Outdoorexperten.se -erfarenheter?

@Joakim.e Tråkigt att hamnade snett på det viset, Joakim. Men vad faktureringen anbelangar så vågar jag påstå att samma scenario skulle kunna hända med samtliga alternativ som du räknar upp. Det hela är högst opersonligt och därmed styltigt nu för tiden med stora externa fordringsaktörer som Qliro, Klarna mfl. Vidare har jag handlat från alla ställen du nämner utom från Alewalds. Aldrig råkat illa ut. Har kanske haft tur. Vad vet jag.

@Skogsstjärnan Ja, du får ha lite is i magen där, tror jag. Tentipi är ju att av varumärkena som brukar vara undantagna rabatter. Överallt. :/
 
Har ännu inte fått ngt svar från Outdoorexperten ännu. Men via Qliro som sköter deras fakturering lyckats reda ut vad det är. Missade inbetalningen, vilket är lätt hänt då de bara skickar ett mail med inbetalningsuppgifter. Fick därför påminnelse per post med påminnelseavgift som betalades omedelbart men som på grund av snävt satt tid med (7 dagar) postfördröjning och bankdagar så hävdar man att den kom in 2 dagar för sent. För detta tar man tio kronor och ett öre(!) Men det är inte så att man skickar det kravet till mig, utan man man noterar att jag betalat den fyrsiffriga summan och påminnelseavgiften och skickar den nyskapade avgiften på tio kronor och ett öre omedelbart till inkasso som en obetald räkning. Man har på Qliro strukit det kravet men inkassoavgiften, som definitivt var mer än tio kronor och ett öre, tvingas jag trots bestridande att betala. Jag tycker att faktureringen bör skötas mer seriöst och kan ju bara avråda från att ha med Outdoorexperten att göra. Att deras lagersaldo inte stämmer och att de inte förmår leverera i tid visar ju bara på strukturella problem i deras verksamhet. Addnature, Alewalds, Outnorth, Naturkompaniet. Det finns gott om bra och seriösa alternativ i branschen som är mer måna om sina kunder.

Ett företag i den lilla nischade branschen med produkter för friluftslivet borde ha omvärldsbevakning och när man utsätts för kritik som i exempelvis ovan text borde ansvariga eller ägare fundera på hur man mår. I längden måste problem lösas. Som alltid när jag är nyfiken på företag kollar jag ”Alla bolag” och ekonomiskt så ser det ju rätt bra ut omsättningsmässigt trots blygsamma förluster som kan vara planerad.
 
Missade inbetalningen, vilket är lätt hänt då de bara skickar ett mail med inbetalningsuppgifter.
Visst är det surt med en massa extra avgifter, men det låter ju mer som att det är du som har missat än Outdoorexperten. Hade du betalt i tid så hade du väl inte haft några problem med dem?
 
@Joakim.e Tråkigt att hamnade snett på det viset, Joakim. Men vad faktureringen anbelangar så vågar jag påstå att samma scenario skulle kunna hända med samtliga alternativ som du räknar upp. Det hela är högst opersonligt och därmed styltigt nu för tiden med stora externa fordringsaktörer som Qliro, Klarna mfl. Vidare har jag handlat från alla ställen du nämner utom från Alewalds. Aldrig råkat illa ut. Har kanske haft tur. Vad vet jag.

Möjligt. Vad beträffar Klarna har de en väldigt bra fungerande verksamhet och faktiskt dygnet runt service. Till skillnad från Qliro. Ringde en sen kväll till Klarna för att kolla när de hade öppet angående paus på en faktura av en vara som returnerats och blev smått förvånad att de faktiskt har dygnet runt service med levande människor.
Det är just när det strular ett företag visar sitt rätta jag beträffande kundbemötande. Jag har också handlat från alla dessa. Det enda jag behövt reklamera eller returnera varor till på grund av bl a fel storlek har varit Outnorth. Inga problem. De har en kundservice som har bra telefontider. De svarar i telefonen. Och de är snabba att svara på mail.
Outdoorexperten uppger att de ska svara på mail inom 24 h på sin sida. De svarar aldrig. Trots påstötning. Och är hopplösa att nå per telefon.
Ett företag som slimmar sin kundtjänst så de är omöjliga att få kontakt med är inget bra företag. Det sänker driftskostnaden på bekostnad av kundservicen. Och så länge allt funkar går det ju. Men när något blir fel går det inte att reda ut.
 
Visst är det surt med en massa extra avgifter, men det låter ju mer som att det är du som har missat än Outdoorexperten. Hade du betalt i tid så hade du väl inte haft några problem med dem?
Jovisst är det så. Men att när de sedan konstaterat att räkning med avgifter är betald så skickar man det till inkasso. Det är inte OK. Undrar om de satt det i system att skicka betalda räkningar till inkasso?
 
Jovisst är det så. Men att när de sedan konstaterat att räkning med avgifter är betald så skickar man det till inkasso. Det är inte OK. Undrar om de satt det i system att skicka betalda räkningar till inkasso?
Jag kan bara hålla med dig när det gäller Q-liros inblandning. Om dom är inblandade hos en leverantör så använder jag en annan betalningsmetod om det är möjligt. Jag tycker inte att det är ok att ta ut en påminnelseavgift på t.ex 60 kr för en skuld på 10 kr men just kravavgifterna är väl deras ( och en del andras) affärsidé.

Sedan förstår jag inte hur ett företag kan acceptera att avstå 2-3% (procentsatsen är en gissning!) av fakturabeloppet för att få pengarna 30 dagar tidigare av t.ex Qliro eller Klarna. Det blir ju en årsränta på mer än 25%.
 
Sedan förstår jag inte hur ett företag kan acceptera att avstå 2-3% (procentsatsen är en gissning!) av fakturabeloppet för att få pengarna 30 dagar tidigare av t.ex Qliro eller Klarna. Det blir ju en årsränta på mer än 25%.

Det handlar nog i de flesta fall om att det är svårt och dyrt att bygga egna lösningar för en kassautgång med olika betalningsalternativ i en webbutik. Visst är det dryga avgifter man får betala till Klarna och gänget, men då får man färdiga lösningar att implementera i webbutiken. Alla typer av lösningar som inbegriper Swish eller kortbetalningar kräver någon slags samarbete med en betaltjänst eller bank som ska ha en del av kakan. Det är klart att man skulle kunna köra enbart med fakturabetalning, men då får man anställa nån som hanterar det också, vilket inte heller är gratis.
 
Jovisst är det så. Men att när de sedan konstaterat att räkning med avgifter är betald så skickar man det till inkasso. Det är inte OK. Undrar om de satt det i system att skicka betalda räkningar till inkasso?
Surt beteende om det stämmer, men jag har svårt att se att någon skulle våga eller vilja sätta sånt i system.
 
Det handlar nog i de flesta fall om att det är svårt och dyrt att bygga egna lösningar för en kassautgång med olika betalningsalternativ i en webbutik. Visst är det dryga avgifter man får betala till Klarna och gänget, men då får man färdiga lösningar att implementera i webbutiken. Alla typer av lösningar som inbegriper Swish eller kortbetalningar kräver någon slags samarbete med en betaltjänst eller bank som ska ha en del av kakan. Det är klart att man skulle kunna köra enbart med fakturabetalning, men då får man anställa nån som hanterar det också, vilket inte heller är gratis.
Ja, så är det nog. Men det är ju inte så svårt att räkna ut var " brake even" för egen personal går. Det bästa vi som kunder kan göra är att undvika alternativ som t.ex Qliro om vi vill påverka utan i stället använda betaltkort/kontantkort.
 
Betalning med kontantkort är inte gratis det heller. Tror avgiften ligger på ca 1.5%.

Hela poängen med klarna/Qliro/etc är ju att man slipper massor med fakturaadminkstration. Ofta är webbshoppar direkt kopplade till betaltjänsterna så när en vara är såld behöver handlaren bara packa och skicka så kommer pengarna in på kontot.
Man slipper skapa, skicka, följa upp och jaga in obetalda fakturor och skicka till inkass(se ovan). För en större handlare är detta en adminationakostnad som är mera än 2-3 av omsättningen, man spar helt enkelt pengar genom att låta någon annan göra detta mer bättre effektivitet än vad man själv kan.
 
Jovisst är det så. Men att när de sedan konstaterat att räkning med avgifter är betald så skickar man det till inkasso. Det är inte OK. Undrar om de satt det i system att skicka betalda räkningar till inkasso?

Detta kan du inte belasta Outdoorexperten för. De sålde din faktura till Qliro samma sekund som de skickade varan.
Att du sedan missade att betala första fakturan och sedan var sen med påminnelsen ser Qliro som en chans att tjäna lite extra pengar, allt enl avtalet som du accepterade när du beställde.
 
  • Gilla
Reactions: HPT
Hitills inte sett någon shop som differentierar pris baserat på betalningsmetod. I slutändan är det vi som kunder som får betala och ska alla mellanhänder ha någon procent så borde man kunna pruta lite om man gör förskottsbetalning direkt till säljaren.

Klarna säger att de ger dig som köpare lite återbetalningsskydd, och litar man på klarnas säkerhet behöver inte alla webshoppar bygga och underhålla sin egen betalningslösning. Troligen enklare att integrera med en befintlig, som dessutom kunder känner igen

Undrar hur mycket som blir kvar till apputvecklaren då jag betalt på google play för en app, via paypal som i sin tur har ett kreditkortsföretag mellan (som dock ger mig lite återbäring/bonus).

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.