Ovanför Rapadalen

Planerar gå ovanför Rapadalen, på norra sidan, fram till och över L. Vassjajågåsj. Har sett olika alternativ; 1 Grundstens där man skråar på Gierdogiesjtjåhkkås sydbrant (med stora block och jobbigt enligt Grundsten), 2 upp i passet mellan Gierdogiesjtjåhkkå och Suorkisjnjurttje (brant), och 3 via Abmojaure och Vassjavagge.

Alternativ 1 verkar bäst med utsikt över Rapadalen hela vägen.
För några år sedan hittade ja en detaljerad beskrivning här på utsidan av alt. 1, men hitter det inte nu.
Är intresserad av erfarenheter från sträckorna. Hur pass besvärligt är Grundstens alternativ?

Hej,
Jag har bara gått en del av alt.3.
Aktse-Skierffe-Abbmojavrre-Vassjavagge.
Lättvandrat hela vägen, men stenigt upp i Vassjavagge, men jag kanske valde fel väg. Jag följde inte jokkfåran utan gick en bra bit söder om den.
Hur det är från pasströskeln och ner mot Rapadalen vet jag inte. Från pasströskeln i Vassjavagge gick jag över Vassjabakte ner genom Skajdasjvagge till Basstavagge.
Utsikten från Skierffe är magnifik, missa inte att gå upp på den.(Förutsätter naturligtvis hyggligt väder)
/ Bertil

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Gick där ifjol enligt förslag 1. Visst är det stora block i branten under Gierdogiesjtjåhkkå. Stenblock som man får hasa sig upp på och över och ganska tungt i en-två km,dock inget som avskräcker.Resten är lättvandrat.
[Ändrat av matserik 2006-08-13 kl 10:44]

Gierdogiesjtjåhkkås sydbrant

Jag har gått Gierdogiesjtjåhkkås sydbrant många gånger utan att stöta på storblock. Det gäller dock att pricka en liten klyfta exakt. På kartan finns det en tydlig båge på 1120-meterslinjen, sikta på denna. Där finns ett snöfält som är lite brant i början.

Alt.1 är bäst.Att gå Snuorkis... är tungt men enkelt,absolut ingen utsikt i Rapadalen(vilket står i den Vandra Kungsleden jag har).
Kom idag från en runda ovan Skierfe enl. alt.2 till ravinen nedan Nierek,sen gick jag tillbaka över stenblocken (alt.1)och ned och tältade i dalen innan (väster om) Skierfe.
Säkert den bästa vägen i torrt väder,annars nog rätt riskigt.
F.ö var det fint att tälta där väster om Skierfe.Rinnande vatten i småjokkar och ställen så djupa att det gick att bada i en jokk.Mycket kortare väg till övre Rapadalen.
Har personligen svårt förstå varför det rekommenderas att gå ända till renvaktarstugan norrut för att ta sej till Snourkis..
Sikt ned i Rapadalen får man (tidigast) först efter Nierek.
Stämmer alltså inte med uppgifterna i "Vandra Kungsleden".

Njunjesplattån

OBD; sa:
Hej,
Jag har bara gått en del av alt.3.
Aktse-Skierffe-Abbmojavrre-Vassjavagge.
Lättvandrat hela vägen, men stenigt upp i Vassjavagge, men jag kanske valde fel väg.
/ Bertil
Håller med... gå över Njunjesplattån. Hur vackert som helst. Du kan se vägen vi valde på min hemsida Nygårdhs irrfärder i Fjällen och läsa om vandringen, vem vet du kanske får några bra tips...

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips