Osäkerhet med uppblåsbara liggunderlag och vätskesystem?

Jag tycker nog det är skönare att ligga på Therma-rest än ett vanligt. Det kan dock bli väldigt obekvämt om det går sönder, som det gjorde för mig när vi var på Svalbard. Jag hade dock lite tur eftersom det var ett litet hål (som jag inte kunde hitta och laga). Jag fick blåsa upp det ett par gånger per natt så funka det. En annan gång när vi var i Alaska lossnade yttertyget från innerfodret och det var omöjligt att ligga på det. Som tur var var det sista natten innan vi kom till civilisationen.

/mattias
 
Edgeliving!

Den dagen du ger dig ut på fjällvandringen med stort F tror jag att jag lyckats flytta gränserna så långt att du t.o.m. vågar sänka ner liggunderlaget i vatten. Edgeliving!

Nej, nu var jag dum, ursäkta. Jag tror att du utan vidare kan sänka ner madrassen i vatten, blås upp den hårt bara så kommer luften som pyser ut att tränga undan vattnet. Tål madrassen inte detta så var den ju bara skit ändå, bättre att komma på det hemma i badkaret än på campingplatsen i Gnesta.

Om du är rädd att saker ska paja på turen, ta med saker att lag dom med.
 
Punka

Jag känner ingen som avstår från att cykla eller att köra bil bara för att det finns risk för att få punktering (punka).

Men punka ibland får man nog leva med. Alla bilar har nog reservdäck och jag cyklar aldrig länge hemifrån än till postlådan utan att ta med cykelpump, däckavtagare och lagningslappar/reservslang.

Är det någon som testat om Liqusole funkar till att laga punka på ett liggunderlag som Thermarest eller motsvarade från andra tillvekare?

Per Brune
 
Funkar

Jag känner ingen som avstår från att cykla eller att köra bil bara för att det finns risk för att få punktering (punka).

Men punka ibland får man nog leva med. Alla bilar har nog reservdäck och jag cyklar aldrig länge hemifrån än till postlådan utan att ta med cykelpump, däckavtagare och lagningslappar/reservslang.

Är det någon som testat om Liqusole funkar till att laga punka på ett liggunderlag som Thermarest eller motsvarade från andra tillvekare?

Per Brune

Liqusole funkar och har hållit sedan vintern -93.
 
Punkarisken

är inte speciellt stor på Thermarest och liknande. Men i varje fall äldre Thermarest har en svaghet i övergången mellan förstyvnaden kring ventilen och fogen mellan över och underyttertyg där upprepade böjningar kan ge ett läckage som inte går att laga. Detta inträffade på min första standard Thermarest efter ca 12 års rätt flitig användning.

Liquisole funkar som sagt ´för en ren punkaskada men kräver sannolikt plusgrader? Vävtejp torde funka hjälpligt.

Down mat har ju funnits några år nu. Vore intressant att veta om de haft många reklamationer.

Under sommaren borde en punkaläcktest i vatten vara enkel. Läcker det mycket borde man kunna improvisera läcktest med lite diskmedel och vatten. Läcker det bara lite kanske metoden att blåsa upp ett par gånger per natt kunna funka. Den tillämpade jag några nätter på min Thermarest innan jag förstod att skadan inte gick att laga.

Thure
 
Camelbag är en modern lösning på ett icke existerande problem. Vore Camelbag bäst skulle läskevattenindustin ha annamat ide'n för länge sen. 50cl dickaflaskor, Mer har vidast öppning, är svårslagna.
Liggunderlag med luft är suveräna, både luftmadrasser och "självuppblåsande". Vill man laga utan risken av vatten in så finns det små läcksökare med torkade riskorn i bl a hos Globetrotter.
Redan salig Collin Fletcher körde med 1/2 luftmadrass.
//J

Tycker inte läskevattenindustrin är att lita på när det gäller val av friluftsutrustning: Länge bar jag runt på dessa svårpackade och tunga drickabackar på fjällvandringen, men efter att jag skaffat en camelpack blev det betydligt enklare. Eftersom man i fjällen bara i undantagsfall behöver bära vatten är camelpacken perfekt pga låg vikt och lågvolym när den är tom. I kajaken fick jag aldrig ner drickabacken, vilket löstes med camelpacken som formar sig efter packutrymmet. Att paddla runt med en drickaback på akterdäcket kändes aldrig som en bra lösning.

;-)
 
Liquisole och vävtejp funkar inte,Liquisole behöver som sagt plusgrader och inte bara det,härdningstiden ligger på en så där 16-24 timmar.Vävtejpen håller en stund,men inte en hel natt då fukten som kommer med extrablåsningen löser upp limningen innifrån.Ta med lagningslappar och en liten flaska Loctite Super Attack (Finns även pipetter),det funkar.


peter
 
Jag använder ett vätskesystem som jag har utsatt för en hel del. Det som skulle få ett vätskesystem av bra kvalitet att gå sönder, skulle få en vanlig plastflaska att gå sönder också. Vill man gardera sig kan man ju ta med en extra tom påse i väskan - den tar ju varken plats eller vikt.
 
Jag känner ingen som avstår från att cykla eller att köra bil bara för att det finns risk för att få punktering (punka).

Den som skall köra bil i obebygda trakter flera dagar från närmsta däckverkstad brukar nog ha både reservdäck och sån här lagning på flaska. För att inte tala om den 12 V-drivna kompressorn, reservdunk med bensin och en massa annat.

Får man punka inne i stan är det inte värre än att man byter till reservdäcket och kör till närmsta däckverkstad.

Men får man punka på sitt liggunderlag mitt i sin tvåveckors vandring så är det mindre roligt att behöva avbryta för att ta sig nånstans och laga det.

Man kan inte bara titta på sannolikheten utan måste (som vanligt) även se på konsekvenserna.
 
Den som skall köra bil i obebygda trakter flera dagar från närmsta däckverkstad brukar nog ha både reservdäck och sån här lagning på flaska. För att inte tala om den 12 V-drivna kompressorn, reservdunk med bensin och en massa annat.

Får man punka inne i stan är det inte värre än att man byter till reservdäcket och kör till närmsta däckverkstad.

Men får man punka på sitt liggunderlag mitt i sin tvåveckors vandring så är det mindre roligt att behöva avbryta för att ta sig nånstans och laga det.

Man kan inte bara titta på sannolikheten utan måste (som vanligt) även se på konsekvenserna.

Jag skulle då inte avbryta (om det inte är jäkligt nära starten så jag snabbt kan ordna nytt underlag ) en 2 veckors tur för att jag tvingas ligga lite obekvämt... men det är ju jag det :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
pysen78 Uppblåsbara snöskor Utrustning allmänt 3
Wotan88 Liggunderlag och R-Värde Utrustning allmänt 1
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Kanii Hållbara slutna cell-liggunderlag? Utrustning allmänt 11
hgo Halkiga liggunderlag. Utrustning allmänt 9
Airfoil Liggunderlag - en djungel? Utrustning allmänt 7
mied93 Fjällmark Airbed Lite Utrustning allmänt 7
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
Sverker G Uppblåsbart liggunderlag Utrustning allmänt 19
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
Kajsa-Warg Liggunderlag, pris kontra komfort Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
avslutatmedlemskap160620 Liggunderlag bår Utrustning allmänt 9
seved1 Liggunderlag Utrustning allmänt 11
mxsr Bekvämt liggunderlag Utrustning allmänt 18
HåkanW Läckande Exped liggunderlag Utrustning allmänt 6
hiko liggunderlag Utrustning allmänt 2
Grisstian Liggunderlag på löpmeter Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Liggunderlag Utrustning allmänt 6
miklagard Gult Liggunderlag?? Utrustning allmänt 3
Onedge Isolerande Liggunderlag ! Utrustning allmänt 13
pappamys isoleringsförmågan hos liggunderlag? Utrustning allmänt 8
loving Själv uppblåsande mot standard liggunderlag Utrustning allmänt 23
valiant Liggunderlag Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.