Osmaklig reklam

Jag håller med i sak, dvs att osmaklig reklam bör bort. Dock förstår jag inte hur man öht kan välja bort att stötta Utsidan med 100 kronors årlig medlemsavgift?! En struntsumma för all den kunskap och erfarenhet som finns här.

Så kan man också se det. Jag har helt enkelt tyckt att det har funkat ok med annonserna.

Å andra sidan känner jag mig ganska tveksam till att bli betalande medlem på en sida där den som bara råkar surfa förbi möts av en annons med en 25-årig kvinna iklädd en liten bikini sittandes i knät på en 65-årig man......
 
De allra flesta annonserna på sidan just nu är Google adsense annonser. De känns igen på att de går att kryssa ner och även välja sluta visa annonsen i högra hörn upptill.
Annonserna styrs inte direkt av Utsidan utan generas av googles algoritmer som försöker ta fram det som just den besökare skulle vara mest intresserad av.
Det betyder alltså att alla besökare har individuella annonsval, jag ser inte precis de annonser du ser och vice versa.

Det finns ändå möjlighet att styra annonserna som webbansvarig genom att gå in och blockera annonser man inte önskar på sin webbsida.

Det är just det där sista jag önskar, att de osmakliga annonsera om potensmedel tas bort.
 
Googles urval

Jag föredrar att få ett urval som passar mig bättre än generell annonsering MEN en fråga är varför 3 exakt likadana annonser läggs upp efter varandra i i högerkolumnen. Det skapar bara irritation och jag kryssar av dom som princip.

Sedan kan det dyka upp urval som visar lättklädda damer vilket jag inte medvetet googlat efter på webben. Det tycker jag visar på vilken inställning Google och annonsören har (typ "har vi inget annat så kan vi alltid slänga in det här").
 
Sedan kan det dyka upp urval som visar lättklädda damer vilket jag inte medvetet googlat efter på webben. Det tycker jag visar på vilken inställning Google och annonsören har (typ "har vi inget annat så kan vi alltid slänga in det här").

Jo, om den inte hittar någon data lämplig att rikta med, kör den säkert med sånt som verkar populärt i gruppen av ip-adresser eller liknande.

Annars är det bara att hålla med - den osmakliga reklamen fortsätter.
För mig är det ofta bedrägerier (bitcoinhandel) eller dejtingrelaterad reklam som gränsar till porr - poser som hade kunnat vara tagna från Playboy, som dyker upp här.

Att Google som försöker ha en seriös image släpper in dylikt i sin Adsense-platform är verkligen anmärkningsvärt. Reklamen borde åtminstone vara lite relaterad till sidans innehåll, annars blir det ju bara snurrigt.
 
För några veckor sedan fyllde jag 50 och genast ändrades mitt annonsflöde, in kom (även på utsidan)

* potenshöjande medel
* medel mot håravfall.

Men det är så google fungerar, man hamnar i en target group baserad på vad man söker, köper, klickar, eller bara för att man är man och 50.

Bara att rycka på axlarna åt och ignorera. Tror inte utsidan kan reformera googles algoritmer:cool: .

Christian
 
Även jag får den äckliga reklamen. Den dök upp i morse (flera är mer nakna än denna och handlar om hur äldre män ska kunna tillfredställa unga kvinnor i sängen).
Då är jag alltså kvinna, 50+, betalande inloggad medlem. Har inte surfat efter potensmedel någonsin. Rensade historik och kakor nyss men det gjorde ingen skillnad.
Annonserna ligger bland artiklarna i ”aktuellt” och som synes finns det ingen ruta i hörnet där man kan klicka bort dem.
Hur blir man av med dem?
D6BDF062-7DA9-4900-9AE0-5C7215E5FF38.png
 
För några veckor sedan fyllde jag 50 och genast ändrades mitt annonsflöde, in kom (även på utsidan)

* potenshöjande medel
* medel mot håravfall.

Men det är så google fungerar, man hamnar i en target group baserad på vad man söker, köper, klickar, eller bara för att man är man och 50.

Bara att rycka på axlarna åt och ignorera. Tror inte utsidan kan reformera googles algoritmer:cool: .

Christian
Men varför ens vara inloggad på nåt googlekonto eller facebook, ha kakor och historik m.m. sparade övergår mitt förstånd. Beror på vilken webläsare man använder iof och Chrome och liknande gör det svårare att rensa automatiskt när man avslutar sessionen. Jag kör firefox och tillåter ingenting förutom kakor för den sessionen att sparas, sen rensas allt automatiskt när jag stänger ner.

Skulle jag få riktad reklam trots mitt "nej tack" skulle jag bli rädd på riktigt.
 
Om du inte vill se annonserna så skaffa någon typ av ad-blocker. Annars är det enklast att bara ignorera.

Google använder en mängd olika sätt för att försöka gissa vilka annonser som kan passa dig. Det beror inte bara på var du surfat, utan även var du bor, vad de i din närhet (inte nödvändigtvis i ditt hushåll) har surfat på, etc, etc.

Googles annonser är ingen exakt vetenskap, utan gissningar (mer eller mindre välgrundade) om vilka annonser som kan bidra till önskad aktivitet från dig -- vilket oftast är inköp av någon mer eller mindre onödig sak.

Jag har slutat bry mig. Många sidor fungerar bättre med cookies. De bidrar också med inkomster till de sidor jag besöker. I slutändan är det upp till mig att avgöra vad jag ska handla och göra. Det kan tänkas att jag på något omedvetet plan påverkas av Goggles annonser, men jag uppfattar inte själv att de påverkar mig.

Den mängd information som lagras på nätet är stor. Utgå ifrån att precis allting du gör kan komma fram senare. Jag försöker undvika att göra saker jag inte kan stå för. I verkliga livet såväl som på nätet.

Nedan finns lite mer information:
https://policies.google.com/technologies/ads?hl=en-GB
 
Nu har jag hittat en lösning på snuskreklamsproblemet som verkar fungera.
Jag laddade ner en extra webbläsare (Firefox) där man kan blocka reklamen. Den använder jag bara när jag ska kolla på Utsidan. All reklam är borta nu. Skönt att slippa reklam för potensmedel!

För den vanliga surfningen använder jag fortfarande Safari (o diverse appar tex Tradera mm). Där kommer det ingen sunkig potensmedelreklam och det har inte gjort det heller, Har även testat att kolla på andra friluftsforum tex Backpackinglight och Fjellform om det fanns motsvarande reklam där? Nej, ingen snuskig reklam där inte.

Så jag tycker att problemet borde bero på Utsidan egentligen. Och inte på mig.
 

clindh

Forumvärd
Jag har åter bett vår annonsleverantör se om de kan få bort dom där trista annonserna... De tenderar att komma om man inte kör med personliga annonser, t.ex rensar cookies periodiskt. Jag får dem om jag kör i ett incognito-fönster, i vanligt fall får jag iallafall mer relevanta annonser.

Nyhet!
Nu har vi infört att de som är Plus-medlemmar (bara 100 kr/år) kan dölja alla annonser som kommer från annonsnätverken.

Så nu kan ni som tvingats köra adblocker, och därför plågats nätterna igenom av ett dåligt samvete för att att inte bidra med något, helt slippa detta! Teckna plusmedlemskap så kan ni sedan stänga av annonser via kontots inställningar.

 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.