Osprey Kestrel 68 - erfarenheter någon?

Jag har Kestrel 68, tycker att det är bra för korta turer, 3-4 dagar med tält osv. Fickor på höftbältet och topplocket är bra, samt sidofickor för vattenflaskan. Väger inte allt för mycket heller. För längre turer har jag Xenith 105.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nej, faktiskt, den var min första Osprey och var orsak till köpet av Xenith, tycker Osprey ryggorna är ok. Jag är inte någon lättpackare, så Kestrel funkar bara på de kortare turer. Har också erfarenhet av Haglöfs topo 75-90, en Halti 75 liters, och en ramryggsäck på 70 l, de är inte så bra som Osprey.

Jag är ej nöjd med min kestrel 68.

Har haft den i 3 år. Kanske 40 tältnätter + vandring.

Säcken är ganska "päron" formad vilket gör att den är svår att packa bra. Det gigantiska topplocket som måste fyllas för att få ut de 68 literna gör också att säcken blir osmidig och topptung.

Axelremmarna är för smala, jämfört med andra ryggsäckar så blir de snabbt obekväma.

Jag brukar ha 14 kg på ryggen (med ryggsäcken) och jag hade inte rekommenderat kestrel 68 till någon annan. I somras lånade jag en Fjällräven abisko 75, som är kilot tyngre, men det var för mig otroligt mycket bekvämare. Hade jag kunnat åka tillbaka i tiden hade jag absolut inte köpt en kestrel 68.

Missförstå mig inte, det är en ryggsäck som fungerar som en ryggsäck. Men enligt mig finns det mycket bättre alternativ. Men å andra sidan finns det ju massor av människor som säger att fjällrävens abisko-ryggor är skräp.

Kanske är ryggan gjort med kaliforniskt tänk, där vädret gör att folk glider runt med lättare packning. Men med mina ~14kg ryggsäckvikt är jag inte nöjd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips