OSKÄLIGA GPSpriser i Sverige SE UPP!

Oskäliga GPSpriser i SVERIGE se upp!!
Kom precis hem från USA
Magellan Sportrek kostar 1260 kr
och Sportrek pro kostar 2160 kr på
Walmart i USA (1 dollar 8,15 SEK).
Denna varuhuskedja finns i varenda stad
i USA-
I Sverige är priset skandalöst högt!!
OBS före moms kostar de mer än 100% mer
på DUSTIN 2695 resp 4735 SEK.
Axhede har verkligen tryckt upp priset
på GPS som nu är "commodity "i USA
Sportrac pro med USAs vägnät 9MB
fungerar utmärkt där och man klara sig
bra med det på landsvägen .
Även om man här måste ladda in
Europakartor är det väl värt
(köps i England så
klart!)
Enorm skillnad på Magellan Sportrek
series antenn jämfört med
Garminertex serien som inte är att
tänka på längre om man vill ha en GPS
som snabbt hittar fixar.
Jag provade lågt i bilen ,i djupa
skogar och nere smala canyons
Mycket bra -
 
Instämmer!

Köpte själv en Meridian Gold via GPS warehouse till ett ca: 40% lägre pris än i Sverige. Axhede & Hansson kanske borde visa lite bättre affärsmannaskap om dom vill sälja nåt.

Jag skulle aldrig köpa till ett så stort överpris.

//Uffe
 
Gäller mkt

Jag märkte för en tid sedan att en Dell-modell som jag var intresserad av var billigare inkl. moms i frankrike än exkl.moms i Sverige- med exakt samma options. Och i Tyskland är datagrejor och fotogrejor betydligt billigare än i Sverige och även än i Belgien där jag bor (utom om somrarna). Små marknader är dyrt för konsumenterna, oberoende av valutan för övrigt.

Jonas
 
Generellt är det så kanske som Jonas säger
Men pris-skillnaden är betydligt mindre på fotogrejor och datorer-lite mer än momsskillnaden brukar vara riktmärket och det är förståeligt pga volymerna och kan kanske vara värt att betala om man vill ha nära "till garantistället!"
Sverige harlegat bra till på prissidan för foto och datorer men vi börjar bli omsprungna nu.
MEN GPSpriserna är HUTLÖSA!!!
En GPS är ingen hightech längre VÄNTA OCH KÖP om Du inte kan handla utomlands -Priserna kommer att rasa det visar läget i USA som i mitt exempel visar en "early warning" :"Låg prisnivå och massförsäljning på varuhus!"
Priserna på standard GPSer kommer att falla inom ett år även här . Var så säkra!
Bengt
 
som tidigare sagt

Jag köpte min Garmin76Map för 3700 på Båtaccenten i Haninge. tidigare pris 5800:-. Prisänkt enligt en order från generalagenten påstod affären. Jag fick den något billigare än på GPS warehouse! Så något är nog på gång. Men det kommer nog att dröja allt för länge.


Sedan
Navigatorn är laddad med bla sjömärken o fyrar sägs det. Dom kan man lika bra strunta i. Fyrarna ligger upp till 1 km fel!
 
Jodå...

..jag kan komplettera prisuppgifterna med att tala om att jag köpte min Etrex Vista i Singapore för 3200:- rixdaler förra sommaren. Den inhandlades dessutom i en seriös affär, dvs inget prutande. Trots det var dem överlägset billigast av dem 5-6 ställen jag jämförde.

BTW: Singapore dollarn är ju billigare nu så den hade nog gått för under 3000 i år.
 
vadå resa

Om du får en GPS + en resa till samma
pris som i Sverige Res! och ta med
några ordrar från kompisar med lite
pålägg på priset!
Det mesta går dessutom att köpa över
internet tilld priserna!

Ben
 
Re: vadå resa

bigben; sa:
Om du får en GPS + en resa till samma
pris som i Sverige Res! och ta med
några ordrar från kompisar med lite
pålägg på priset!
Ännu en upppmaning till organiserad smuggling i forumet...
Har folk inget sunt förnuft överhuvudtaget?
 
Re: Re: vadå resa

PR; sa:
Ännu en upppmaning till organiserad smuggling i forumet...
Har folk inget sunt förnuft överhuvudtaget?

Det är väl snarast en ganska naturlig och sund reaktion mot de överpriser som under en kortare eller längre tidsperiod tas ut på vissa lokala marknader.

Men jag skulle vara mycket intresserad av en initierad kommentar till varför priserna på ovan nämnda pryttlar är så mycket högre i Sverige än annorstädes!

/Roland
 
Teknikutveckling?

Jag köpte min Garmin Etrex våren 2000 för 1670 spänn och ser till min förvåning att den fortfarande säljs för runt 2300 kr av vissa handlare. På 3 år brukar ju pris på teknikprylar rasa ganska drastiskt, dock verkar inte så vara fallet för GPS-mottagare...Luktar bristande konkurrens, tycker jag.

//Anders
 
Re: Re: Re: vadå resa

rolekl; sa:
PR; sa:
Ännu en upppmaning till organiserad smuggling i forumet...
Har folk inget sunt förnuft överhuvudtaget?

Det är väl snarast en ganska naturlig och sund reaktion mot de överpriser som under en kortare eller längre tidsperiod tas ut på vissa lokala marknader.

Men jag skulle vara mycket intresserad av en initierad kommentar till varför priserna på ovan nämnda pryttlar är så mycket högre i Sverige än annorstädes!

/Roland

Svenska marknaden är mindre vilket ger sämre villkor gentemot leverantören, högre kostnader för översättningar etc etc
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.