Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är nybörjare och undrar hur man på bästa sätt packar sin ryggsäck. Ska vara ute 4 dagar. Vandrar i Skåne. Har en Lundhags V8 60 l. Tunga prylar på topp? I botten? osv... Några tips?
[Ändrat av pzye 2003-05-28 kl 12:53]
Försök få de tungsta delarna av packningen så högt upp och så nära ryggen som möjligt. När jag packar för långtur väger maten vid färdens början mycket. Jag försöker då hålla den samlad i en påse som man lätt kan lyfta i och ur och ha relativt högt i packningen, även om det inte är saker man behöver ofta. Tält är en annan sak som med födel kan packas högt.
Förstärkningsplagg och regnkläder är lämpligt att ha lättillgängligt. Sovsäcken kan med fördel stuvas undan och gäran långt ner i säcken eftersom den är det sista man behöver.
Hur man vill packa är otroligt individuellt och det är väl egentligen bara en träningssak att lära sig hur man vill ha sin packning för att komma åt det man behöver komma åt när man vill komma åt det.
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
3 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...
Näst sista etappen! Mer om det snart. Men först ngt om ngt som ligger varje turåkare varmt om hjärtat: mat!
På de flesta depåstopp har det funnits ...
1 kommentar
Det handlar inte bara om lättare utrustning; det handlar om att välja det som verkligen betyder något för ditt äventyr, sortera bort saker som inte ...
1 kommentar