Osäkerhet med uppblåsbara liggunderlag och vätskesystem?

Jag har börjat ifrågasätta pålitligheten med uppblåsbara madrasser och vätskesystem. Min önskan med detta inlägg är att få lufta mina funderingar och att få ta del av andras "filosofi" kring dessa "moderniteter".

I våras hängde jag på och skaffade en uppblåsbar madrass med dun i, en Exped Down Mat 7. Det visade sig att den läcker luft. Sålunda har jag vaknat mitt i natten och funnit att jag i princip ligger direkt på backen. Har undersökt den utan att kunna finna någon skada eller synligt hål. Det medföljer ju ett lagningskit, men om man inte vet var man ska sätta lappen, hur kul är det? Återstår nedsänkning i vatten, men vågar man riskera att få in vatten inuti? Jag vågar inte. Har ännu inte reklamerat madrassen, men tänker förstås göra det.

Idag hade jag, klantigt nog erkänner jag villigt, hängt upp vätskesystemet, Source H2O på tork, så att det klämdes när min 3-åring slängde igen dörren. Det blev ett märke och även om det inte gick hål, så frågar jag mig om jag vågar lita på att det håller. Materialet har ju just där börjat mattas ut. Det vore inte särskilt roligt att få hela packningen i ryggan dyblöt. En skada på en vattenpåse är ju heller inte otänkbar av andra anledningar, och vad gör man då om man är ute på fjällvandringen med stort F? Dessutom har jag vintertid lagt märke till att det blir kondensbildning på utsidan av påsen när jag fyllt den med vatten och stoppat den i säcken, något jag aldrig haft problem med när jag använt flaskor.

Med dessa mina erfarenheter i bagaget har jag allvarligt börjat överväga mer beprövade lösningar, som klassiska liggunderlag och vattenflaskor. Har ni funderat över det här och hur tänker ni i så fall? Tacksam för respons!
 
Vätskesystem behövdes överhuvudtaget inte inom friluftslivet innan tillverkarna bestämde motsatsen. Förr i tiden hade man en flaska saft/vatten alt termos varm dryck i säcken när man gick på topptur... Nu ska varenda unge på haschplanka som går 50 meter ovanför liftens slut ha vätskesystem för att överleva :)

Dvs, jag använder inte vätskesystem ;)
 
Fast det är ju inte bara dåligt med nya finurliga uppfinningar. Vätskesystemen är ju faktiskt ganska snajsiga. Det som jag tycker är en grym fördel med just dessa är att det blir lite lättare att få med sig vatten. Nu fungerar det ju bra med ett par pet-flaskor, fast systemen ligger smidigare i packningen.

När det kommer till underlag så är jag nog lite mer konservativ. Jag har iofs. just investerat i ett Prolite, men jag vill inte riktigt lämna det traditionella underlaget hemma än. En polare berättade om en idé från boken "Vandra Fjäderlätt". Där tipsas om att ha ett litet, upplåsbart (och tjockt) underlag för halva kroppen, och ett std. under (för att inte bli kall om benen, får man skriva detta här utan att trampa på upphovsrätten?). Synd att jag inte fick reda på detta innan investeringen. Hade gärna haft en 5-6cm under ryggen istället för 2,5 under hela kroppen.

Ja det var mina tankar...
 
Allt kan ju gå sönder.
I vissa lägen är ju plastpåsar tåligare än flaskor, och vice versa.

Jag har själv vattenpåse, men i princip bara när jag är så upptagen med händerna att jag har svårt att hantera en flaska, eller om jag nu skulle ha nåt annat specifikt motiv.
Det betyder i praktiken att jag har påse när jag paddlar, särskilt när jag försöker paddla snabbt.
Påsen ligger då fint i sittbrunnen på botten, och vattnet håller sig lagom svalt och rullar inte omkring. I just det läget tycker jag påse är jättebra. Kan även tänka mig att det är bra på klätterlångtur, men har inte prövat ännu.
Annars har jag oftast vanliga petflaskor för att få med mig mycket vatten när det behövs. Ibland kanske dunk är smidigare.
Det beror alltså på vilket som är bäst.

Jag har ett Exped DM 9. Har inte råkat ut för läckage utan har bara hittills sovit mycket bättre på det än jag gjort på länge i tält. Den dagen det går sönder kommer jag tycka att det är pest. Men det är knappast en farlig risk, och den obekvämligheten kompenseras antagligen av alla bekvämlighet innan dess...
 
Otätt underlag

Jag har börjat ifrågasätta pålitligheten med uppblåsbara madrasser och vätskesystem. Min önskan med detta inlägg är att få lufta mina funderingar och att få ta del av andras "filosofi" kring dessa "moderniteter".

I våras hängde jag på och skaffade en uppblåsbar madrass med dun i, en Exped Down Mat 7. Det visade sig att den läcker luft. Sålunda har jag vaknat mitt i natten och funnit att jag i princip ligger direkt på backen. Har undersökt den utan att kunna finna någon skada eller synligt hål. Det medföljer ju ett lagningskit, men om man inte vet var man ska sätta lappen, hur kul är det? Återstår nedsänkning i vatten, men vågar man riskera att få in vatten inuti? Jag vågar inte. Har ännu inte reklamerat madrassen, men tänker förstås göra det.

Idag hade jag, klantigt nog erkänner jag villigt, hängt upp vätskesystemet, Source H2O på tork, så att det klämdes när min 3-åring slängde igen dörren. Det blev ett märke och även om det inte gick hål, så frågar jag mig om jag vågar lita på att det håller. Materialet har ju just där börjat mattas ut. Det vore inte särskilt roligt att få hela packningen i ryggan dyblöt. En skada på en vattenpåse är ju heller inte otänkbar av andra anledningar, och vad gör man då om man är ute på fjällvandringen med stort F? Dessutom har jag vintertid lagt märke till att det blir kondensbildning på utsidan av påsen när jag fyllt den med vatten och stoppat den i säcken, något jag aldrig haft problem med när jag använt flaskor.

Med dessa mina erfarenheter i bagaget har jag allvarligt börjat överväga mer beprövade lösningar, som klassiska liggunderlag och vattenflaskor. Har ni funderat över det här och hur tänker ni i så fall? Tacksam för respons!

Jag hade tidigare ett uppblåsbart liggunderlag av känt märke. På en 15-dagars vandring i fjällen så visade det sig att mitt liggunderlag inte höll luften som den skulle! Hade inte med mig något att laga det med heller, så jag fick ligga på mitt punkterade underlag i 14 nätter! Klantigt! kan nog en del tycka! Borde haft med mig rep-kit!
Slängde underlaget när jag kom hem. Har återgått till cellplast igen.
Jag tycker du sätter tummen på problemet med dessa liggunderlag, nämligen var ska jag sätta reparationslappen? Det är möjligt att det går att sänka det i vatten utan att det läcker in något. Det kanske går med så kallad läcksökare, ett medel man sprayar på som sedan bubblar där det läcker, men då är det ytterligare prylar att bära med sig! En annan aspekt är att dessa underlag är relativt tunga redan som de är, till det måste man ha ett rep-kit med sig också.
En del tycker att komforten överglänser omaket med vikten. Vill man ha komfort kan man ju ta två underlag i cellplast istället, fortfarande lättare än uppblåsbart och mindre krångel!

God tur!
Lars
 
Överväger starkt att byta till ett Ridgerest, dels pga vikt, dels pga punkarisk. Prolite 4 är skön även på betong, men det väger. Provade en lättare variant i år, Artiach Skin ultra lite (eller nåt sånt). 540 g. Superskön, man halkar inte omkring utan ligger verkligen stilla. Men punkterar löjligt enkelt. Trodde jag var förberedd, men nej, man ska laga underlaget med en medföljande lapp & ett strykjärn! Precis vad jag har med till fjället... Blev en bit spinnaker-tape & gaffa ovanpå, höll hjälpligt resten av vandringen. Har reklamerat underlaget, inte fått svar än.

Platypys-slang har jag använt för sista gången i år.. fick huvudvärk av plastsmaken. Så snart jag slutade med det gick värken över! Men jag har de platta påsarna i säcken som jag använder vid läger och bara då. Annars hänger det en vanlig dricksflaska på ryggan, fungerar utmärkt (ok, det är en sån där lexan-liknande sak från Primus. 0,6 l. Smakar inte plast).

Så jag är väl lite så där halv-retro..
 
Camelbag är en modern lösning på ett icke existerande problem. Vore Camelbag bäst skulle läskevattenindustin ha annamat ide'n för länge sen. 50cl dickaflaskor, Mer har vidast öppning, är svårslagna.
Liggunderlag med luft är suveräna, både luftmadrasser och "självuppblåsande". Vill man laga utan risken av vatten in så finns det små läcksökare med torkade riskorn i bl a hos Globetrotter.
Redan salig Collin Fletcher körde med 1/2 luftmadrass.
//J
 
Angående liggunderlag så har jag funderat lite på det också. Tog med mig ett therm-a-rest upp till 10 dagars vandring i fjällen iår. Det höll, men jag funderade på vad sjutton jag skulle gjort om det hade pajjat.

Vätskesystem tycker jag dock är en mycket smart uppfinning. En stor fördel när det är varmt då man alltid har slangen liggande på axelremmen och kan få i sig lite vätska kontinuerligt istället för att behöva stanna, fram med vattenflaskan osv. Vissa vandrar med en nalgene/liknande hängandes från axelremmen, men jag tycker det stör och är i vägen när den hänger och dinglar.
Ett system med widepack-öppning fyller man också riktigt snabbt i sjön/bäcken och går att diska ur smidigt. Sen har det ju givetvis hypats kring det, och folk har överlevt förr i världen utan vätskesystem. Men folk förr i världen har också överlevt utan membran-kläder, titan-skedar, multifuelkök och LIM-ryggsäckar... men dessa prylar har blivit accepterade av någon konstig anledning?
 
Jag har två Thermarest som jag haft i 7-8 år, bägge håller tätt. Skulle något börja läcka, så lagar jag när jag kommer hem. Om man ser till att ha övertryck i liggunderlaget, så är det ingen risk att det kommer in fukt om man gör ett läckagetest i vatten.
"Vätskesystem" har jag jag inget behov av, petflaskor funkar bäst för mig.
 
Jag har ännu inte behövt laga mitt uppblåsbara liggunderlag!

Men däremot har jag lagat många cykelslangar. Den smidigaste metoden är naturligtvis att sänka ner den i vatten och på så sätt lokalisera läckan.
Att vatten INTE kommer in i slangen är egentligen ren fysik. Blåser du upp slangen/liggunderlaget så är trycket inuti slang/underlag högre än i vattnet och därmed kan du inte fylla det med vatten.
Jag skulle aldrig tveka att göra denna koll på mitt liggunderlag om det läckte.

Hur du däremot gör denna koll under en vandring där du inte har tillgång till en större mängd vatten låter jag däremot vara osagt.

//Peter
 
Mina åsikter och erfarenheter i frågan

Jag har varit med Terma-Rest sedan de introducerades i Sverige och jag är mycket nöjd. Under dessa cirka tjugo år så har jag haft ett Terma-Rest UL och ett något år nyare tjockare Therma-Rest "Orginal". Jag har kommit att uppskatta det faktum att jag kliver upp uri tältet på morgonen med alla kotor i nära nog ursprungsställning.

Driftsäkerheten har varit god, dock har jag haft punktering på det tunna UL underlaget och detta under en vintertur. Underlaget lagades efter hemkomst och har sedan dess gjort tjänst utan mankemanger fjorton år. När det gällde den vinterturen så hade jag den turen att min färdkamrat sov i sin pulka (min 120:cms Segerbaden är för kort att sova i så den var, som brukligt, köksbänk i absiden) och vi bytte liggunderlag med varandra. Den punka jag haft på ett Therma-Rest berodde nog på mekanisk åverkan och inte på materialutmattning.

Vätske system verkar, som tidigare påpekats, ohyggligt onödigt i normalt friluftsliv. Och då allra helst i fjällterräng där man i stort sett alltid kan finna friskt vatten vår. sommar och höst för omedelbar konsumtion. Det gäller förövrigt turer i skogslandet också i alla fall i Norrland och Jamtland.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
pysen78 Uppblåsbara snöskor Utrustning allmänt 3
Wotan88 Liggunderlag och R-Värde Utrustning allmänt 1
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Kanii Hållbara slutna cell-liggunderlag? Utrustning allmänt 11
hgo Halkiga liggunderlag. Utrustning allmänt 9
Airfoil Liggunderlag - en djungel? Utrustning allmänt 7
mied93 Fjällmark Airbed Lite Utrustning allmänt 7
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
Sverker G Uppblåsbart liggunderlag Utrustning allmänt 19
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
Kajsa-Warg Liggunderlag, pris kontra komfort Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
avslutatmedlemskap160620 Liggunderlag bår Utrustning allmänt 9
seved1 Liggunderlag Utrustning allmänt 11
mxsr Bekvämt liggunderlag Utrustning allmänt 18
HåkanW Läckande Exped liggunderlag Utrustning allmänt 6
hiko liggunderlag Utrustning allmänt 2
Grisstian Liggunderlag på löpmeter Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Liggunderlag Utrustning allmänt 6
miklagard Gult Liggunderlag?? Utrustning allmänt 3
Onedge Isolerande Liggunderlag ! Utrustning allmänt 13
pappamys isoleringsförmågan hos liggunderlag? Utrustning allmänt 8
loving Själv uppblåsande mot standard liggunderlag Utrustning allmänt 23
valiant Liggunderlag Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.