Ostkustleden - vatten?

Hej.

Detta blir mitt första inlägg. Jag ska till sommaren vandra Ostkustleden. Jag har studerat kartor och lite sådant, men det finns inga vattenkällor utmarkerade på dessa förutom en. Då Ostkustleden är en 8-dagarsslinga antar jag att det inte förväntas att man ska ta med vatten för hela resan.

Är det någon som har gått leden och vet hur det ser ut med vatten längs vägen? Det finns en hel del sjöar och sådant längs leden, men de är mer eller mindre alla nära jordbruk så jag är ytterst skeptisk till att dricka det vattnet även om jag filtrerar och kokar det.

Som sagt, någon som har mer insikt?

Hej.

Detta blir mitt första inlägg. Jag ska till sommaren vandra Ostkustleden. Jag har studerat kartor och lite sådant, men det finns inga vattenkällor utmarkerade på dessa förutom en. Då Ostkustleden är en 8-dagarsslinga antar jag att det inte förväntas att man ska ta med vatten för hela resan.

Är det någon som har gått leden och vet hur det ser ut med vatten längs vägen? Det finns en hel del sjöar och sådant längs leden, men de är mer eller mindre alla nära jordbruk så jag är ytterst skeptisk till att dricka det vattnet även om jag filtrerar och kokar det.

Som sagt, någon som har mer insikt?
Hej. Jag kan försöka hjälpa till. Jag har vandrat etapperna 5,6,7,8,1,2...3,4 blir denna säsongen. Svarar utifrån hur det var när jag vandrade, hoppas att det är samma fortfarande.
Stjärnebergsstugan vatten i brunn använd filter.
Lilla laxemar färskvatten i slang.
Hällveberg vatten i brunn använd filter.
Lilla Hycklinge färskvatten i kran.
Nynäs finns inget vatten, men inga problem att ta i sjön och filtrera.
Lönhult vatten i kran.
Vatten filter är ett måste, det finns flera sjöar som man utan problem kan ta vatten i och filtrera. Någon form av GPS med leden ner laddad är också bra om du har för bitvis är markeringen ganska dålig.
Har du fler frågor kan jag försöka hjälpa till. Det är en led med vacker natur. Om du vill kolla in min youtube kanal mkadventure där jag har 3 filmer från Ostkustleden.
//Mattias

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips