optimus polaris spottar

hejsan köpte ett optimus polaris.
värmde upp det på lite högre effekt först, men det spottade ändå med gasolen på låg effekt. och dog lite väl enkelt..
provade 2st kök och det ena var sämre än det andra. lämnade tillbaka köket.
trodde att polaris skulle vara ett bra kök..

input önskas, mvh

Multifuelkök är ju konstruerade för att hantera flera olika bränslen, och därmed svårare att optimera för var och ett. Med andra ord, det blir bara nästan helt bra, aldrig perfekt.

Optimus polaris är mycket finkänsligt när det gäller att justera själva lågan/spridningen av lågan. Justera genom att vrida (lite) på mittskruven under flamspridaren (den tunna plattan), varje mm på skruven gör stor skillnad. Själv lyckades jag på mitt eget polaris hitta ett läge där lågan var stabil genom hela registret. Fick hålla på att skruva, prova, skruva, prova i en halvtimme innan jag blev nöjd. Någon forummedlem kommer garanterat att rekommendera en sån där s.k. Tystbrännarhatt, men enligt mig, strunta i det, den är överflödig både vad gäller ljudnivå och brännarfunktion.

Optimus polaris är ett utmärkt kök. Till nästa "expedition" kommer jag dock åtminstone ta med vindskyddet, eller rent av bygga in köket i triangas vindskydd. Det gör verkligen skillnad.

// råttan

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Låt mig tillägga, för den som enbart vill bränna gasol, (inga flytande bränslen) så är andra alternativ att föredra; köken blir billigare, brinner bättre, väger mindre osv.

Den som vill prova ett annat multifuelkök (gas + flytande) kan testa msr whisper ligth universel. Också ett bra val.

// råttan

hejsan
åhå..sitter det en justerskruv där det sprutar? eller menar du att man justerar genom att vrida på munstycket?
mvh

Senast ändrad:
Javisst, vrid direkt på munstycket, finns spår för mejsel/multiverktyget som medföljer. På bilden i manualen kallas det för jet och sitter mellan burner plate och cleaning neadle.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips