Packa lätt - rätt eller brist på vett?

H-e vilken attityd! Jag har själv knän som funkar helt OK, så jag talar inte för mig själv, och självklart ska man träna för att vara förberedd på belastningen och minska risken för överansträngning och smärta. MEN, det finns ganska många (jag möter dem i mitt arbete) som redan har artros eller instabila knän (gamla korsbandsskador o.s.v ) och trots det vill kunna fjällvandra, klättra, åka skidor.
Vad tycker du att de ska göra? Jag vet flera som lägger ned mer tid på träning än div. 1-spelare i fotboll för att göra sitt friluftsliv drägligt, men ändå får leva med smärta i knäna.
En lättare packning är inte hela lösningen, men med lättare packning, stavar, och att kanske undvika vissa turer ("fuska" med båt/helikopter/skoter ena vägen kanske) får de möjligheten att fortsätta vara aktiva. Är det så fel?

Men nu var det ett svar på nermanders uttalande om att paja knäna. Du vet, han som säger att han är vältränad och aktiv?

För oss med problem i bena så får man vara lite extra noggrann med vilken tyngd man tar med sig och vilken takt man går i för att få ut så mycket som möjligt av turen.
Jag har ingen möjlighet att gå snabbt och jag får ta många pauser ute i markerna. Men jag kan ta med mig lite extra då jag inte har problem med själva lederna.

Man kan också färdas i grupp vilket ger möjligheter att fördela vikten mellan varandra och på så vis så slipper den mest utsatta problem med smärta och dylikt!
 
Hmm... om den lättare är dun med tunnaste yttertyg, den tyngre är syntet med ripstop och DWR i yttertyget, övernattningarna sker i vindskydd eller tarp och prognosen utlovar kraftiga vindar och regnskurar... är valet fortfarande lika självklart?

Ja, men jag skulle antagligen komplettera med ett sovsäcksöverdrag på några hundra gram och kan ändå ta med mig cirka 7 dl punsch eller whisky innan vikten är densamma som med den tyngre säcken...
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

gro

Avslutat
Men nu var det ett svar på nermanders uttalande om att paja knäna. Du vet, han som säger att han är vältränad och aktiv?

För oss med problem i bena så får man vara lite extra noggrann med vilken tyngd man tar med sig och vilken takt man går i för att få ut så mycket som möjligt av turen.
Jag har ingen möjlighet att gå snabbt och jag får ta många pauser ute i markerna. Men jag kan ta med mig lite extra då jag inte har problem med själva lederna.

Man kan också färdas i grupp vilket ger möjligheter att fördela vikten mellan varandra och på så vis så slipper den mest utsatta problem med smärta och dylikt!

Du kan vara vältränad men ändå ha problem med knäna.
 
Men nu var det ett svar på nermanders uttalande om att paja knäna. Du vet, han som säger att han är vältränad och aktiv?

Haha, var har jag påstått att jag är vältränad?

Sen pratade ju inte jag om mig själv, utan just de som har problem med knäna. För mig är lättpackningen en ren komfortgrej: Jag tycker det är bekvämare med lätt packning.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Klättrare kan ju ha rätt många kilon innan vi tittar på friluftspackningen. Min film och fotoutrustning har men än en gång gått över 10 kg +.
Så lättvikt är kanske inget självändamål alls?
go tur
 

gro

Avslutat
Klättrare kan ju ha rätt många kilon innan vi tittar på friluftspackningen. Min film och fotoutrustning har men än en gång gått över 10 kg +.
Så lättvikt är kanske inget självändamål alls?
go tur

Fast det är väl ännu mer anledning att kolla över vikten på övriga pinaler? Och käre seobserver, inte har du väl med dig en kamera för rörliga bilder med film som medium? Super 16 eller? :)
 
Precis som på Fotosidan, en utspårad pryltråd :)

Det är väl bara att konstatera, att packa lätt med vett är en sak och utpräglat UL-intresse är en teknikgren i sig. På söndag beger jag mig till Aktse för att ta norra sidan in i Sarek, det blir en 14 dagars ensamvandring och ca. 25 kilo att bära. Kalfjällsliv vid den här tiden på året är väldigt likt livet på sjön, det gäller att alltid töja för storm:)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.