Optimus Polaris tänder ej på gas.

Jag har bara ett sk multifuel kök, ett Primus Omnilite Ti (inkl tystbrännarhatt) som jag kör på gas eller ren bensin vilket köket klarar bra på samma munstycke. Jag har aldrig testat fotogen då jag inte haft anledning.
Annars är det rena gaskök som gäller för sommarhalvåret, antingen i Trangiaköket (GB74) eller som toppmonterade brännare där jag har några olika modeller (ABU röken finns givetvis också i förrådet fast sällan använd).
Omnilite Ti är ett trevligt kök. Lite mindre effekt än Omnifuel. Troligen avsett för flänsade grytor.
Mycket av nyheterna vid tiden för lanseringen av köket handlade om flänsade grytor.
Större brännare förtog effekten av flänsade grytor, Eftersom lågan blåste in i flänsarna som orsakade att delar av bränslet förblev oförbrännt.

Omnilite Ti på gas ligger på ca 130g/h vilket ger 1664W.
Omnifuel på gas förbrukar ca 180g/h. -> 2304W.
Trangia gb74 förbrukar ca 150g/h. -> 1920W.
Optimus Crux förbrukar ca 234g/h. -> 2995W.
Trangia Multifuel X2 gasol ca116g/h. ->1485W.

Optimus Polaris uppges ha en burntime på 105 minuter på en 220g gaspatron.
Detta ger en förbrukning på 126g/h. -> 1609W att jämföra med de 3300 W de uppger med den kanadensiska gasen. 0,32mm munstycket som är ganska litet för gas är ganska stort för fotogen. Så det köket har dubbelt så mycket effekt på fotogen.

/John

Omnilite Ti är ett trevligt kök. Lite mindre effekt än Omnifuel. Troligen avsett för flänsade grytor.
Mycket av nyheterna vid tiden för lanseringen av köket handlade om flänsade grytor.
Större brännare förtog effekten av flänsade grytor, Eftersom lågan blåste in i flänsarna som orsakade att delar av bränslet förblev oförbrännt.
Jag kan inte se att OmniLite Ti är specifikt avsett för flänsade grytor, utan fungerar lika bra med de grytor och stekpannor (ex från Trangia 27/25) jag har vilka inga har flänsar. Min orsak till valet av OmniLite Ti vs andra kök var enbart storlek och vikt i packningen (priset ca 1000kr var också attraktivt). Hade jag haft behovet av att smälta stora mängder snö kanske jag valt en brännare med högre effekt, men nu var inte det fallet.
Grytstöden på OmniLite Ti är ju också lite klenare för att spara vikt än på OmniFuel eller Nova/Polaris, så tunga stora grytor fulla med snö/vatten/mat eller stekpannor i gjutjärn kanske skall undvikas men en vanlig gryta på upp mot 2liter fungerar bra.

Senast ändrad:

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.