OSKÄLIGA GPSpriser i Sverige SE UPP!

Gäller ej Ique

Hej Bengt

din jämförelsetabell är bra och man blir rätt störd när man ser priserna. Som en egendomlig avvikelse noterar jag att priserna på Garmin iQue är bättre i SE än i Tyskland och Belgien där de brukar vara lägre. Priset i england på websiter är 555 GBP inkl UK VAT och då tillkommer väl frakt. USApriser kan inte jämföras eftersom den inkluderade programvaran är annorlunda när det gäller iQue.

Hejonas
 
Prisjämförelser på utsidan?

Om man tog upp ett tjugotal storsäljare (GPS, tält, kök etc) och gjorde kontinuerliga prisjämförelser här på utsidan (som tex pricerunner i dag gör med främst elektronik) så tror jag vi utsidan/läsare/köpare kan bidraga till lägre priser och tuffare konkurrens.
Vi behöver inte begränsa oss till Sverige, utan kan ta med butiker utomlands, som gärna exporterar till oss.
I dag är det inte krångligare att köpa något från tex England, inte heller behöver frakterna vara högre.

Fram för konsumentpåverkan!
 
Re: Prisjämförelser på utsidan?

ulltand; sa:
Om man tog upp ett tjugotal storsäljare (GPS, tält, kök etc) och gjorde kontinuerliga prisjämförelser här på utsidan (som tex pricerunner i dag gör med främst elektronik) så tror jag vi utsidan/läsare/köpare kan bidraga till lägre priser och tuffare konkurrens.
Vi behöver inte begränsa oss till Sverige, utan kan ta med butiker utomlands, som gärna exporterar till oss.
I dag är det inte krångligare att köpa något från tex England, inte heller behöver frakterna vara högre.

Fram för konsumentpåverkan!

Som jag skrev innan... Alla Garmin som säljs i Sverige är importerade via Sportmanship. Sportmanship sätter höga utpriser till butiker och kräver att butkerna ska hålla hög marginal. Håller man inte hög marginal får man inga leveranser. Detta gör priskonrrens omöjligt i Sverige.
 
Re: Re: Prisjämförelser på utsidan?

Som jag skrev innan... Alla Garmin som säljs i Sverige är importerade via Sportmanship. Sportmanship sätter höga utpriser till butiker och kräver att butkerna ska hålla hög marginal. Håller man inte hög marginal får man inga leveranser. Detta gör priskonrrens omöjligt i Sverige.

I våras gick det ut ett meddelande från Sportmanship, att återförsäljarna skulle sänka priserna av olika skäl. Min lokala handlare (Båtaccenten i Haningen)berättade vad det stod i meddelandet.

De flesta andra handlarna följde efter. Idag har Båtaccenten och Erlandsons brygag kvar de låga priserna.

Vidare kan man undra varför dom har kvar ett relativt högt pris på Garmin 12. Är det Sportmanship som bestämmer priset där?
 
Re: Re: Re: Prisjämförelser på utsidan?

kanotisten; sa:
I våras gick det ut ett meddelande från Sportmanship, att återförsäljarna skulle sänka priserna av olika skäl. Min lokala handlare (Båtaccenten i Haningen)berättade vad det stod i meddelandet.

De flesta andra handlarna följde efter. Idag har Båtaccenten och Erlandsons brygag kvar de låga priserna.
Ingen bra förklaring !Priserna är marknadsstrategiskt satta då Sverige anses som en högprismarknad av tillverkarna och generalagenterna tycks vara dåliga förhandlare oxå!!
Hjälp till att jobba för att få ner priserna i Sverige-informera leverantörerna med länkar på prisjämförelser är mitt recept-priserna skall ner är vårt gemensamma mål!
http://agert.homelinux.org/~bengt/GPS/GPSpriser.htm
http://www.sass.tv/gps.jpg
Bengt
[Ändrat av bigben 2003-10-04 kl 20:57]
 
Synd om ÅF

Förrutom att det inte är så skoj att betala överpriser på prylar så är det ju även lite synd om återföräljarna.

Beställde min SporTrak Pro från GPS Warehouse i England och allt gick som en dans. Prylarna anlände efter några få dagar och till ett pris som var under vad jag skulle fått betala för en begagnad dito.

Mottagaren kostade under hälften vad jag skulle fått ge om jag köpt den i Sverige (2850 kr) och tillbehören ungefär en tredjedel (rökkabeln kostade 220 kr mot 695 kr).

Försöker i möjlig mån att gynna lokala handlare, men jag tjänar inte så mycket pengar att jag kan ge bort dem hur som helst.

Visst, man kunde fått den ännu billigare om man köpt den i USA, men trassel med tull, moms och fel basapplikation (kartor) avskräckte lite. Att handla från annat EU-land är ju inte besvärligare än vanlig postorder.

Man undrar ju vad generalagenten kommer att göra?
 
PRISJÄMFÖRELSER

Till att börja med borde vi ha en sammanställing av eller länkar till prisjämförelser från några stora marknader inom EU-området som kan vara intressanta, helst uppdaterade och internetbaserade som pricerunner.se och gärna tips på affärskedjor som har stort sortiment och bra priser (t.ex. Mediamarkt i Tyskland)

Min önskelista:

UK
DE
FR
IT
alla ovanstående är stora marknader med massor med tech-freaks (och bra forum).
NO (stort GPS intresse)
LUX (låg moms)
och så ngra länkar till prisjämförelser i Honkong/Dubai/Singapore/USA.
Detta material lämpar sig knappast för en tråd här utan skulle hellre vara en fast redigerad sida, gärna i asnlutning till Utsidan.

Tax free priser är ju sällan riktigt bra, för flygplatsbutikerna drar upp priset. Geneve är dyrt, trots momsfrihet. Var i Gibraltar i fjol, dåligt utbud och höga priser trots moms-frihet i hela orten.

Såg förresten just på en tysk site om e-handel att den optimala produkten ur handlarens synpunkt ligger på 158 euro. Det passar ju rätt bra för minneskort, antenner mm och mkt annat man behöver.

Jag ska återkomma med mer material men har aldrig gjort en websida.

Hejonas
 
Tja, på Island har man betydligt billigare GPS:er än i Sverige. Jag köpte själv min där får några år sedan. Islänningarna får dock nöja sig med program på engelska.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.