Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
De flesta expeditioner (dvs forskningsresor) är väldigt sällan äventyrliga samt ofta rutin och upprepning dagarna i ända. Man får så roligt som man gör sig.
En aning mer information om vad du tror dig kunna bidra med behövs nog.
Det är ju inte ovanligt att kunna få en plats i något team om man har med sig en påse pengar antingen som bidrag eller som finansiering av forskning, egen eller andras.
Självklart finns det områden kvar på vår planet som inte är så väldokumenterade. Men dessa platser ligger generellt på extremt otillgängliga platser av uppenbara skäl. Just därför så kräver expeditioner till dessa platser förmåga utöver det vanliga för att genomföras.
Så om någon ska ta med dig på en expedition på outforskade havsdjup så måste du nog vara en expertdykare. Samt om du ska göra första bestigningar på höga toppar i Asien måste du vara en van och skicklig bergbestigare.
Så vad är dina färdigheter och vad har du möjlighet att bli expert på inom en rimlig framtid?
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...