Otrevligt på Kungsleden

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag undrar hur många som idag upplever otrevliga möten. Vi vandrade i början av september och det var helt fantastiskt. Men mötena med norrlänningarna var speciella! De som jobbade i Nikka's fjällstation verkade måttligt intresserade att ge information, man behövde dra ur dom allting. Sälja ville dom inte heller, fick efter en stunds väntan vid kassan med skivan i handen gå in i matsalen där personalen hade satt sig för att inta sin frukost :) Taxin till flygplatsen väntade utanför, annars hade jag väl kunnat vänta jag med...

Mötet med båtmannen var minnsann nånting alldeles speciell. Båten skulle gå mot Nikka halv. Vi var där kvart över och väntade. Väntade. Väntade. När klockan var sisådär 10 över bestämde vi oss för att ringa. "Vaddå, väntar ni? Jag åkte en kvart tidigare! Kommer genast." När han väl kom så sa han: "varför ringde ni inte direkt?" (vi störde säkert hans fikarast) Han var ganska upprörd och nästan arg. "Vi är i fjällen, ni kan inte bara förvänta er att båten går bestämda tider, ni måste vara ute i god tid."

Haha, vilken snubbe!

Att bli otrevligt bemött tycker jag inte är ok någonstans men att bli "annorlunda" bemött som Nettchen återger tycker jag är acceptabelt. Det är annorlunda tempo och mer avslappnat norröver än söderut i vårt land, bara att acceptera och försöka se charmen i att vi är lite olika.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips