Ja går i aclima woolnet så de torkar ju hyffsat snabbt.
Mvh

Jag svettas mycket så jag vill inte sova med vandringströjan (dessutom tvättar jag oftast den på kvällen).

Jag sover i ett tunt ullunderställ och ett par tunna ullsockor.
Inte för att det behövs för värmen, utan för att:
*Det är skönare (mindre klibbigt i sovsäcken).
*Vandringskläderna är alltid blöta. När jag slagit läger och tvättat mig så har jag understället som lägerkläder.
Torr, varm och ren!

Har en fin sovsäckpåse i hyllan som skulle kunna ersätta sovkläderna. Den väger väl ungefär hälften av vad underställ och strumpor gör, men det skulle innebära att jag inte hade några lägerkläder med mig. Det går ju att ta på sig fleecen och regnkläder i lägret, men det är inte riktigt lika skönt.
 
Till och med de som hellre bär på nyttigheter har sovställ med sig, så att dagskläderna kan natttorka och att man efter tvagning har något rent att ta på sig.

Själv har jag en lätt cykelvärmetröja, ull och poly på överkroppen och ett par tunna yllelångkalsonger på bena, sommartid. Vintertid har jag ett mellantjockt vinterställ i ull. Hemmasytt sovsäcklarkan på 130 g.

Lämplig mössa och rena sockor. Därav 3 p sockar med ut. På, ombyte och läger.
Rationalisera inte bort komforten med grammen.

go tur
 
Jag tänker som er, men ja skulle vilja veta hur de som inte har med ombyte upplever det. Man har ju ändå några timma innan läggdags att torka de på kroppen med ett tjockare mellanlager över. Men de kan ju bli mycket obekvämt om man skulle behöva gå å lägga sig dyngsur..
 
Jag tänker som er, men ja skulle vilja veta hur de som inte har med ombyte upplever det. Man har ju ändå några timma innan läggdags att torka de på kroppen med ett tjockare mellanlager över. Men de kan ju bli mycket obekvämt om man skulle behöva gå å lägga sig dyngsur..

Ja det blir ju inte värre än att man får sitta med blöta kläder i lägret, och sen gå och lägga sig i sovsäcken utan kläder. I sovsäcken tar åtminstone jag inte in några blöta kläder.

Fördelen är ju att man spar in vikt och bulk.

Nackdelen är ju just det att man inte har några torra kläder mellan det att man slår läger och tills dess att man kryper in i sovsäcken.
Är det någorlunda varmt och blåsigt så torkar kläderna på kroppen ganska fort, men om man upplever det som för kallt så får man gömma sig i tält och sovsäck.

Om man har tur med vädret och/eller om man gillar att krypa in i sovsäcken och tältet direkt när man kommer fram så är det ju egentligen inget problem att skippa ombytet.
 
Sant, ja har snöat in mer på det här med lättpackning och håller på att säljer å köper lättare. Men tältet! Har ett ringstind pro2 och de väger ca 2100gram, ja har inte pengar att lägga ut på ett annat tält just nu så de får ja köra med den här hösten med.
Men innertältet väger 800gram, så ja tänkte kolla med er om någon kört utan på det tältet eller liknande. De är ju inga problem med mygg nu det är mer kondens ja är rädd för. Tänkte isåfall lägga ut polycro som golv och eventuellt ta regnjackan över sovsäcken på utsatta ställen. Va tror ni? Är de värt dom 700gram (polycro 90gr) extra att köra utan?
Mvh
 
Jag har testat med att lägga ut byggplast under mitt tält (utan golv) men tyckte inte att det var någon märkbar skillnad. Däremot har jag läst att en del anser sig ha fått bra resultat. Jag tvivlar på detta, kanske har väder och framför allt temperaturen varit gynnsam.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 17
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...