Osmaklig reklam

Den här formen av påträngade blaff annonser såg jag första gången med den röda LO blaffan, men nu har annonstypen dykt upp på andra hemsidor som annons för andra prylar och ändamål. Ytterst enerverande med denna typ av annons som laddar med fördröjning över hela skärmen bara för att stjäla klick. Fattar inte att annonsindustrin självsanerar sig och inser att dessa påträngade annonser bara skapar badwill och får kunderna att sky de varumärken och företag de säljer annonserna till.
 
Jag har åter bett vår annonsleverantör se om de kan få bort dom där trista annonserna... De tenderar att komma om man inte kör med personliga annonser, t.ex rensar cookies periodiskt. Jag får dem om jag kör i ett incognito-fönster, i vanligt fall får jag iallafall mer relevanta annonser.

Nyhet!
Nu har vi infört att de som är Plus-medlemmar (bara 100 kr/år) kan dölja alla annonser som kommer från annonsnätverken.

Så nu kan ni som tvingats köra adblocker, och därför plågats nätterna igenom av ett dåligt samvete för att att inte bidra med något, helt slippa detta! Teckna plusmedlemskap så kan ni sedan stänga av annonser via kontots inställningar.


Tack, mitt samvete är numer en mjuk kudde om nätterna och jag kan surfa på utsidan utan att bli störd :)
 
Jag förstår att Utsidan betalas av reklam för oss som är för snåla för betalande medlemsskap, men finns det ingen gräns för osmakligheten?

En del av reklamen verkar drivas av saker jag söker på men annan reklam verkar drivas av något helt annat. En period gick jag reklam för någon metod att gå ner i vikt där personerna på bilderna var sjukligt smala med gigantiska bröst. Just nu får jag reklam för någon metod för hur äldre män ska prestera mer i sängen. Båda dessa tycker jag är bortom gränsen för vad seriösa sajter ska göra reklam för. Kan jag anmäla reklamen på något sätt?

Detta kan förklara liknande problem som du beskriver:

 
Hur "smarta" dessa reklamalgoritmer än är har de ännu inte lyckats lista ut att vilket modersmål jag har. Inte ens mitt totalt indiskreta forumnamn hjälper. Största delen av annonser som visas för mig är på finska, som varken är mitt andra språk eller ens är mitt tredje. Dessutom kan jag inte välja alternativet "fel språk" när jag ber om att slippa se annonsen igen. "Inte intresserad" är det närmaste jag kommer.
 
Nä, dom ser bara från vilken nation du surfar. Tyvärr måste du skaffa en VPN-tunnel och ansluta till Sverige. Då kommer du småningom att få svensk reklam.
 
Vilket jag tycker bekräftar @ålänning inlaga, reklamalgoritmerna är kassa när man inte når sin publik.
Finland är tvåspråkigt och Åland är ju nästan enkom svenskspråkig vilket gör det ännu dummare men oavsett så sänder man ju reklam på ett språk som mottagaren inte förstår och då är algoritmerna ej smarta.
 
om det är Banner el sido reklam på denna sidan så blokeras de med Android effektivt med deras tillägg på FB så tar sig deras reklam igenom filtret ,jag har Fire-fox med div spår och reklamfilter endast vissa sdor får man avblokera för att tex få köpbonus eller kunna betala mitt huvudsyfte är att få snabbare surf då de flesta sidor är byggda så att reklamen börjar laddas nästan direkt.
 
Nu kanske jag behöver förtydliga lite;
1: mitt inlägg var ej någon klagan på utsidan överhuvudtaget.
2: Själv bekymrar jag mig inte om vilket språk reklamen är på då jag ignorerar den.

Inlägget var mer relaterat till google, tror jag, och till deras problem, dvs inte mitt eller utsidans även om sista eventuellt blir lite påverkad. Google önskar ju nå en publik som förhoppningsvis blir nyfiken på reklamen och klickar på länken (detta kommer utsidan tillgodo ifall jag är rätt informerad om ersättningsalgoritmen), men reklam som man inte förstår kommer aldrig kunna locka någon vilket drar ner värdet på att köpa reklamtid hos google och påverkar intäkten för i detta fallet utsidan beroende på hur ersättningen för att google ska få lov att nyttja ens sida med reklam fungerar.
Att ta bort reklam från utsidan gör det enklare att ignorera den men jag skulle tro att utsidans intäkter blir större ifall man både är medlem och tillåter reklamen men igen här tror jag bara då jag inte kan modellen.
 
@ålänning , Installera adblocker. Så kan du enkelt dölja reklam på alla sidor du besöker, och lika enkelt stänga av adblockern på dina favvosidor som du vill stötta med att visa reklam. De brukar även blocka sidornas försök att skicka info om varje klick du gör till google analyics och liknande. (Men du verkar ju vilja ha bättre personanpassning på reklamen och inte sämre så kanske dåligt råd, hmm..)
Vill du stötta utsidan utan att se annonserna följer du Patriks råd.
 
Själv skulle jag närmast se det som en fördel om den reklam jag drabbas av var på ett för mig obegripligt språk. Den skulle vara mindre distraherande då.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...