Optimus Polaris tänder ej på gas.

Har du testat att justera munstycket? Det sitter ett spår i det som man kan skruva upp och ner för att finjustera det med, nederkanten på Multiverktyget som följer med passar till det.
Jag skulle prova att spänna, dvs skruva medurs

Går det att köra vätskematat? Dvs vänd på gaspatronen så att vätskegasol rinner till brännaren via slangen. Brännaren är ju gjord för detta i första hand om det inte är en hattbrännare.

Thure

Har du testat att justera munstycket? Det sitter ett spår i det som man kan skruva upp och ner för att finjustera det med, nederkanten på Multiverktyget som följer med passar till det.
Jag skulle prova att spänna, dvs skruva medurs
Det sitter i botten, när jag lossar på munstycket brinner det med en väldigt stor gul låga.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Jag har ett nytt Nova monterad med Trangias adepter i ett Trangia 25 och en silentcap. Silentcapen är rätt tung. Skulle tro att den i vikt är nästan likvärdig med Trangias gasbrännare.
Som just som de gasolbrännare jag känner till är just hattbrännare. Vore intressant ned kommentar från Polaris nyttjare som har fått det att fungera bra med gas. Någon recension av Optimus Polaris hittar jag inte på Utsidan men det finns flera stycken "review" om man googlar och de som skrivit dessa verkar vara nöjda.

Thure

Senast ändrad:
Jag trodde att campinggaz brinner så fort den kommer i kontakt med eld ... Behövs ingen speciell gas/luft-blandning, eller speciellt munstycke. Men kanske har fel eller ??

Jag trodde att campinggaz brinner så fort den kommer i kontakt med eld ... Behövs ingen speciell gas/luft-blandning, eller speciellt munstycke. Men kanske har fel eller ??
För förbränning krävs syre och den kommer från luften som innehåller syre. Om jag minns helt rätt är normal blandning för förbränning 25% propan/butan gas och 75% luft.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips