Optimus Vega tvärdog på lunchen

Under den sista lunchen på förra veckans fjällvandring var det som om mitt Optimus Vega tappade orken totalt…

Köket har funkat utmärkt i flera år, så också under denna tur, men helt plötsligt blev lågan gul och effekten pytteliten.
Jag har testat med flera gasbehållare ( och även testat gasen på andra brännare) så det är köket som felar.

Någon som varit med om något liknande eller vet vad som hänt?

Hur fixar man något sånt här?

Uffe

Låter som igensatt munstycke

har du kört mycket 'upp och nedvänt' ???

gasol och campingasol innehåller en smula olja för att smörja pumpar och ventiler mm i distributionen - en tänkbar sceniario är att oljan har vid mycket upp och ned-körning av flaskan blivit koks/sotflagor i förvärmningsröret och en bit nu plötsligt lossnat.

i en del fall har man mässingssinterfilter framför själva munstycket men jag vet inte vad som gäller här

på mf-köken brukar man ha rensnålar och om du har, prova att försiktig rensa med sådan om dessa är tillräckligt smala, var försiktig så att du inte skadar munstyckshålets kanter och du får en jetstråle som inte längre blåser in i blandarröret korrekt

Tryckluft kanske.

Aceton eller elspray kan ev lösa upp stoppet. Prata med Fogas i Älvsjö de kanske har ett tips.

Thure

Tryckluft kanske.

Aceton eller elspray kan ev lösa upp stoppet. Prata med Fogas i Älvsjö de kanske har ett tips.

Thure

Fast om det varit Primus så hade han kunnat kontaktad dem direkt eller tittat på någon av de instruktionsfilmer som de har kring produkterna och problemlösning. Kanske lämna in till deras serviceverkstad? Men nu är det Optimus tyvärr.
Jag värdesätter tillverkare och leverantörer som har en god och gedigen kundservice med reservdelar mm.

DIY är sällan fel, Biltema har ett trådmått, tunn fiskelina, rensnål till fotogenkök, glödnätslampa. Det kan även gå med ett borst till en tandborste eller liknande. Alternativ till tryckluft och köp ett nytt munstycke, Ultraljudstvätt mm

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips