Optimus Polaris tänder ej på gas.

Funderar lite här bara. Du säger att det funkat med gas förut. Var det under samma förhållanden som nu när du testar nu?
Tänder du på precis samma sätt?
Med/utan vindskydd?
Förvärmd brännare eller ej?

Själv hade jag också varit vaksam på omgivningstemperatur. Många kök som funkar lite olika beroende på hur kallt bränslet är, eller hur varm brännaren är när man tänder.
Kanske blir det FÖR bra tryck i tuberna i rumstemperstur, men det var +5 den där gången du minns att det funkade?
Höjd över havet kan också spela roll pga syremängen i luften.

Sen vill man ju att grejerna ska funka i alla förhållanden, men för felsökningen skull är det ju bra att veta.

Jag har ett nytt Nova monterad med Trangias adepter i ett Trangia 25 och en silentcap. Silentcapen är rätt tung. Skulle tro att den i vikt är nästan likvärdig med Trangias gasbrännare.
Som just som de gasolbrännare jag känner till är just hattbrännare. Vore intressant ned kommentar från Polaris nyttjare som har fått det att fungera bra med gas. Någon recension av Optimus Polaris hittar jag inte på Utsidan men det finns flera stycken "review" om man googlar och de som skrivit dessa verkar vara nöjda.

Thure
Polaris tycker jag fungerar rätt dåligt med gas. Det kan vara svårt att tända eftersom lågan blåser ut av utflödande gas och det är något med bränsle-luftblandningen som verkar känsligt. På låg effekt kan den helt enkelt blåsa ut. Om jag jämför med Omnifuel från Primus så är Omnifuel betydligt driftsäkrare.

Har också en hatt från Berniedawg som tillbehör. Med hatten är det enklare att tända köket men det fungerar uselt i friskare vindar. Körde senaste gången monterad i Trangia med hatten på och köket slocknade när vinden tog i. Upprepades flera gånger.

Som jämförelse har jag kört mitt gamla Kap Arktic under samma vindförhållanden och aldrig haft några problem, det värsta som kan hända är att brännaren väser lite extra och brinner ojämnare på ena sidan av hatten. Men slocknat, aldrig.

Det är något med Polaris konstruktion som gör att den blir mer opålitlig än andra brännare. Nova som är snarlik upplever jag som driftsäker i jämförelse och även Omnifuel, men då till priset av mer krångel genom att munstyckena måste bytas.

//J

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Polaris tycker jag fungerar rätt dåligt med gas. Det kan vara svårt att tända eftersom lågan blåser ut av utflödande gas och det är något med bränsle-luftblandningen som verkar känsligt. På låg effekt kan den helt enkelt blåsa ut. Om jag jämför med Omnifuel från Primus så är Omnifuel betydligt driftsäkrare.

Har också en hatt från Berniedawg som tillbehör. Med hatten är det enklare att tända köket men det fungerar uselt i friskare vindar. Körde senaste gången monterad i Trangia med hatten på och köket slocknade när vinden tog i. Upprepades flera gånger.

Som jämförelse har jag kört mitt gamla Kap Arktic under samma vindförhållanden och aldrig haft några problem, det värsta som kan hända är att brännaren väser lite extra och brinner ojämnare på ena sidan av hatten. Men slocknat, aldrig.

Det är något med Polaris konstruktion som gör att den blir mer opålitlig än andra brännare. Nova som är snarlik upplever jag som driftsäker i jämförelse och även Omnifuel, men då till priset av mer krångel genom att munstyckena måste bytas.

//J
Funderar helt klart att byta till ett Omnifuel, jag vill ha en brännare som fungerar som det är tänkt i original utförande. Känns tryggare när man är ute på tur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips